To nie były normalne działania kontrolerów choć MAK manipulując faktami oświadczył , że ci działali prawidłowo.
Nawet rosyjscy piloci komentujący „katastrofę : z tym zdaniem MAK zupełnie się nie zgadzali:
Np. zachowanie mjr. Wiktora Ryżenki to prawdziwa zagadka. Myślę, że to skutek braku profesjonalizmu, lekceważącego podejścia do służby, nieodpowiedzialności. Ryżenko przyjmował samoloty z ustawieniem kąta nachylenia ścieżki 3 stopnie 10 minut, podczas gdy na tym lotnisku obowiązywały go 2 stopnie 40 minut. Wygląda na to, że w ogóle nie przeczytał instrukcji lotniska
Z Olegiem Korszunowem, nawigatorem doświadczalnym z 38-letnim stażem w biurze konstrukcyjnym Antonowa, rozmawiał Piotr Falkowski
Wystarczy też przejrzeć stenogramy by znaleźć przykłady niedopuszczalnych zachowań, błędów:
Np. to- dotyczy Iła-76
9:38:47 Kontroler : odległość 1 km, kursie na ścieżce
Mija 20 sekund i kontroler odzywa się:
9:39:07 odejście na drugi krąg

?????
Lecąc z prędkością 70m/sek Ił przeleciał by w tym czasie 1400 m i dawno byłby na ziemi. Tak działa kontroler lotu ? przy tak złych warunkach atmosferycznych ?
..
Kontrolerzy widzieli dobrze czy samolot był na ścieżce czy nie. Nie jest prawdą to co głosi propaganda pro-Makowska, że ta stara aparatura nie pozwalała na choć w miarę dokładne określenie pozycji samolotu, położenia względem teoretycznej ścieżki schodzenia.
Przykłady:
Dotyczy Jaka-40
9:23:19 odległość 10km, wejście na ścieżkę
Dotyczy IŁa-76.
9:36:28:19 odległość 10km, na kursie na ścieżce
Gdy Ił ma tendencję odchodzenia od ścieżki - kontroler ostrzega załogę:
9:37:32 skontrolujcie wysokość ( Ił jest wtedy między 7 a 6 km od pasa)
Może dopilnowano by kontrolerzy byli "lekko" wypici albo dano im środki osłabiające czujność -
- wyposażenie pozwalało na precyzyjne prowadzenie samolotu po ścieżce.
Jakie możliwości ma ów rzeczywiście przestarzały radiolokator RSP ?
Napisano o tym np. w 2009 roku ( przed katastrofą) na rosyjskim forum:
опубликовано: 31.10.2009 00:49
Если заход по локатору (чистый РСП), то диспетчер векторит экипаж до того момента пока тот не сможет выполнить посадку, если грубо то до момента визуального контакта с полосой (огнями). По докам последняя команда даётся за 500 метров от торца. Изменение курса это и есть векторения, можно назвать наведение ))) но суть от этого не меняется
Кто учился в Риге возможно помнят инструктора на «Тренере» по фамилии Червяков, он в Спилве ноль на ноль завёл Ан24 с малым остатком. Даже была команда на выравнивание и уборку оборотов. Бывший военный лётчик, попавший под сокращение при Хрущёве. Также он был консультантом по ПРЛ «Тесла» у Чехов.
Kto uczył się w Rydze ( zawodu kontrolera lotu) ten pamięta instruktora na trenażerze , który nazywał się Czerwiakow; sprowadził on samolot AN-24 na lotnisku Spilwa w Rydze przy praktycznie zerowej widoczności z małą odchyłką; a jeszcze wydał komendę na wyrównanie samolotu i zmniejszenie obrotów. To były pilot wojskowy , zwolniony z wojska za Chruszczowa. Był także konsultantem przy projektowaniu radiolokatora Tesla w Czechach. ( Radiolokator Tesla - nowocześniejsza wersja radiolokatora precyzyjnego podejścia typu RSP ( Radiolokator precyzyjnego podejścia ( precision approach radar) - tak Amerykanie nazwali ten typ radiolokatora, który był skonstruowany jeszcze w czasie II wojny światowej a radzieckie/rosyjskie RSP tę konstrukcję naśladowały.)
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka