quwerty quwerty
696
BLOG

Kartka papieru mogła zapobiec "katastrofie" w Smoleńsku -o obrotach,szkoleniu .

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

Ok. 8:39:55 następuje nagły spadek mocy silników
obroty turbin niskiego ciśnienia spadają z 67,2% do ok 40% po dalszych sekundach do 33,8%;


ten Tu-154 pobił rekord świata w szybowaniu na glissadzie praktycznie  bez  ciągu  silnika ( mały gaz pomijamy bo przy klapach 36 opory są zbyt duże aby taki ciąg - obroty   33,8%- mógł sensownie pchać samolot i to przez 40 sekund).





Тяжелый caмoлет, ocнaщенный мoщнoй мехaнизaцией крылa, имеет знaчительнyю тенденцию к пoтере cкoрocти и держитcя нa глиccaде тoлькo блaгoдaря рaвнoвеcию тяги двигaтелей и лoбoвoгo coпрoтивления. Он, кaк гoвoрят, «виcит нa гaзy» и oчень чyткo реaгирyет нa мaлейшyю рaзбaлaнcирoвкy пo прoдoльнoмy кaнaлy.
Jerszow




Jak to określa jeden z najlepszych specjalistów od pilotowania  na Tu-154  Jerszow: samolot "wisi na gazie";nawet  zmniejszenie  obrotów  N2 o 10% spowoduje nieuchronny spadek  prędkości  i schodzenie  samolotu pod  ścieżkę-należy wtedy  przerwać podejście.

Wg  instrukcji  pilotowania  Tu-154M  nalezy unikać na scieżce  obniżania  obrotów  turbiny wysokiego  cisnienia o 10i więcej  procent  gdyż tworzy  to niezbezpieczna  sytuację.   Gdy  na wysokości  poniżej 200m  obroty  sa poniżej  75%  należy  przerwać  podejście.

image

image

Z instrukcji  pilotowania Tu-154B

-  Prędkość na glissadzie reguluje się niewielkimi  zmianami obrotów  silnika ( turbina wysokiego ciśnienia)  w granicach+/- 5%

image

image


imageJerszow:

  Второе:  температура  воздуха.  Потребный  режим  работы двигателей  на
глиссаде  определяется   именно  температурой.  Летом,  в  жару,  ясно,  что
потребуется,  допустим, не менее 84 процентов, а зимой, в  мороз, при прочих
равных условиях -- всего 79.

Są tu proste zasady: na Tu-154 latem ( gorące powietrze) obroty turbiny wysokiego cisnienia

ustawia się na 84% ,zimą na 79%.

Uwaga:  te dane są dla  silnika Tu-154  NK-8 

W przypadku silnika  D-30  zasadniczo nic sie nie zmienia (  obroty początkowe  byłyby  nieco wyższe)
image

image

Z podręcznika Piatina

imageimage

Na małych  wysokościach  należy unikać  zmiany obrotów silnika  o więcej niż  3-5%.


Czy piloci  byli szkoleni w tym zakresie ? kto ich szkolił ? Przecież są dokumenty i nazwiska – łatwo to zweryfikować.


Była w przeszłości katastrofa Tu-154 w której fragment lotu po glissadzie jest analogiczny jak w Smoleńsku- wspomniana już przez Amielina w 2010 roku

Norylsk 1981 rok
Обoрoты пo кoнтyрy низкoгo дaвления yменьшилиcь c 79% дo 53%, т.е. пoчти дo мaлoгo гaзa. Этoт режим рaбoты двигaтелей coхрaнялcя в течение 15 cекyнд.

15 sek wystarczyło aby przy większym ciągu niż miał Tu-154 w  Smoleńsku  samolot zaczął opadać i konieczna była ingerencja pilotów piloci podchodzili identycznie jak ci w Smoleńsku ustawiony automat ciągu pochylenie korygowali ręcznie .


Po tej katastrofie  MAK  wydał zalecenia  aby  także przy  zniżaniu się w  automacie kontrolować obroty silnika i gdy spadłyby więcej niż o10%  -przerwać podejście.


Czy polscy piloci  byli szkoleni w zakresie  zaleceń katastrofach samolotów  Tu-154? Kto szkolił ? Jakie są zapisy w  dokumentach ?


 -Gdyby  Piloci  byli szkoleni w tym zakresie ;gdyby  wprowadzono  prostą check listę  przy zniżaniu się po ścieżce : i wg tej check listy obowiązkowo należałoby skontrolować obroty i potwierdzić   zgodność  z zaleceniami-  do "katastrofy" by nie doszło.

( Trzymając się aktualnej narracji MAK/Laska)

...........................................................................................................................

image
......................

  z raportu   MAK:

image                       Automat  ciągu nastawiony  na utrzymywanie  prędkości 280km/godz na odcinku  zniżania  po  dalszej radiolatarni  ( 10:40:00 ) przestawił ciąg wszystkich silników na mały  gaz i dlatego  samolot nie był w stanie utrzymać  zadanej  prędkości.

??
To taki bełkot  bez  sensu w raporcie  MAK - zdanie  sprzeczne - bo cóż niby zmuszało  automat  do utrzymywania małego gazu  skoro brakowało gazu  do utrzymania prędkości ?


Elementarz dot. reżimu  pracy silników-obroty  turbiny  wysokiego ciśnienia - na  ścieżce  schodzenia( glissadzie) – przykład dla  Tu-134.

После входа в глиссаду установить режим работы двигателей, обеспечивающий снижение по глиссаде на рассчитанной скорости (80-85% в зависимости от массы самолёта). Выдерживать заданную скорость до высоты начала выравнивания. На высоте 60 м отключить автопилот и автомат тяги (если он использовался в процессе полёта по глиссаде). Выравнивание начать на высоте 7 м. Дросселирование двигателей до высоты начала выравнивания ЗАПРЕЩАЕТСЯ.

Po wejściu na ścieżkę  ustalić  obroty silników na poziomie 80-85%  w  zależnosci  od masy  samolotu. Zakazuje się obniżania obrotów silnika do wysokości wyrównywania ( 7m).

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka