o godz. 6:40:58.5 nastąpiło zwiększenie ciągu oraz zdecydowane ściągnięcie wolantu na siebie. Zdarzyło się to 1187 m od progu pasa, na wysokości 16 m RW i na wysokości 5 m poniżej poziomu lotniska. Nastąpiło to 5 s po komendzie „odchodzimy” i 3,5 s po alarmie RW.”
Porównałem parametry zniżania i próby odejścia na drugi krąg w przypadku "katastrofy: Tu-154 w Smoleńsku i Tu-154 w Norylsku.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%A2%D1%83-154_%D0%B2_%D0%9D%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%81%D0%BA%D0%B5
Gdyby rosyjska załoga Tu-154 wyszkolona i mająca aktualne dopuszczenia wykonała manewr przejścia do wznoszenia tak szybko jak nie wyszkolona i nie mająca aktualnych dopuszczeń załoga Protasiuka ,
to lekutko odeszła by na drugi krąg .
Na rysunku poniżej zaznaczyłem punkty wyjściowe reakcji pilotów ( stery ).
Dodatkowo niebieską linią pokazałem jak by wyglądała trajektoria Tu-154 w Norylsku gdyby załoga tamtego Tu-154 wykonała manewr przejścia do lotu wznoszącego tak szybko jak załoga Protasiuka.
Parametry wyjściowe:
Norylsk rozpoczęcie odejścia ( ciąg , stery na wznoszenie) 90m nad pasem , prędkość 265 km/h, prędkość opadania ok. 7 m/sek; ciąg początkowy - ( prawie(mały gaz - ale obroty turbiny niskiego ciśnienia 59% wyraźnie wyższe niż w Smoleńsku
Smoleńsk ( - 5m ( 5m poniżej pasa; 15 m nad ziemią), prędkość 269 km/h, prędkość opadania 6-7 m/sek , ciąg początkowy - mały gaz
uwaga: wg wykresu 49 w raporcie Millera oraz Załącznika do Raportu Millera o godz. 10:40:55 czyli w odległości ok 1270 m od początku pasa ster wysokości na chwilę przestawiono w pozycję -21 stopni po czym wrócił do pozycji -7,2 stopnia i dopiero o 10:40:58 przestawiono na pozycję -24,8 stopnia.
Uwaga: w obu przypadkach ster wysokości odchylono o ponad 20 stopni; charakterystyka aerodynamiczna samolotu Tu-154 jest taka że w konfiguracji do lądowania , szczególnie przy małym ciągu wychylenie steru ponad 20 stopni jest nieefektywne- czego obrazem jest katastrofa w Norylsku.
Rezultat:
W Norylsku - po 15 sekundach od rozpoczęcia manewru -pomimo zwiększenia ciągu , wychylenia powierzchni sterowych samolot zderzył się z podłożem w prędkością opadania 4-5 m/sek
( Na schemacie zaznaczono wysokość rozpoczęcia manewru w Norylsku - 90 m , oraz punkt ten umieszczono w odległości 1080 m- (tyle samolot przeleciał w 15 sekund- ) od miejsca zderzenia...samolotu Tu-154 w Smoleńsku, w ten sposób można wizualnie porównać trajektorie lotu obu samolotów )
W Smoleńsku samolot błyskawicznie przeszedł na lot wnoszący i to prędkością wznoszenia rzędu 6-10 m/sek *)- faktycznie przeszedł na wznoszenie- rzędu kilku metrów na sek, co i tak byłoby rewelacyjne w porównaniu ze Smoleńskiem.
*) błąd w załączniku do raportu Laska:
wg tej tabeli odcinek 60 m Tu-154 przeleciał w 1,8 sek- ; wzniósł sie w tym czasie o 9,4 m co i tak daje prędkość wnoszenia5,2 m/sek.
Uzupełnienie: