Ze stenogramu:
8:30:04.933 7-8 D( D-ca) Obroty silnika
8:30:20.28 jest 7-8 T Kwitowanie komendy
Raport Millera:
Załoga włączyła automatyczna stabilizację w kanale podłużnym i poprzecznym 55[s]
po starcie z lotniska WARSZAWA
-
Przelot w rejon lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY, zajście do lądowania i zniżanie na ścieżce do lądowania wykonywane było
z włączoną automatyczną stabilizacją w kanale podłużnym i poprzecznym. Odłączenie
automatycznej stabilizacji w kanale podłużnym nastąpiło w wyniku przestawienia kolumny
wolantu o wartość przekraczającą 50[mm] o 08:40:55 na wysokości radiowej 21,9[m].
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Do tej pory oficjalna , powszechna narracja była taka , że ciąg silnika ustawiał automat ; jednak o godz, 10:30 to d-ca ustawił reżim pracy silnika na 78(%) ; co więcej ustawiona wartość 78 jest absolutnie zgodna ze sztuka pilotażu; takie typowe wartości(80-78) dla początku zniżania się po ścieżce podaje w swym poradniku pilot rosyjski Jerszow, guru pilotów samolotu Tu-154. Taki reżim pracy silników ustawia się tuż przed rozpoczęciem zniżania po ścieżce i tuż przed wysunięciem klap na maksymalne wychylenie przewidziane do podejścia( w tym przypadku zapewne 36 stopni)
Tylko , że ... o godz. 10:30 samolot znajdował się na wysokości nieco poniżej 2000m i kontynuował zniżanie bez wysuniętych klap; opór czołowy był mały i reżim 78 był zupełnie niepotrzebny.
Pozostaje zagadką, dlaczego potem , na ścieżce d-ca nie kontrolował już reżimu pracy silników ,któy spadł do wielkości tzw. małego gazu co jest absolutnie zabronione przy locie po ścieżce. Jak podaje poradnik Jerszowa dla bezpiecznego zniżania należy zmieniać obroty silnika najwyżej w granicach rzędu +2-2% .
Z kolei dane ze stenogramu nie pasują do wykresu obrotów silnika z raportu MAK:

Jak to jest zapisane w stenogramie D-ca poleca ustawić reżim pracy silników jeszcze o godzinie 8:20:37.295: reżim 76 -
technik potwierdza je o 8:20:38.691.
D-ca koryguje reżim pracy o 8:20:46.0 na 78 ( " A nawet 7-8")
technik potwierdza komendę o 8:20:47.475 : 7-8
i o 8:20:56.497 potwierdza wielkość obrotów silnika: :" Jeeest 7-8"
A jakie obroty były w tym momencie w rzeczywistości ?


i to samo odniesione do charakterystyki silnika na wysokości przelotowej

.................................................................................................................................................................................
Ustawienie odpowiedniego reżimu silników przed wejściem na glissadę ( ścieżkę schodzenia) to bardzo ważna decyzja;
jak to podaje guru rosyjskich pilotów Tu-154
Основа для принятия решений на глиссаде -- заранее рассчитанный и
подобранный перед четвертым разворотом режим двигателей, то есть, потребная
тяга.
Легкая машина? Значит, будет где-то 82
Reżim pracy silnika (wielkość obrotów procentach ) ustala się przed czwartym zakrętem. Tu Jerszow
podkreśla ,że gdy pod chodzi się do lądowania "lżejszym" Tu-154 ( mniej pasażerów, mały zapas paliwa- reżim jest nieco wyższy - w tym przypadku 82%.
Летом, в жару, ясно, что потребуется, допустим, не менее 84 процентов, а зимой, в мороз, при прочих
равных условиях -- всего 79.
Latem ,przy upalnej pogodzie reżim silników przed 4 zakrętem winien być nie mniej niż 84 a zimą,gdy jest mróz może być 79.

Кабина Ту-154. Средняя приборная доска.Tablica wskaźników Tu-154 - zaznaczone obrotomierze .;skala w procentach.
Василий Васильевич Ершов
. Глядя на показания этих приборов, пилот рычагами управления двигателями устанавливает необходимые обороты, а значит, тягу, которая толкает самолет вперед. Правильно говорить: устанавливает «режим работы двигателей» или просто «режим».
Patrząc na wskazania tych zegarów pilot przez ustawienie manetki ustala niezbędne obroty , a przez to- ciąg silników. Prawidłowo powinno się mówić: ustala reżim obrotów silników, lub krótko " reżim".
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka