Tego przeniesionego przez MAK bliżej wrakowiska, tego , który jakoś odpadł wcześniej w powietrzu- jak ? nie wiadomo- MAK w ogóle ten temat zbył a Lasek coś tam napisał ale bardzo nie konkretnie:
samolot w odległości 690 m od progu drogi startowej, przy przechyleniu wynoszącym około -90° (rys. 10) zaczął zakrzywiać swój tor lotu w lewo, jego kadłub znajdował się wówczas na wysokości około 18 m nad ziemią. Po kolejnych 50 m lotu samolot zwiększył przechylenie do -120°, uderzając kadłubem, skrzydłami oraz statecznikiem poziomym kolejno w dwa duże drzewa i powodując łamanie ich konarów i gałęzi. W tym samym czasie od samolotu oderwał sięlewy ster wysokości.
przeniesiony lewy statecznik na wrakowisku :
a tak się prezentował w miejscu składowania fragmentów Tu-154
Jak nie do końca widać statecznik nie tylko jest oderwany, ale oderwana jest końcówka statecznika z czerwoną opływką.
Jak mogło w ogóle dojść do oderwania statecznika - wg Laska - wskutek zderzenia z drzewami.
Popatrzmy więc na szkice sytuacyjne:
W tej pozycji nie jest możliwe takie zderzenie aby pień, gałęzie drzewa uderzyły w statecznik..
A w pozycji mocno przechylonej odwróconej wygląda to tak:
- w tej pozycji statecznik ciął by cienkie gałęzie na szczycie drzewa
Jedynie gdyby samolot znajdował się tuż nad ziemią , w pozycji zbliżonej do odwrotnie-horyzontalnej - , teoretycznie mogło by dojść do oderwania statecznika wskutek zderzenia.z grubymi gałęziami.
...z tym że mamy tu do czynienia z dwoma odrębnymi zderzeniami:
1. Oderwanie końcówki statecznika.
2. Kolejne zderzenie i oderwanie statecznika.
Czy jednak biorąc pod uwagę geometrię oderwanego statecznika, kąt oderwania końcówki byłoby to fizycznie możliwe?
Bardzo wątpliwe:
Budzi także wątpliwości wygląd oderwanej końcówki statecznika na wrakowisku i potem na składowisku:
..na dole domniemana oderwana końcówka niedaleko ul Kutuzowa
u góry - stan na składowisku wraku samolotu Tu-154
__________________
I jeszcze kompromitujący zespół Laska podpis pod zdjęciem w raporcie przedstawiającym lewy statecznik poziomy:
Rys. 12. Ślad na ziemi spowodowany lewym sterem kierunku