Wrakowisko Tu-154 , Smoleńsk
oderwany od kadłuba silnik nr 3 znajduje się na początku wrakowiska.
Dla porównania:
katastrofa Boeinga 737 , Amsterdam 2009
https://reports.aviation-safety.net/2009/20090225-0_B738_TC-JGE.pdf
oderwany silnik leży daleko za polem wrakowiska; przeturlał się ok. 150m.
Silnik Tu-154 waży ok. 2 tony, w momencie zderzenia miał dużą energie kinetyczną , której nie mogła w całości pochłonąć praca oderwania od ogona samolotu; silnik to element zwarty i obły i mając w momencie oderwania jakaś prędkość początkową winien był- zgodnie z prawami fizyki - przemieścić się jeszcze na wiele metrów w kierunku upadku samolotu; mogło by go zatrzymać w tym miejscu - jak na zdjęciu wrakowiska - tylko wbicie w glebę - co nie miało miejsca.
Takie położenie silnika po pierwsze wskazuje , że narracja MAK/Laska nie odpowiada rzeczywistemu przebiegowi zdarzenia lotniczego, a po drugie , że w momencie oderwania silnik miał niewielka prędkość postępową- np. byłoby tak gdyby ogon odpadł w powietrzu wskutek wybuchu umiejscowionego między ogonem a tylną częścią kadłuba.
............................
katastrofa Airbusa w Libii
- prędkość samolotu przy zderzeniu z ziemią 440 km/godzinę,opadania ok.25m/sek
Silniki po uderzeniu turlały sie ponad 300m do miejsca spoczynku.
............
Inny przykład:
..............................................................................................................................................................................................
................Dodatek
silniki w różnych katastrofach:
Tu-134 Pietrozawodsk
samolot upadł w pozycji odwróconej( przechylenie ponad 180 stopni)
silnik Boeinga-727 - uderzenie w zbocze góry