quwerty quwerty
548
BLOG

O niepalności aluminium dla inżynierów i fizyków - w kontekście Smoleńska.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

 Ze zdziwieniem  od lat  obserwuję  , jak wielu  komentatorów  -katastrofy  "  Tu-154  w Smoleńsku - i to  przedstawiających sie jako inżynierowie, fizycy, technicy  -     wykazuje  tak elementarny  brak wiedzy  ,np. w kwestii palności  duraluminiowej  konstrukcji  kadłuba  samolotów ( nie ma to bezpośredniego  związku z  samą zagadką "katastrofy"  Tu-154)  jednak  kompromituje  osoby  wykazujące  taką  niewiedzę; co więcej  pomimo  zwrócenia  im uwagi, podpowiedzi, przytoczenia  stosowanych materiałów  osoby te  upierają się nadal przy  swym błędnym  stanowisku.

Np.  tą błędną opinię  na Salonie  24 prezentują :  inżynier  mechanik Piotr  Lada, technik nudna-teoria, bloger Piekielny, bloger Syzyf  czy  niezależny  krytyk  raportu  MAK  doradcaR305.-akceptują  ja wpisując sie pod notkami o rzekomej palności aluminium - fizyk Michał  Jaworski, bloger  wspierający  raport MAK.Laska- Stefan W.

A profesor  astrofizyki  Paweł  Artymowicz  gdy zwróciłem sie kilka lat temu!!  na jego  blogu -  by przeciął  swym autorytetem  te propagowane  na Salonie 24  bzdury na temat rzekomej palności  aluminium  odpowiedział..... że nie zastanawial się nad tym   czy aluminium jest palne....

 Ostatnio  inżynier Piotr  Lada  powołał się tez na przykład  pożarów  okrętów  wojennych ,na których część  ścianek  działowych  była  wykonana  z duraluminium  sugerując   że  ma to związek  właśnie  z palnością  tegoż....

..

Jak jest naprawdę?


Znakomicie  wyjaśnia to  i pokazuje  ten artykuł:

Kyle A. Crum, Jerri McMichael, and Miloslav Novak

Advances in Aluminum Relative to Ship Survivability


http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.694.7036&rep=rep1&type=pdf

image

Zdjęcie  przedstawia niszczyciel  amerykański  uszkodzony wskutek zderzenia  z innym  okrętem oraz wynikłego  pożaru-  konstrukcja tego  okrętu  w dużym stopniu  wykonana  była  z  duraluminium.

Pojawiły  się w prasie  opinie, funkcjonowały  plotki jakoby  aluminium przyczyniło  się do  pożaru  i zniszczeń...

Tymczasem...

.. pożar  był zasilany  przez  paliwo  wyciekające  w tempie  1045 galonów  na minutę  z uszkodzonego  systemu  podawania  paliwa.

The subsequent fire melted the superstructure.  

Wynikły pożar  stopił  ( duraluminiową  )  konstrukcję ( okrętu).


Inny  znany  z  plotek  przypadek  to  pożar angielskiego  okrętu   wojennego  HMS  Shieffiled  w  trakcie  walk  o Falklandy.

W  prasie  pojawiły  sie enuncjacje jakoby  tak wielkie  zniszczenia  były skutkiem  pożaru  aluminiowych  ścianek  działowych na okręcie....

...Immediately after the incident some in the media mistakenly reported that the superstructure ofSheffield was aluminum and that this contributed to the loss.  This was incorrect.  Aluminum is utilized extensively in the Type 21 class frigate but, Sheffield was a Type 42 class destroyer.  The Type 42 class design did not incorporate any substantial amount of aluminum into the design.  

Potem okazało sie , że  dziennikarze pomylili niszczyciel  Shieffiled  z fregatami Typu  21 które  miały  spory udział duraluminium w konstrukcji-  na okręcie  HMS Shieffield  duraluminium  w konstrukcji  nie  było.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I wreszcie artykuł  jednoznacznie  rozprawia się  z plotkami  na temat rzekomej  palności  aluminium, duraluminium.

MYTHS PERTAINING TO ALUMINUM COMBUSTION


Aluminum does not burn under atmospheric conditions, nor does it support or encourage combustion or flame spread.

Aluminium  nie pali sie w atmosferze  powietrza  ani  nie wspomaga pożaru  czy  rozprzestrzenianiu się ognia.

.Ultimately, it takes a pressure of 25 psi with an environment of complete oxygen for solid aluminum to sustain combustion.  These conditions are highly unlikely to exist (or persist for long) during a shipboard fire.  For reference atmospheric pressure is 14.7 psi and oxygen is typically only 21% of the atmosphere.


- W jakich warunkach aluminium może sie spalać ???


Dopiero  gdy  zamiast  powietrza  atmosferycznego  otoczone  jest tlenem a ciśnienie  jest  powyżej  25 psi.

Te  warunki są  nieprawdopodobne do wystapienia podczas pożaru ( w tym przypadku - okrętu) - dla porównania:

ciśnienie  atmosferyczne wynosi  14,7 psi  a zawartośc  tlenu  w atmosferze  to 21%.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mit obalony.



Dodatek  :


Nawet proszek  aluminiowy  nie jest  palny-

-  jest on stosowany  w mieszankach  zapalających  ale  ich palność  wynika  z dodatków  - przede  wszystkim utleniacza
A contrasting fact to this discussion is that aluminum powder is a common component of rocket fuel. NASA indicates that solid booster propellant consists of an ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent).

- utleniacz  w postaci  nadchloranu amonu ( 69,6%  wagowy  takiej  mieszanki)


* * *


 Uzupełnienie

z marteriału linkowanego  przez  blogera  Tiger65

http://www.almet-marine.com/images/clients/EN/Aluminium-users-guide/Ch09-fire-resistance-of-aluminium.pdf

2.1

Non-flammability

There is no evidence that solid orliquid aluminium catches fire byitself in a fire [ 7 ]. and this has beenconfirmed by experience and bynumerous laboratory tests.

Niepalnośc  aluminium.

Nie ma dowodów  że  aluminium w formie  stałej lub płynnej  może  samo  być podpalone  i zostało to potwierdzone  zarówno  na podstawie doświadczenia    jaki  i   testów  w laboratoriach.


Tests have shown that in pure oxy-gen, at a pressure of 1013 bar, theignition temperature of aluminiumis above 1000 °C, higher than that of other common metals such as930 °C for steel and 900 °C for zinc.


Testy  laboratoryjne  pokazały , że  w  czystym tlenie  , przy ciśnieniu  1013 bar temperatura  zapłonu aluminium  wynosi  ponad  1000 °C,  więcej  niż   inne  popularne materiały metalowe   takie  jak  stal  - temperatura  zapłonu w tych  warunkach  ok 930 °C  czy  cynk- temperatura zapłonu  ok, 900 °C 


Dodatek historyczny  !!!

Początek  tematu  palności   aluminium w kontekście  "katastrofy" w Smoleńsku  ginie  w Dziejów  mrokach.


Na forum Gazety  - Katastrofa  w Smolensku , gdzies  na przełomie  2010/2011 !!! ( tak, tak) jeden  z  "dyskutantów"  stwierdził , że  w katastrofie  lotniczej ( innej) duraluminowa  konstrukcja  samolotu spaliła  się ....

.. skomentowałem , że się  zapewne   pomylił/przejęzyczył  , gdyż duraluminium jest  niepalne.

.

jak to  wiadomo  zwykle bywa od razu  ruszono na mnie  "z  buzią " , że  jestem ignorantem  , aluminium sie pali  ...  etc/


...

ponieważ na tamtym  forum udzielał  sie profesor  astrofizyki  więc zwróciłem sie do niego aby  przeciał te głupkowate  uwagi...



niegracz 02.11.11, 17:59
you-know-who napisał:

> pozdrawiam wszystkich
> ykw
..
Dzięki,
wzajemnie

jak to jest że klakierzy i totumfaccy Mecenasa

wypisuja coraz wieksze głupoty na forum
a Mecenas milczy

YKW czy ty tez uważasz ze duraluminowy kadłub Tu-154 jest palny
w warunkach katastrofy
mp. ze może zapalić się pod wpływem palącej sie benzyny ?

chemia to tak naprawdę tez fizyka
wydzielony z niej obszar zagadnień

a tu nie chodzi nawet o fizyke i chemie
tylko o umiejętnośc logicznego myslenia na poziomie gimnazjum

na co  

You-know-who  odpowiedział:

 you-know-who 02.11.11, 19:46
widze ze chcesz mi dac popalic :-/

nie, nie zastanawialem sie nad tym zupelnie.
 * * *


Zapewne  do dziś  jeszcze  nie wie ......


 jamnik_belial 18.11.11, 09:50
niegracz napisał:

> nawet nie potrafisz przyswoic prostej informacji
> ze wyroby z duraluminium sa niepalne na powietrzu\

A po co mam przyswajać taką bzdurę? To jest problem twojego niezrozumienia jak się pali taki samolot, więc ty sobie z tym problemem radź.





quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka