Jeszcze gra orkiestra Laska - jak na Titinicu..
Co więcej istnieja obiektywne metody symulacji takiego zdarzenia
- dziwię sie że jeszcze ktoś z naukowców zajmujacych się katastrofe jej nie przeprowadził-
programy typu KRASH i inne pozwalaja nawet wprowadzic konkretne parametry wytrzymalosciowe podloża;
symulacja ta pozwoliłaby jednoznacznie ustalic że
ślady na ziemi w miejscu katastrofy w Smoleńsku nie pochodzą od upadku samolotu Tu-154 w całości.
(moja opinia z 14.04.13, 12:09 na forum katastrofa w Smoleńsku).
Z raportu MAK dotyczącego katastrofy samolotu Falcon F50 w Moskwie- lotnisko Wnukowo
.https://reports.aviation-safety.net/2014/20141020-0_FA50_F-GLSA.pdf

Samolot 3 silnikowy, silniki w ogonie; znacznie mniejszy od Tu-154- masa własna 9300kg, rozpiętość 19m; ale układ podobny. Ciąg silników większy niż w Smolensku; w chwili zderzenia z pługiem: N1 of Engines No 1, 2 and 3 - respectively 87.4%, 89.2% and 87.4%.
Samolot przy starcie , gdy oderwał się już od pasa, z prędkością ok 246 km/h uderzył prawym skrzydłem i podwoziem w maszynę do odśnieżania w wyniku czego przy dalszym niewielkim wznoszeniu przekręcił się na plecy i uderzył w ziemię obok pasa w odległości ok 250 m za maszyną do odśnieżania.

Wszystkie 4 osoby na pokładzie zginęły.
Parametry zderzenia łagodniejsze niż w Smoleńsku , ale nie dramatycznie- przyjmijmy umownie , że o ok. 1/4; nadal jest to upadek na plecy , tą słabszą stroną,

Skutki zderzenia z miękkim podłożem w pozycji odwróconej ?

Widać mechanizm pochłaniania energii kinetycznej w zderzeniu z podłożem:
1. Kadłub przełamuje się i odpada ogon.
2. Konstrukcja kadłuba od strony grzbietowej ulega deformacji - zgniatane , odkształcane, rozrywane, niszczone sa wręgi , podłużnice, blachy konstrukcji ale gdy prędkość pionowa została wyhamowana dalsze odkształcenia, zniszczenia konstrukcji są już znacznie mniejsze.

Warto zauważyć jak daleko od kadłuba odturlały się silniki ( na zdjęciu ich miejsce spoczynku oznaczone jako 3 i 6 a kadłub jako 1.
Interesujące są też skutki zderzenia skrzydła -zbudowanego z cienkich elementów duraluminiowych - ze stalowymi elementami pługa do odśnieżania:

fragment stalowej konstrukcji pługa został wyrwany i wbił się w skrzydło; slot ma wyrwę w tym miejscu.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka