I. START z EPWA
Materiał porównawczy: filmik https://www.youtube.com/watch?v=8IaGqghQpWY opublikowany 31.05.2015 (A full, uncut flight) – omówienie istotnego początku:
- pasażerowie podchodzą do samolotu; wsiadają; rozgaszczają się; trwa to 12 min. Silniki zostają (jeden po drugim) włączone w 13’ relacji; w 16’ rozpoczyna się kołowanie na raczej pustym lotnisku w Mińsku; w 22’ start; w 23’ – nad pasem;
od uruchomienia silników: 10 min!(od rozpoczęcia kołowania: 7 min.)
Tymczasem (jak podaje RK na s.207) nasza tutka: 13 min!(10 min.)
- tak to wyglądało w szczegółach - prześledźmy:
O godz. 5:14:20 uruchomiony został silnik numer 2, o godz. 5:15:04 uruchomiono silnik nr 1, a o 5:15:47 silnik numer 3. Od 5:16:17 do 5:16:27 załoga dokonała sprawdzenia wychylenia sterów w sekwencji: lotki, ster wysokości, ster kierunku.
O godz. 5:16:40 nawigator uzyskał zgodę na kołowanie do DS 29 drogami kołowania: Z, A i E.
O godz. 5:17:05 rozpoczęto kołowanie drogami kołowania w kierunku aktywnej DS 29.
Jest OK: identycznie.
Podczas kołowania, o godz. 5:23:06, po zajęciu drogi kołowania E wypuszczono klapy do pozycji 28, a następnie dokonano sprawdzenia swobody wychylania sterów. O godz. 5:23:15 kontroler GROUND nakazał załodze oczekiwanie na łączność z TWR
na częstotliwości 118,3 MHz (PLF 101, monitor TWR 118,3).
Teraz uwaga:
O godz. 5:23:40 kontroler TWR wydał zgodę na zajęcie DS 29 i oczekiwanie na niej. Na lotnisku odbywały się w tym czasie lądowania na DS 33. Po odebraniu zezwolenia o godz. 5:25:30 samolot zajął DS 29. O godz. 5:26:30 kontroler TWR wydał zgodę na start: „PLF 101, wind variable 3 knots, runway 29, cleared for take-off” („PLF 101, wiatr zmienny, 3 węzły, pas 29, zezwalam na start”).
Samolot z Prezydentem kraju mający startować ze stolicy tego kraju oczekuje „swojej kolejki” (na ustanie ruchu na sąsiednim pasie) – trzy minuty? (por.: Kiedy prezydent leci z Warszawy do Paryża, to czym ten lot różni się od zwykłego lotu pasażerskiego? - Kolokwialnie można by powiedzieć - niczym. Status HEAD daje tylko pierwszeństwo w kolejce do startu i lądowania http://stary.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110507&typ=po&id=po05.txt ).
Załoga samolotu rozpoczęła start o godz. 5:26:37. Silniki osiągnęły parametry startowe
o godz. 5:26:53, przy prędkości samolotu równej 65 km/h. O godz. 5:27:13 przy prędkości
samolotu 250 km/h zainicjowany został ruch sterownicą, w wyniku którego po 4 s (5:27:17)
samolot oderwał się od drogi startowej przy prędkości 277 km/h.
Sam start – identycznie.
PODSUMOWUJĄC: ordynarna przewałka co do przebiegu startu – mająca na celu papierowe „opóźnienie” rzeczywistego wylotu; z uwagi na zebrane przeze mnie podlinkowane infa* (10) mówiące o starcie o godz. 7.23’(np. z „Przeglądu Lotniczego”:
godz. 7:23. Z Okęcia startuje prezydencki Tu-154M ) staje się oczywiste, że „godzina katastrofy: 8.41” – jest lipna, bezczelnie przewalona o ponad 10 min. (przy starcie o 3 minuty – będzie zaraz mowa o następnych)!
Na marginesie: ten majowy numer „PL” (który nosi dumny podtytuł: Aviation Revue – a nie, jakby się zdawać mogło: „Awiacjonnyj Abzor” - i którego sekretarzem redakcji był wówczas, bo jest obecnie Red. Naczelnym, Michał Setlak - zadziwia też inną „czasową niezależnością”:
za nic ma ogłoszoną 28 kwietnia przez D. Tuska (że o 8.41) „godzinę katastrofy” i trzyma się „ustaleń kolegów rosyjskich”: w cytowanym artykule stoi jak byk: 8…56’.
* http://noweczasy.salon24.pl/588423,bladym-switem-relacje-okeckie,3 – ale tamże np. „komunikat MON” (z 10 kwietnia): start o… 7.15 (tak też podaje „Lotnicza Polska”)…
II. EPWA – RUDKA (200 km)
Materiały porównawcze:
1. 36.SPLT CLARIS No 050 SL:200 CP: natychmiast W:SPLTR D:18.03.2010 na lot w dn. 10.04:
Start z Warszawy (EPWA) do Smoleńska dnia 10.04.2010r. o godz. 4.30.
Przekroczenie granicy RP-Białoruś nad punktem RUDKA o godz. 4.52.
http://www.salon24.pl/user/49792,bystry-kret : CZAS PRZELOTU – 22 min.
2. Czas w UTC Wysokość feet
05:27:15 Start
05:28:30 3000
05:31:00 10000
05:35:00 20500
05:40:30 30500 [9.300m]
05:43:00 33000 [10.050m]
05:46:30 33000 RUDKA
http://www.salon24.pl/user/37592,libra,2 *(„dane oficjalne”): CZAS PRZELOTU – 19 min.
ostatnie 6 minut przelecieli już na najwyższym pułapie: można zakładać, że z najwyższą prędkością podróżną – przyjmijmy, że >900 km/h; przelecieli zatem wówczas 90 km; na pozostałe 110 km zużyli zatem 13 min, co daje średnią od startu do osiągnięcia górnego pułapu prędkość 8,5 km/min; to obliczenie zastosujemy w pkt. IV.
*notka pisana w połowie sierpnia – okazało się niespodziewanie, że cytowany komentarz (jako że został umieszczony na blogu @XL4.pl) zniknął wraz z notkami Kolegi Blogera; na szczęście mamy inne dane: Start samolotu nastąpił 10 kwietnia 2010 roku o godzinie 7.27, natomiast około godziny 7.45 samolot Tu-154 M z Prezydentem Rzeczpospolitej i delegacją na pokładzie przekroczył granice polskiej przestrzeni powietrznej. http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/CE326E57AE873DB8C125778C00232154?OpenDocument
Komentarze