https://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/raport/zal/Zalacznik_nr_4.10.1-Analiza_dzialania_zalogi_oraz_samolotu_na_podstawie_rejestratorow.pdf
Otóż w raporcie Laska w rozdziale na temat instalacji przeciwoblodzeniowej znajduje się taka konstatacja:
51/93 Wnioski.
1. Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była włączana przez cały lot.
Po pierwsze to nie jest Wniosek
- to jest stwierdzenie faktu.
-A gdzie ANALIZA , WNIOSKI????
Tym bardziej , że kwestia nie włączenia instalacji przeciwoblodzeniowej slotów w warunkach sprzyjających powstaniu oblodzenia krawedzi natarcia
to kwestia krytyczna dla bezpieczeństwa na ścieżce zniżania.
W podobnych warunkach pogodowych- z powodu nie włączenia instalacji przeciwoblodzeniowej katastrofie przy próbie odejścia na drugi krąg katastrofie uległ samolot ( Canadair CRJ-100ER )...; nastąpiło przeciągnięcie spowodowane oblodzeniem i samolot spadł na ziemię.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_646
The aircraft was in an icing environment for at least 60 seconds prior to the stall, and during this period a thin layer of mixed ice with some degree of roughness likely accumulated on the leading edges of the wings.
Leading edge roughness from contamination similar to that predicted by the studies could result in a decrease in AOA of 5±1.25 ° at maximum lift and a corresponding reduction in CLmax of as much as 0.43±0.04.
Warunki sprzyjające oblodzeniu były dopiero w ostatniej fazie zniżania i trwałło to ok 60 sekund co okazało się wystrarczjące dla wytworzenia warstewki lodu , która na tyle obnizyła cechy aerodynamiczne , że doszło do przeciągniecia.
The actual surface weather record issued by Environment Canada at 2200 ADT (29 minutes before ACA646 landed) was as follows: precipitation ceiling 800 feet obscured, visibility 3/4 mile in light snow, temperature 0°C, dew point -1°C,
Jak szybko może narastać warstewka lodu na powierzchni czołowej slotów ?
w tempie 5-7mm/na minutę
źródło: Bechtir
lightcollege.com.ua/library/3_ТЕХНИКА_И_ТЕХНИЧЕСКИЕ_НАУКИ/39_ТРАНСПОРТ/39.5_ВОЗДУШНЫЙ_ТРАНСПОРТ/39.53 САМОЛЁТЫ/ИЛ-76Т/[Behtir_P._T.]_Prakticheskaya_ayerodinamika_samole(BookSee.org).pdf

При малых скоростях полета отложение льда обычно происходит на передних кромках деталей самолета. Особую опасность для полета вызывает обледенение передних кромок крыла
Bechtir podkresla , że przy małych prędkościach lotu ( np.podejscie do lądowania) narastanie lodu nastepuje zwykle na powierzchniach czołowych(np. krawędzi natarcia)
Z kolei w innych badaniach - dotyczących wpływu oblodzenia na charakterystyki aerodynamiczne -stwierdzono , że przyrost oporu czołowego z tytułu narastania lodu na slotach może być rzędu 6 do 12 %.


-------------------------------
Inny przypadek:
Mały samolot Cessna 500 - posiadający także elektryczna instalacje przeciwoblodzeniową- przy lądowaniu tracił sterownośc i zaczepił skrzydłem o podłoże, uszkodził końcówke skrzydła;
piloci widzieli , że na szybie zaczął pojawiać się lód ale nie widzieli go na skrzydłach i zlekceważyli ten sygnał - nie włączyli instalacji przeciwoblodzeniowej
https://reports.aviation-safety.net/2007/20070317-1_C500_N511AT.pdf
****
Katastrofa przy zniżaniu, z powodu oblodzenia( nie aktywowano intalacji przeciwoblodzeniowej)
https://lessonslearned.faa.gov/ll_main.cfm?TabID=1&LLID=24&LLTypeID=2
Embraer EMB-120

Schemat narastania warstewki lodu.
______________________
Czy 10.04.2010 roku w rejonie Smoleńska mogły panować warunki sprzyjające oblodzeniu ?
- Raczej tak- choć nie jest to jednoznaczne.
Wg pomiarów temperatury były dodatnie ale w niektórych godzinach bliskie zeru co pokazuje tabela; ale nie jest znana temperatura np. 10 km od Smoleńska . Samolot był wychłodzony ( po zniżaniu z wysokości) i nie wiadomo czy czy niektóre części kadłuba nie miały temperatury poniżej zera; paliwo w zbiorniku raczej tak.


http://www.zenithair.net/design-701-wings/
**
Lód mógłby sie też tworzyc na fragmentach powierzchni skrzydła, gdzie ogrzewanie nie jest skuteczne
Flying Safety, Tom 53,Wydanie 1
"Due to the Venturi effect , airflow accelerating over the wings' upper surface will sustain a rapid temperature drop.
Temperatura w okolicach Smolenska mogła byc niższa i nocą spadac do -3 stopni Celsjusza jak wynika z prognoz
z 10/10 kwietnia 2010 roku ( prognoza dla Smoleńska podaje temp. o 3 stopnie wyższą niż dla okolic)
По данным Государственного учреждения «Смоленский областной центр по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды» на территории:
Переменная облачность, преимущественно без осадков. Ночью и утром местами туман. Ветер восточный, северо-восточный 4-9 м/с. Температура воздуха по области ночью -3оС…+2оС, днем +11оС…+160С, в Смоленске ночью 0оС…-2оС, днем +12оС…+14оС. Давление 747-746 мм рт. ст.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka