Jak powszechnie wiadomo dr Lasek doktoryzował się z rzutu ukośnego w polu grawitacyjnym;
co prawda nie wiadomo, co jest w jego pracy - gdyż dr Lasek odmówił publicznego dostępu do tej pracy -
ale znany jest przynajmniej tytuł:
Wpływ interferencji aerodynamicznej na ruch zrzucanych z samolotu zasobników
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
czyli:
"Rzut ukośny w polu grawitacyjnym z uwzględnieniem oporu powietrza."
ale nie trzeba sięgać po tę pracę , gdyż obecnie w necie można znaleźć symulatory rzutu ukośnego w polu grawitacyjnym..
( w tym takie , które uwzględniają opór powietrza)
, z czego w dalszej części wykładu skorzystam.
Dr Lasek bezmyślnie czy też z premedytacją zamieścił w Tabeli 2 załącznika nr 4 do raportu Millera różne sprzeczne czy bzdurne dane ; ale z braku innych poddamy je analizie
https://doc.rmf.pl/rmf_fm/store/rkm_zal.pdf
- samo wgapianie się w tabelki bardzo nie posuwa sprawy do przodu ;
najlepiej zrobić- choćby prosty - rysunek
jeden obrazek dostarczy więcej informacji niż 1000 słów
Jak widać wg Laska po brzozie , po utracie dużego fragmentu skrzydła samolot przyspiesza wznoszenie;
trajektoria prowadzi bardziej w górę;

ale trajektoria - zgodnie z prawami fizyki winna szybko się zaginać do dołu, jak to pokazuje linia kropkowana-
ponieważ:
1. utrata końcówki skrzydła oznacza utrata części siły nośnej
wg profesora Artymowicza będzie to aż 12% ( dla jednego skrzydła)
Otrzymaliśmy wynik ~12%, leżacy pomiedzy 8% a 15% ubytku siły nośnej, jednak bliżej prandtlowskiego wyniku 15%. To bardzo sensowny wynik, albowiem kikut lewego skrzydła jest na końcu szerszy, niż koniec prawego skrzydła: nie ma tu pełnej symetrii, ktorą nieświadomie zalożylismy mowiąc, że rozklad siły jest eliptyczny, a zatem symetryczny.
2. szybkie przechylanie samolotu w związku z czym maleje składowa pionowa siły nośnej wynikającej z przeciążenia w układzie samolotu

w tabelce zestawiłem dane z Tabeli Laska i przeliczyłem szacunkowo przeciążenia pionowe na odcinku
tuż za brzozą, aby pokazać spadek siły pionowej -

już przy kącie ok 35 stopni a wiec po sekundzie !!od oderwania końcówki skrzydła wypadkowa siła pionowa będzie skierowana w dół !!
( dla uproszczenia operuję tu wartością przeciążenia gdyż chodzi tu po pokazanie tendencji)
*) przeciążenie pionowe = przeciążenie x cosinus alfa
**) wartość przeciążenia pionowego ( wynikającej z przeciążeń siły nośnej) skorygowana jest o 6% spadek wskutek utraty końcówki skrzydła
nie ma więc mowy o takim przebiegu trajektorii jak wg tabelki Laska...
.. skorzystamy teraz z metody dra Laska - analiza rzutu ukośnego- oraz skorzystamy z symulatora z netu; zobaczymy jaki był by tor lotu dla uproszczonego rzutu ukośnego przy różnych początkowych prędkościach pionowych i prędkości poziomej 76 m/s w punkcie "brzoza" czyli przy różnym kącie umownego rzutu ukośnego
interesuje nas maksymalna wysokość ,na którą wzbije się obiekt
- ten szacunek, przybliżenie nie będzie takie złe
ale tylko zwróćmy uwagę na czynniki wpływające na maksymalną wysokość
w przypadku Tu-154 w początkowej fazie ruch w górę jest wspomagany przez siłę nośną, ale ponieważ już po sekundzie wypadkowa siła jest ujemna a siła wypadkowa działająca w dół szybko rośnie a już po ok. 2 sekundach siła nośna spada do zera ... by dalej działać odwrotnie czyli 'przyciskać " samolot w kierunku ziemi zaginając trajektorią w dół
- w pierwszych 2 sekundach wpływ siły nośnej spowoduje więc , że samolot będzie wzbijał się szybciej niż gdybyśmy mieli do czynienia z rzutem ukośnym..
..
jednak trzeba też uwzględnić trudną do oszacowania siłę przeciwstawiającą się temu wznoszeniu wskutek dodatniej siły nośnej;
otóż szybko rośnie siła oporu, tym bardziej, że po zderzeniu następuje tzw. skoszenie - oś samolotu nie pokrywa się z kierunkiem lotu i kadłub jest odchylony w lewo - zwiększa się powierzchnia czołowa;
dodatkowo wskutek wzrastania kąta natarcia przy niedostatecznej mocy silników , które wolno rozkręcają się z obrotów "mały gaz" ( opór czołowy rośnie szybciej niż przyrost siły ciągu) następuje spadek prędkości samolotu; powstaje moment siły pochylający dziób samolotu w dół
te zjawiska zmniejszają więc nieco wznoszenie samolotu w tych pierwszych dwóch sekundach
co da sam rzut ukośny ?
na jaką wysokość wzniósłby się obiekt ?
- sprawdźmy przy prędkości pionowej na brzozie nawet 5,3 m/s co daje kąt początkowy wznoszenia 4 stopnie:
( ten symulator nie uwzględnia oporu powietrza, przy jego uwzględnieniu wysokość wznoszenia byłaby mniejsza)

wynik marny: w ciągu ok 0,5 sekundy obiekt wzniesie się na wysokość 1,43 m i zacznie opadać
sprawdźmy więc znacznie większy kąt i pionową prędkość początkową znacznie wyższą niż w Smoleńsku:
kąt 7 stopni , pocz. prędkość pionowa 9,3 m/s !

w ciągu ok. 0,95 s obiekt wzbije się w górę na wysokość 4,37 m i zacznie opadać
przy wznoszącym się terenie w tempie ok 3 m/100m przyrost wysokości terenu będzie w zaokrągleniu 2 m
- gdyby obiekt startował z wysokości 5,1 m nad terenem to max. wysokość nad terenem po tej ok. 1 sekundzie lotu byłaby:
5,1 m + 4,37 m - 2 m= 7,47 m
i to przy pionowej prędkości początkowej 9,3 m/s !!
**
wniosek
samolot Tu-154 nie mógłby się wznieść na wysokość 15,6 m nad poziomem wznoszącego się terenu jak wg raportu Laska
to manipulacja
FAŁSZ
Rosjanie sfałszowali zapisy parametrów przynajmniej ostatnich sekund lotu dla wmówienia narracji o niewyszkolonych pilotach ryzykantach pod presją, którzy sami wlecieli w jar.
a Lasek im w tym sekundował...
quod erat demonstrandum („co było do udowodnienia”).
**
https://www.walter-fendt.de/html5/phen/projectile_en.htm
a tu symulator rzutu ukośnego z oporem powietrza( regulowanym)
http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/Applets/Projectile/projectile.html
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka