14 obserwujących
495 notek
470k odsłon
291 odsłon

Niemożliwe fizycznie parametry trajektorii ostatniej fazy lotu Tu-154; 1.4

Wykop Skomentuj3


 o godz. 6:40:58.5 nastąpiło zwiększenie ciągu oraz zdecydowane ściągnięcie wolantu na siebie. Zdarzyło się to 1187 m od progu pasa, na wysokości 16 m RW i na wysokości 5 m poniżej poziomu lotniska. Nastąpiło to 5 s po komendzie „odchodzimy” i 3,5 s po alarmie RW.”

 Porównałem  parametry  zniżania  i próby  odejścia  na drugi  krąg  w przypadku "katastrofy:  Tu-154  w Smoleńsku  i  Tu-154  w  Norylsku.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%A2%D1%83-154_%D0%B2_%D0%9D%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%81%D0%BA%D0%B5

Gdyby  rosyjska  załoga Tu-154  wyszkolona  i mająca  aktualne  dopuszczenia  wykonała manewr  przejścia  do wznoszenia  tak szybko   jak nie wyszkolona  i nie mająca  aktualnych  dopuszczeń załoga Protasiuka ,

to lekutko  odeszła  by  na drugi krąg .


Na rysunku  poniżej  zaznaczyłem punkty  wyjściowe  reakcji pilotów (  stery ).

Dodatkowo  niebieską  linią  pokazałem jak by  wyglądała  trajektoria  Tu-154  w Norylsku  gdyby  załoga tamtego Tu-154  wykonała manewr przejścia  do lotu  wznoszącego  tak szybko jak  załoga  Protasiuka.

image

image

Parametry  wyjściowe:

Norylsk rozpoczęcie   odejścia ( ciąg , stery na wznoszenie)  90m  nad  pasem , prędkość 265 km/h, prędkość opadania ok. 7 m/sek;  ciąg  początkowy - ( prawie(mały  gaz - ale  obroty turbiny niskiego ciśnienia 59%  wyraźnie  wyższe niż  w  Smoleńsku

Smoleńsk ( - 5m ( 5m poniżej pasa; 15 m nad  ziemią), prędkość 269 km/h,  prędkość  opadania 6-7 m/sek ,  ciąg  początkowy - mały  gaz

uwaga:  wg  wykresu 49 w raporcie Millera  oraz   Załącznika  do Raportu Millera o godz. 10:40:55  czyli  w odległości ok  1270  m od  początku  pasa  ster wysokości  na chwilę  przestawiono w pozycję -21 stopni po czym  wrócił  do pozycji  -7,2 stopnia i dopiero o 10:40:58 przestawiono  na  pozycję -24,8  stopnia.

image

Uwaga:  w obu przypadkach  ster wysokości  odchylono  o ponad 20 stopni;  charakterystyka  aerodynamiczna  samolotu  Tu-154  jest taka  że  w konfiguracji  do lądowania , szczególnie  przy  małym ciągu  wychylenie  steru  ponad 20 stopni  jest  nieefektywne-  czego obrazem jest  katastrofa w  Norylsku.



Rezultat:

W Norylsku - po 15 sekundach od rozpoczęcia  manewru -pomimo  zwiększenia  ciągu , wychylenia  powierzchni  sterowych  samolot  zderzył się z podłożem w prędkością  opadania 4-5 m/sek

( Na schemacie  zaznaczono  wysokość rozpoczęcia   manewru w  Norylsku  -  90 m , oraz  punkt ten umieszczono w odległości  1080 m- (tyle  samolot przeleciał  w  15  sekund- ) od miejsca  zderzenia...samolotu Tu-154 w Smoleńsku, w ten sposób  można  wizualnie  porównać   trajektorie lotu  obu samolotów )


W  Smoleńsku  samolot błyskawicznie przeszedł na lot  wnoszący  i to  prędkością  wznoszenia  rzędu 6-10 m/sek *)- faktycznie  przeszedł  na wznoszenie- rzędu  kilku metrów na sek, co i tak byłoby  rewelacyjne w porównaniu ze  Smoleńskiem.

*) błąd w  załączniku  do raportu  Laska:

image

wg  tej tabeli  odcinek 60 m Tu-154  przeleciał  w  1,8  sek-   ; wzniósł sie  w tym czasie  o  9,4 m co i tak daje  prędkość  wnoszenia5,2 m/sek.

Uzupełnienie:

image

image



Wykop Skomentuj3
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka