Pozornie niewiele mówiący obrazek.
Trzech strażaków, dwaj sobie spokojnie stoją i zapewne rozmawiają- głowy lekko zwrócone ku sobie' trzeci pochylony nad silnikiem - wg Manka( Isaaca Wielkiego) : strażak polewa silnik wodą , chłodzi go by zapobiec pożarowi , stąd widoczna unosząca się para czy dym ( Manek używa określenia -dym).
Trzeba odrobiny spostrzegawczości, umiejętności kojarzenia i trochę wiedzy technicznej by
dostrzec na tym zdjęciu coś bardzo istotnego i niepokojącego.
Wg narracji MAK samolot uległ takiemu rozpadowi tylko i wyłącznie wskutek zderzenia z podłożem.
Wersję te wsparł zespół dra Laska ; co prawda nie potrafił wskazać podobnej w skutkach katastrofy przy podobnych parametrach zderzenia - wypadałoby się więc bardziej pochylić nad precedensem, ale dla dobrego samopoczucia Zespół na swej stronie podał przykłady innych katastrof o podobnych skutkach choć znacznie ostrzejszych parametrach zderzenia.
Dr Lasek prawidłowo określił tę "katastrofę" - na podstawie parametrów zderzenia jako
zderzenie z podłożem o małej energii.
Nigdy w tego typu katastrofach nie doszło do dezintegracji silnika ; to zbyt małe siły, aby silnik się rozpadł.
Owszem , gdyby ten konkretny silnik zderzył się np. z głazem, czy nawet pniem ogromnego drzewa , wtedy lokalne przeciążenie mogło by mieć wartość wystarczającą do tego, by silnik się rozleciał na kawałki.
Ale, błoto, miękka ziemia to podłoże , które amortyzuje siłę zderzenia- szczególnie, że kąt zderzenia był niewielki i siła oporu podłoża musiała by narastać stopniowo.
-------------------------------------------------------------------
???????????????????????????????????????
Jednak wnikliwe oko od razu to dostrzega:
to pierścień kierownicy powietrza ogołocony z łopatek !!!
Co tam musiało by się stać by do tego doszło ?
Silnik niełatwo się rozpada tak , aby z korpusu sprężarki powypadały wirniki:
Tak wygląda silnik amerykańskiego samolotu bojowego ,który spadł w Wietnamie -
- impet uderzenia był o wiele większy niż w Smoleńsku.
Albo ten - katastrofa myśliwca Mirage 2000:
albo tak:
Silnik Tu-134, Pietrozawodsk 2011- katastrofa przy podejściu do lądowania;
upadek w pozycji "praktycznie odwróconej".