Nie było potrzeby zabierania na pokład dodatkowego obciążenia, ponieważ na lotnisku Smoleńsk lądowały samoloty Tu-154 i odpowiedni drąg holowniczy był na wyposażeniu lotniska.
I co to za hak/ haki ? Widoczne fragmenty w dolnym prawym rogu:
Jak widać drągi holownicze zostały w tym miejscu położone " ręka ludzką" - to nie jest stan po hipotetycznym zderzeniu samolotu z ziemią;
Czy to są dragi holownicze do samolotu Tu-154? i po co dwa?
Są różne haki do holowania samolotów po płycie lotniska:
po rosyjsku hak holowniczy samolotu to:
водило
Как ни странно, водило от Ту-154 и Ил-76 самые огромные. Даже Б-747 маленькое и тоненькое
Trochę dziwne, że haki holownicze samolotów Tu-154 i Ił-76 są takie ogromne ; nawet hak do samolotu Boeing 747 jest malutki i cienki !!
masa haka holowniczego do Tu-154 А3107-0000-0 to 320 kg
http://aviadocs.com/RLE/Tu-154M/CD1_RTYE/RTE/Papka_3/Tu-154M_RTE_r009.pdf
Co tam faktycznie leżało na wrakowisku i skąd się wzięło ?
Na jaką głębokość wbił by się glebę hak holowniczy o masie 320 kg przy przeciążeniu choćby 50 g ? ( wtedy działała by na niego siła 16Ton ).
Hak jest luzem - czyli w momencie hipotetycznego zderzenia wypadł by z rozpadającego się kadłuba.
Hak leży swobodnie na powierzchni gleby - nie zarył , nie wbił się - wygląda na położony tam.
-----------------------------------------
_ Tzw. apteczka techniczna...
-czyli zestaw potrzebnych części zapasowych i narzędzi do obsługi samolotu , w przypadku lotów do lotnisk w państwach zachodnich
- ważyła ok. 300kg
Дополнительное снижение веса достигается за счет снятия с бортов технических аптечек. Очевидно, что для полетов в Западную Европу Ту-154М должны быть обеспечены необходимым набором запчастей, а также колесами, домкратами, специальными тарировочными ключами и т. д. — на месте все это найти невозможно. В результате вес технической аптечки, которую каждый самолет Ту-154М постоянно возил с собой, достигал 300 кг
http://www.ato.ru/content/tu-154m-uchitsya-berezhlivosti
- czyli drąg holowniczy o masie 320 kg nie wchodził w skład tego zestawu
Natomiast apteczka techniczna Tu-154 w locie na lotnisko Smoleńsk , które na pewno miało na wyposażeniu drągi holownicze do Tu-154 apteczka techniczna ważyła aż 1066kg.
Porównanie:
Taki drążek holowniczy o masie 320 kg w momencie katastrofy działał by jak pocisk burzący,
Tu działo kolejowe kaliber 280 mm:
Czy samolot Putina , który lądował w Smoleńsku też miał na pokładzie drążek holowniczy ?
Czy Jak-40 miał na pokładzie drążek holowniczy ?
Czy Ił-76 , który miał lądować w Smoleńsku tez miał na pokładzie drążek holowniczy ?
Gdzie w zasobach Laska jest zdjęcie drążka holowniczego już na składowisku szczątków ?
- ten drążek - jak pocisk przelatywał przez kabinę pasażerską, uderzał we fragmenty kadłuba - ważne byłoby sprawdzić jakie miał uszkodzenia mechaniczne.
.....................................................
Spis wyposażenia apteczki technicznej wg rosyjskich wymagań można znaleźć tu:
drąga holownicego w wymaganiach nie ma
https://avia.rostransnadzor.ru/wp-content/uploads/sites/2/2016/12/77.Instruktsiya-po-e-vakuatsii-samoletov-s-letnogo-polya-ae-rodromov-grazhdanskoj-aviatsii.pdf
itd.