Ok. 8:39:55 następuje nagły spadek mocy silników
obroty turbin niskiego ciśnienia spadają z 67,2% do ok 40% po dalszych sekundach do 33,8%;
ten Tu-154 pobił rekord świata w szybowaniu na glissadzie praktycznie bez ciągu silnika ( mały gaz pomijamy bo przy klapach 36 opory są zbyt duże aby taki ciąg - obroty 33,8%- mógł sensownie pchać samolot i to przez 40 sekund).
Тяжелый caмoлет, ocнaщенный мoщнoй мехaнизaцией крылa, имеет знaчительнyю тенденцию к пoтере cкoрocти и держитcя нa глиccaде тoлькo блaгoдaря рaвнoвеcию тяги двигaтелей и лoбoвoгo coпрoтивления. Он, кaк гoвoрят, «виcит нa гaзy» и oчень чyткo реaгирyет нa мaлейшyю рaзбaлaнcирoвкy пo прoдoльнoмy кaнaлy.
Jerszow
Jak to określa jeden z najlepszych specjalistów od pilotowania na Tu-154 Jerszow: samolot "wisi na gazie";nawet zmniejszenie obrotów N2 o 10% spowoduje nieuchronny spadek prędkości i schodzenie samolotu pod ścieżkę-należy wtedy przerwać podejście.
Wg instrukcji pilotowania Tu-154M nalezy unikać na scieżce obniżania obrotów turbiny wysokiego cisnienia o 10i więcej procent gdyż tworzy to niezbezpieczna sytuację. Gdy na wysokości poniżej 200m obroty sa poniżej 75% należy przerwać podejście.
Z instrukcji pilotowania Tu-154B
- Prędkość na glissadzie reguluje się niewielkimi zmianami obrotów silnika ( turbina wysokiego ciśnienia) w granicach+/- 5%
Jerszow:
Второе: температура воздуха. Потребный режим работы двигателей на глиссаде определяется именно температурой. Летом, в жару, ясно, что потребуется, допустим, не менее 84 процентов, а зимой, в мороз, при прочих равных условиях -- всего 79.
Są tu proste zasady: na Tu-154 latem ( gorące powietrze) obroty turbiny wysokiego cisnienia
ustawia się na 84% ,zimą na 79%.
Uwaga: te dane są dla silnika Tu-154 NK-8
W przypadku silnika D-30 zasadniczo nic sie nie zmienia ( obroty początkowe byłyby nieco wyższe)
Z podręcznika Piatina
Na małych wysokościach należy unikać zmiany obrotów silnika o więcej niż 3-5%.
Czy piloci byli szkoleni w tym zakresie ? kto ich szkolił ? Przecież są dokumenty i nazwiska – łatwo to zweryfikować.
Była w przeszłości katastrofa Tu-154 w której fragment lotu po glissadzie jest analogiczny jak w Smoleńsku- wspomniana już przez Amielina w 2010 roku
Norylsk 1981 rok
Обoрoты пo кoнтyрy низкoгo дaвления yменьшилиcь c 79% дo 53%, т.е. пoчти дo мaлoгo гaзa. Этoт режим рaбoты двигaтелей coхрaнялcя в течение 15 cекyнд.
15 sek wystarczyło aby przy większym ciągu niż miał Tu-154 w Smoleńsku samolot zaczął opadać i konieczna była ingerencja pilotów piloci podchodzili identycznie jak ci w Smoleńsku ustawiony automat ciągu pochylenie korygowali ręcznie .
Po tej katastrofie MAK wydał zalecenia aby także przy zniżaniu się w automacie kontrolować obroty silnika i gdy spadłyby więcej niż o10% -przerwać podejście.
Czy polscy piloci byli szkoleni w zakresie zaleceń katastrofach samolotów Tu-154? Kto szkolił ? Jakie są zapisy w dokumentach ?
-Gdyby Piloci byli szkoleni w tym zakresie ;gdyby wprowadzono prostą check listę przy zniżaniu się po ścieżce : i wg tej check listy obowiązkowo należałoby skontrolować obroty i potwierdzić zgodność z zaleceniami- do "katastrofy" by nie doszło.
( Trzymając się aktualnej narracji MAK/Laska)
...........................................................................................................................
......................
z raportu MAK:
Automat ciągu nastawiony na utrzymywanie prędkości 280km/godz na odcinku zniżania po dalszej radiolatarni ( 10:40:00 ) przestawił ciąg wszystkich silników na mały gaz i dlatego samolot nie był w stanie utrzymać zadanej prędkości.
??
To taki bełkot bez sensu w raporcie MAK - zdanie sprzeczne - bo cóż niby zmuszało automat do utrzymywania małego gazu skoro brakowało gazu do utrzymania prędkości ?
Elementarz dot. reżimu pracy silników-obroty turbiny wysokiego ciśnienia - na ścieżce schodzenia( glissadzie) – przykład dla Tu-134.
После входа в глиссаду установить режим работы двигателей, обеспечивающий снижение по глиссаде на рассчитанной скорости (80-85% в зависимости от массы самолёта). Выдерживать заданную скорость до высоты начала выравнивания. На высоте 60 м отключить автопилот и автомат тяги (если он использовался в процессе полёта по глиссаде). Выравнивание начать на высоте 7 м. Дросселирование двигателей до высоты начала выравнивания ЗАПРЕЩАЕТСЯ.
Po wejściu na ścieżkę ustalić obroty silników na poziomie 80-85% w zależnosci od masy samolotu. Zakazuje się obniżania obrotów silnika do wysokości wyrównywania ( 7m).
Komentarze