19 obserwujących
693 notki
577k odsłon
313 odsłon

Mechanoskopia,metaloznawstwo - identyfikacja wybuchu w "katastrofie"lotniczej.

Wykop Skomentuj8

Na przykładzie:

"katastrofy" samolotu Air India’s Boeing 747, on 23 June 1985...Atlantic Ocean off the coast of Ireland.
Air India Flight 182
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Air_India_182

Katastrofa lotu Air India 182 wydarzyła się 23 czerwca 1985 roku, około godz. 8:14 na Oceanie Atlantyckim u wybrzeży Irlandii. W wyniku eksplozji na pokładzie Boeinga 747-237B linii Air India (lot nr 182), zginęło 329 osób[1] - wszyscy na pokładzie.

Do wykrycia  przyczyn tragedii  przyczynił się metalurg  V Ramachandran  -   former IISc metallurgist   helped establish that a mid-air explosion brought down the plane.

Ramachandran had already, at the time of recovery, observed a number of dents and impact marks on the underside of the cabin floor towards the front of the plane, suggesting shrapnel penetration. Further, this bottom skin of the front cargo compartment was severely mangled, with holes and tears at numerous places. The holes, in some places, were surrounded by petals and curls of the metal. The fracture edges had another feature – sharp spikes resembling the teeth of a comb, a distinct signature of explosive deformation and fracture. Further, the slopes of the edges of some of the fractured fragments reversed frequently, a feature known as reverse slant, that is also a signature of explosive fracture. Some of the sheet metal fragments indicated fracture in a plane parallel to their surface, with the sheet losing a part of its thickness. This phenomenon, called spalling, can only be caused by shock waves.

image
( skrót:
Ramachandran  zauważył na powierzchni  fragmentów   szereg  wgnieceń  i śladów  sugerujących   że powstały  wskutek uderzenia  odłamków. Dodatkowo  dolna  część   przedziału  bagażowego  była  silnie  zniekształcona , były w niej  dziury i zadarcia  w różnych  miejscach (…)  niektóre fragmenty blachy  wykazywały  pęknięcia  równoległe  do powierzchni  ,z usunięciem  warstwy  metalu  i lokalnym zmniejszeniem  grubości  blachy;  to zjawisko zwane łuszczeniem  może być tylko spowodowane  przez  fale  wybuchowe.)
When Ramachandran and his team examined the microstructure of the piece, they observed a feature known as deformation twins. Under usual rates of strain, planes of the aluminium crystal merely slip past each other. Under very high rates of strain, however, aluminium deforms by twinning – parallel bands appear in the microstructure, cutting across its grains.

Gdy  Ramachandran i jego zespół  badali mikrostrukturę fragmentu zaobserwowali  cechę znaną jako deformacja  bliźniacza. Przy zwykłych  prędkościach  odkształcania ,  warstwy  kryształu aluminium tylko ślizgają się  względem siebie.  Przy  wielkich prędkościach  odkształcania  aluminium  deformuje się przez bliźniakowanie – równoległe pasma, przecinające  ziarna   pojawiają się  w mikrostrukturze.

https://www.researchgate.net/figure/color-online-Deformation-twin-boundaries-low-angle_fig5_282905942

Macrodeformation Twins in Single-Crystal Aluminum

image



10.5. WPŁYW DYNAMICZNYCH WARUNKÓW ODKSZTAŁCANIA

NA PłYNIĘCIE PLASTYCZNE METALI

http://www.tmpm.agh.edu.pl/ppp/udar-teoria.pdf

image




Wykop Skomentuj8
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka