Myth Buster Myth Buster
204
BLOG

Smolensk porownawczo cz. 12. American 965. CFIT w pospiechu.

Myth Buster Myth Buster Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

20go grudnia 1995 w gorach niedaleko Cali w Kolumbii rozbil sie Boeing 757-200, linii American, lot 965 z Miami do Cali. Ze 159 osob na pokladzie przezyly tylko 4. Dochodzenie ustalilo, ze proste bledy zalogi dzialajacej w pospiechu doprowadzily do zderzenia z ziemia.

Zla pogoda na polnocnym wschodzie USA sprawila, ze lot 965 czekal na pasazerow z przesiadek. Dodatkowo natezenie ruchu zwiazane ze zblizajacymi sie swietami Bozego Narodzenia zwiekszylo opoznienie wylotu do ponad godziny i 20 minut. Zgodnie z planem zaloga lecaca z Miami do Cali miala nastepnego ranka wracac a opoznienie sprawialo ze moglo zabraknac czasu na przepisowy odpoczynek miedzy lotami.

Kapitan Nicholas Tafuri byl czescia pierwszego garniuru pilotow American Airlines z 13 tys godzin doswiadczenia, czystym rekordem i opinia perfekcjonisty. Mimo to podczas szybko zmieniajacych sie warunkow stracil orientacja i zaczal popelniac blad za bledem. Kontroler z uwagi na slaby wiatr zaoferowal zalodze ladowanie na kierunku pasa 19 zamiast oryginalnie 01 na co zaloga chetnie przystala bo krotsze podejscie pozwalalo to zaoszczedzic czas. Do tego podejscia byli jednak za wysoko i lecieli za szybko. Odrzutowce w przeciwienstwie do turbopropow maja ograniczony zakres wytracania predkosci poziomej w powietrzu. Turboprop ma duza powierzchnie platow smigiel o zmiennej geometrii podczas gdy odrzutowiec jedynie niewielkie spojlery na skrzydlach.

Zaloga zaczela studiowac karte podejscia do pasa 19 i wlaczyla hamulce aerodynamiczne. Niestety programujac komputer na nowa sciezke podejscia kapitan wybral punkt nawigacyjny w pospiechu, niezgodnie z przepisami, bez potwierdzenia z pierwszym oficerem. Autopilot poprzez przeoczenie zostal zaprogramowany na lot do Bogoty zamiast Cali z wysokimi gorami po drodze.

Niecale 3tys metrow nad poziomem morza samolot zaczal scinac czubki drzew na zboczu gory. 12 sekund wczesniej GPWS zaczal ostrzegac zaloge o ryzyku zdrzenia z ziemia. Zaloga rozpoczela awaryjne wznoszenie ale zapomniala o wysunietych spojlerach. Do ominiecia przeszkody zabraklo kilku metrow jednak owczesne symulatory Boeinga nie byly w stanie jednoznacznie wykazac czy samolot uniknalby zderzenia z ziemia jesli zaloga schowalaby spoilery na czas.

Wypadek AA965 i katastrofa smolenska pokazuja bardzo dobitnie, ze nie ma pilotow wystarczajaco wyszkolonych ani doswiadczonych by mogli bezblednie dzialac w pospiechu i stresie. Lotnicze powiedzenie mowi ‘nigy nie lec zamolotem tam gdzie twoj umysl nie byl 5 min wczesniej’

Myth Buster
O mnie Myth Buster

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka