quwerty quwerty
480
BLOG

Obroty silnika Tu-154 przy schodzeniu; d-ca ustawia 78 - a automat mały ciąg ?

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Ze stenogramu:

8:30:04.933  7-8  D( D-ca)  Obroty silnika

8:30:20.28 jest 7-8  T  Kwitowanie  komendy


Raport Millera:

Załoga włączyła automatyczna stabilizację w kanale podłużnym i poprzecznym    55[s]
po starcie z lotniska WARSZAWA

-
 Przelot w rejon lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY,  zajście  do  lądowania  i  zniżanie  na  ścieżce  do  lądowania  wykonywane  było
z włączoną  automatyczną  stabilizacją  w  kanale  podłużnym  i  poprzecznym. 
Odłączenie
automatycznej stabilizacji w kanale podłużnym nastąpiło w wyniku przestawienia kolumny
wolantu  o  wartość  przekraczającą  50[mm] o  08:40:55  na  wysokości  radiowej  21,9[m].

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Do tej pory oficjalna  , powszechna narracja  była taka , że ciąg silnika ustawiał  automat ; jednak o godz, 10:30 to d-ca ustawił  reżim pracy  silnika na  78(%) ; co więcej  ustawiona  wartość 78  jest absolutnie zgodna  ze sztuka pilotażu;  takie typowe wartości(80-78) dla  początku zniżania się po  ścieżce podaje  w swym poradniku  pilot rosyjski Jerszow, guru pilotów   samolotu Tu-154.  Taki reżim pracy silników  ustawia się  tuż przed  rozpoczęciem  zniżania  po ścieżce  i tuż przed wysunięciem  klap  na maksymalne  wychylenie przewidziane  do podejścia(  w tym przypadku  zapewne  36 stopni)

Tylko , że ... o godz.  10:30  samolot  znajdował  się  na wysokości  nieco poniżej  2000m i kontynuował  zniżanie  bez wysuniętych klap; opór czołowy  był  mały  i reżim   78  był zupełnie  niepotrzebny.


Pozostaje zagadką, dlaczego  potem , na ścieżce d-ca  nie kontrolował już reżimu  pracy silników ,któy spadł do wielkości tzw. małego  gazu  co jest absolutnie  zabronione przy locie po ścieżce. Jak podaje poradnik  Jerszowa dla bezpiecznego zniżania  należy zmieniać obroty  silnika  najwyżej  w granicach  rzędu +2-2% .

Z kolei  dane ze stenogramu nie pasują do wykresu  obrotów silnika z raportu MAK:

image


Jak to jest  zapisane w stenogramie  D-ca poleca  ustawić reżim pracy    silników jeszcze  o  godzinie  8:20:37.295:   reżim  76 -

technik  potwierdza  je  o  8:20:38.691.

D-ca koryguje  reżim pracy    o 8:20:46.0  na 78 ( " A nawet 7-8")

technik potwierdza komendę  o 8:20:47.475  : 7-8

i o 8:20:56.497  potwierdza  wielkość  obrotów silnika: :" Jeeest 7-8"

A jakie  obroty  były  w tym momencie  w rzeczywistości ?

image

image

i to samo  odniesione do charakterystyki silnika  na wysokości  przelotowej

image

.................................................................................................................................................................................

Ustawienie  odpowiedniego  reżimu silników przed   wejściem na glissadę ( ścieżkę schodzenia)  to bardzo ważna  decyzja;

 jak to podaje  guru  rosyjskich pilotów Tu-154

 Основа  для  принятия  решений на глиссаде --  заранее  рассчитанный  и
подобранный перед четвертым разворотом режим двигателей, то  есть, потребная
тяга.
     Легкая машина?  Значит, будет  где-то 82

Reżim pracy silnika (wielkość obrotów  procentach ) ustala się przed czwartym zakrętem. Tu  Jerszow

imagepodkreśla ,że gdy pod chodzi się do lądowania "lżejszym" Tu-154 ( mniej pasażerów,  mały zapas  paliwa- reżim jest nieco wyższy  - w tym przypadku  82%.

Летом,  в  жару,  ясно,  что потребуется,  допустим, не менее 84 процентов, а зимой, в  мороз, при прочих
равных условиях -- всего 79.

Latem ,przy upalnej pogodzie reżim silników przed  4 zakrętem  winien być nie mniej niż 84 a zimą,gdy jest mróz   może być 79.

image

Кабина Ту-154. Средняя приборная доска.Tablica wskaźników  Tu-154 - zaznaczone obrotomierze .;skala w procentach.
Василий Васильевич Ершов
. Глядя на показания этих приборов, пилот рычагами управления двигателями устанавливает необходимые обороты, а значит, тягу, которая толкает самолет вперед. Правильно говорить: устанавливает «режим работы двигателей» или просто «режим».

Patrząc na wskazania tych zegarów pilot przez  ustawienie  manetki  ustala  niezbędne  obroty , a przez to- ciąg silników. Prawidłowo  powinno się mówić:  ustala  reżim obrotów  silników, lub  krótko " reżim".

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka