quwerty quwerty
180
BLOG

Sloty, oblodzenie- jeszcze jedna zagadka i kompromitacja Komisji Laska. Cz.2.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

   https://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/raport/zal/Zalacznik_nr_4.10.1-Analiza_dzialania_zalogi_oraz_samolotu_na_podstawie_rejestratorow.pdf

   Otóż  w  raporcie Laska  w rozdziale  na temat  instalacji  przeciwoblodzeniowej  znajduje się  taka  konstatacja:

51/93 Wnioski.
1. Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była włączana przez cały lot.


Po pierwsze  to nie jest  Wniosek

- to jest  stwierdzenie  faktu.

-A gdzie  ANALIZA  , WNIOSKI????

Tym bardziej , że kwestia  nie włączenia  instalacji  przeciwoblodzeniowej slotów  w warunkach  sprzyjających powstaniu  oblodzenia  krawedzi  natarcia 


to kwestia krytyczna  dla bezpieczeństwa   na ścieżce  zniżania.


W podobnych  warunkach pogodowych- z powodu nie włączenia  instalacji przeciwoblodzeniowej  katastrofie przy  próbie  odejścia  na drugi krąg  katastrofie  uległ samolot (  Canadair CRJ-100ER )...;   nastąpiło przeciągnięcie  spowodowane oblodzeniem  i samolot  spadł  na ziemię.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_646

The aircraft was in an icing environment for at least 60 seconds prior to the stall, and during this period a thin layer of mixed ice with some degree of roughness likely accumulated on the leading edges of the wings.
Leading edge roughness from contamination similar to that predicted by the studies could result in a decrease in AOA of 5±1.25 ° at maximum lift and a corresponding reduction in CLmax of as much as 0.43±0.04.

Warunki sprzyjające oblodzeniu  były dopiero w ostatniej  fazie  zniżania  i trwałło to ok 60 sekund co okazało się  wystrarczjące  dla wytworzenia  warstewki lodu , która  na tyle obnizyła  cechy  aerodynamiczne  , że  doszło  do przeciągniecia.

The actual surface weather record issued by Environment Canada at 2200 ADT (29 minutes before ACA646 landed) was as follows: precipitation ceiling 800 feet obscured, visibility 3/4 mile in light snow, temperature 0°C, dew point -1°C,


   Jak szybko  może  narastać  warstewka  lodu na powierzchni  czołowej  slotów ?

w tempie  5-7mm/na minutę

źródło:  Bechtir

lightcollege.com.ua/library/3_ТЕХНИКА_И_ТЕХНИЧЕСКИЕ_НАУКИ/39_ТРАНСПОРТ/39.5_ВОЗДУШНЫЙ_ТРАНСПОРТ/39.53 САМОЛЁТЫ/ИЛ-76Т/[Behtir_P._T.]_Prakticheskaya_ayerodinamika_samole(BookSee.org).pdf

image

При малых скоростях полета отложение льда обычно происходит на передних кромках деталей самолета. Особую опасность для полета вызывает обледенение передних кромок крыла

Bechtir podkresla , że  przy małych prędkościach lotu ( np.podejscie  do lądowania)  narastanie  lodu nastepuje  zwykle  na powierzchniach czołowych(np. krawędzi natarcia)


Z kolei  w innych badaniach - dotyczących  wpływu  oblodzenia  na charakterystyki  aerodynamiczne -stwierdzono , że  przyrost  oporu czołowego  z tytułu narastania  lodu  na slotach może  być  rzędu  6 do 12 %.

image

image

-------------------------------

Inny  przypadek:

Mały  samolot  Cessna 500 - posiadający  także elektryczna instalacje  przeciwoblodzeniową- przy lądowaniu  tracił  sterownośc i   zaczepił  skrzydłem o podłoże, uszkodził   końcówke skrzydła;

piloci  widzieli ,   że na szybie  zaczął  pojawiać się lód  ale  nie widzieli go na skrzydłach  i zlekceważyli  ten  sygnał - nie włączyli  instalacji  przeciwoblodzeniowej

https://reports.aviation-safety.net/2007/20070317-1_C500_N511AT.pdf

****


Katastrofa przy  zniżaniu,  z powodu  oblodzenia( nie aktywowano  intalacji  przeciwoblodzeniowej)

https://lessonslearned.faa.gov/ll_main.cfm?TabID=1&LLID=24&LLTypeID=2

Embraer EMB-120

image


Schemat  narastania  warstewki  lodu.

______________________


 Czy  10.04.2010  roku  w rejonie Smoleńska mogły  panować  warunki  sprzyjające  oblodzeniu ?

-  Raczej tak- choć nie jest  to jednoznaczne.

Wg pomiarów  temperatury  były dodatnie  ale  w niektórych  godzinach bliskie  zeru co pokazuje  tabela;  ale  nie jest znana  temperatura  np. 10 km od Smoleńska . Samolot  był  wychłodzony ( po zniżaniu  z wysokości) i nie  wiadomo  czy   czy niektóre części  kadłuba  nie miały temperatury  poniżej  zera; paliwo  w zbiorniku   raczej  tak.

image

image

http://www.zenithair.net/design-701-wings/

**

Lód  mógłby  sie też tworzyc na  fragmentach powierzchni skrzydła, gdzie ogrzewanie  nie  jest skuteczne

Flying Safety, Tom 53,Wydanie 1

"Due to the Venturi effect , airflow accelerating over the wings' upper  surface will sustain  a rapid  temperature  drop.


Temperatura w okolicach Smolenska  mogła byc  niższa i nocą  spadac  do -3 stopni  Celsjusza jak wynika  z prognoz

z 10/10  kwietnia  2010 roku ( prognoza  dla Smoleńska podaje temp. o 3 stopnie wyższą  niż dla okolic)

По данным Государственного учреждения «Смоленский областной центр по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды» на территории:

Переменная облачность, преимущественно без осадков. Ночью и утром местами туман. Ветер восточный, северо-восточный 4-9 м/с. Температура воздуха по области ночью -3оС…+2оС, днем +11оС…+160С, в Смоленске ночью 0оС…-2оС, днем +12оС…+14оС. Давление 747-746 мм рт. ст.

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka