Nu z Gliwic Nu z Gliwic
846
BLOG

Spektakularny lot SN8 - wielki sukces astronautyki

Nu z Gliwic Nu z Gliwic Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 67

Wczoraj w nocy, po kolejnej, nie wiem już której próbie testowy starship SN8 w końcu poleciał...

Jest  to jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń w historii astronautyki - ogromny statek kosmiczny wielkości wieżowca wzniósł się na wysokość kilku kilometrów (obniżono pułap lotu z planowanych 15 kilometrów), zawisł w powietrzu, po czy opadł lotem swobodnym na miejsce lądowania trafiając w dokładnie w cel.

Poza oczywistymi faktami, że był to start zupełnie nowej rakiety, napędzanej innymi silnikami niż Falcony, największą nowością, z jakim się w tym locie spotykamy, jest unikalny, po raz pierwszy zastosowany manewr, polegający na obróceniu spadającej rakiety do pozycji  poziomej i wyhamowaniu prędkości spadania poprzez wystawienie rakiety na maksymalny opór powietrza. Dodatkowo rakieta wyposażona została w "skrzydełka", które dodatkowo powiększały opór i oczywiście umożliwiały kontrolowanie swobodnie spadającego starshipa.

Można się przekonać, że ta technologia lądowania spisała się perfekcyjnie - SN8 wykonał manewr wzorowo, i aż do końca stabilnie hamował w atmosferze.

Końcowa faza lotu także wyglądała bardzo dobrze - SN8 sterując silnikami głównymi wyszedł z pozycji poziomej do pionowej, po czym przystąpił do "tradycyjnego" miękkiego lądowania, tak jak to widzimy w lądujących Falconach.


Do tego momentu cały lot przebiegał perfekcyjnie. "Coś" stało się w ostatniej fazie lotu, czyli samym przyziemieniu. Ta, standardowa dla rakiet Muska akcja się nie powiodła, chociaż trudno powiedzieć dlaczego. Komunikat w tej sprawie wkrótce usłyszymy. Jednak sam ten lot, a w szczególności sposób, w jaki przebiegło aerodynamiczne hamowanie statku w upadku swobodnym to nowy rozdział w astronautyce.

UPDATE

Szczegóły lotu znaleźć można na stronie Universe Today :

"SpaceX’s SN8 Starship Soars and Belly-Flops, but Fails to Stick the Landing. Oh Well, Bring on the SN9!"

Musk w komunikacie podał jako przyczynę zbyt niskie ciśnienie w header tank - zbiorniku umieszczonym w nosie rakiety. Sam lot uznany został za sukces. następna rakieta - SN9 jest już zbudowana i czeka na startu.

Z ciekawostek - ten lot pierwotnie miał osiągnąć wysokość 20km. Ostatecznie obniżono go do 15 a później 12 km.

Starship z kompletem silników - 6 - ma osiągnąć na testach pułap 200 km.







Kapitalna relacja ze staru i lądowania Codziennego Astronauty (przewinąć do 4.39)




Nu z Gliwic
O mnie Nu z Gliwic

Prawdziwa notka krytyk się nie boi.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie