quwerty quwerty
164
BLOG

Uwagi krytyczne do pracy badaczy z IPPT PAN - Smoleńsk, 10 kwietnia 2010 roku

quwerty quwerty Polityka Obserwuj notkę 0

O wartości i wykorzystaniu danych TAWS/FMS do badania wypadków lotniczych,

sprawa lotu Warszawa-Smoleńsk, 10 kwietnia 2010 roku

Andrzej Ziółkowski*, Marek Skłodowski**
aziolk@ippt.gov.pl, msklod@ippt.pan.pl
Instytut Podstawowych problemów Techniki, PAN, Warszawa, Polska*
Badacz niezależny, poprzednio związany z IPPT PAN, Warszawa, Polska**


    Praca jest obszerna , w kilku obszarach bardzo staranna z wykorzystaniem wiedzy autorów;

 jednak w paru istotnych punktach autorzy nie wykazali wystarczającej czujności  i dociekliwości i przedstawili opinie błędne;

wynikać to może z  tego te kwestie nie są dla autorów zasadnicze i potraktowali  je marginalne;

jednak dla sprawy zbadania tego co stało się w Smolensku 10.04.2010  roku są to kwestie  bardzo ważne.

    Pozwolę sobie zacytować : 

Rysunek 4. Trajektoria pionowa samolotu TU-154M podczas ostatnich 20 sekund lotu ze
wskazaniem wybranych okoliczności i zdarzeń towarzyszących.
image

z zaznaczeniem kwestii które przedstawiono wg mnie błędnie.


   Otóż przedstawiona w pracy  trajektoria Tu -154  w momencie przechodzenia na wznoszenie  od 6:40:52,5  do 6:40;54,5 wyraźnie wykracza poza fizyczne możliwości  samolotu Tu-154 do wykonania takiego manewru:

Cytuję z opracowania:

Jednakże, przez cały czas
od chwili rozpoczęcia manewru odlotu o 6:40:43 (TAWS37) aż do o 6:40:52.5 to jest przez ponad 9
sekund, gdy 1 pilot zdołał przejść na ręczne sterowanie samolot zniżał się praktycznie ze stałą

prędkością opadania około 7.5 m/s.

   

Jak widać na wykresie  wyrównanie lotu  następuje po ok 2 sekundach

a utrata wysokości wynosi zaledwie ok. 10 m!!


podczas gdy  dla tej początkowej prędkości  zniżania wg różnych źródeł w tym dra Laska  i danych ekspertów rosyjskich wynosi ona  ok 30-40m !!

Autorzy nie zajmowali się w tej pracy kwestią  wykonalności manewru go-around i stąd zapewne  uszło to ich uwadze...



****

I druga kwestia:


pokazano wykres  wysokości  radiowych wg ATM/QAR

i pozostawiono bez komentarza;

znów przedstawione , nagłe  zakrzywienie toru  lotu do góry  po brzozie Bodina nie ma uzasadnienia fizycznego, ponieważ:

1. samolot po utracie końcówki  skrzydła  traci też część siły nośnej

2. i drugie zjawisko fizyczne - znacznie ważniejsze w tym momencie: spadek  siły nośnej wskutek szybkiego obrotu;


 należałoby wiec oczekiwać co najwyżej  kontynuacji lotu po brzozie jak na odcinku tuż przed nią , po czym  istotnego  załamania wznoszenia.

 https://www.researchgate.net/publication/334141520_A_Ziolkowski_M_Sklodowski_O_wartosci_i_wykorzystaniu_danych_TAWSFMS_do_badania_wypadkow_lotniczych_sprawa_lotu_Warszawa-Smolensk_10_kwietnia_2010_roku_Praca_stanowi_autorskie_AZ_tlumaczenie_na_jezyk_p


quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka