Coraz bliżej przejęcia RUCH-u przez PKN ORLEN.
Coraz bliżej przejęcia RUCH-u przez PKN ORLEN.

PKN ORLEN otrzymał zgodę na przejęcie RUCH-u

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 65

Przejęcie dystrybutora prasy nastąpi do końca 2020 r. Ma wzmocnić dochodowy segment detaliczny Grupy ORLEN. Punkty gastronomiczne pojawią się poza stacjami paliw.

Finalizacja transakcji jest na ostatniej prostej - zawarto postępowanie układowe z wierzycielami RUCH-u, co potwierdził sąd. Był to ostatni warunek do zamknięcia procesu inwestycyjnego. Wcześniej na przejęcie RUCH-u zgodził się UKOiK.

W kwietniu 2020 r. PKN ORLEN złożył stosowny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o przejęcie RUCH-u. Na początku czerwca urząd antymonopolowy zezwolił na przejęcie przez koncern pakietu 65 proc. akcji RUCH S.A.

- Zakładamy, że do końca roku PKN ORLEN przejmie RUCH, co otworzy nam nowe możliwości biznesowe. Już wkrótce naszych kultowych hot-dogów będzie można spróbować także poza stacjami. Prawomocne rozstrzygnięcie sądu zamyka postępowania układowe i pozwala na finalizację transakcji - oświadczył prezes płockiego koncernu, Daniel Obajtek. 

PKN ORLEN - starając się o przejęcie RUCH-u - przeanalizował trendy sprzedaży detalicznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozwój spółki największego dystrybutora prasy w Polsce zakłada m.in. otwarcie punktów sprzedaży detalicznej i gastronomii w lokalizacjach poza stacjami paliw.

- Analizy rynkowe przeprowadzone przez PKN Orlen wskazały na potencjał rozwoju formatu poza stacjami paliw z wykorzystaniem aktywów spółki Ruch - zakomunikował płocki koncern paliwowy. Zakup RUCH-u pozwoli na zwiększenie sieci sprzedaży detalicznej i uruchomienie mikrostacji z punktami spożywczymi w mniejszych miejscowościach. 

- Ruch wzmocni biznes detaliczny Orlenu o 1300 kolejnych punktów sprzedaży. Oczywiście każdy z tych punktów charakteryzuje się różnym poziomem rentowności. Są słabsze i silniejsze. Jest wiele takich, w których będziemy rozwijać model "convenience store". Pracujemy również nad nowymi formatami dla sprzedaży detalicznej poza stacjami paliw. Już w tej chwili mówimy o potencjale 300 takich sklepów o powierzchni około 30 metrów kwadratowych - chwalił inwestycję Obajtek w rozmowie z "Business Insider". 

- Mamy przygotowane trzy różnej wielkości projekty architektoniczne dla tych nowoczesnych punktów. Do każdego z nich dopasujemy wystandaryzowaną gamę towarów. Kto powiedział, że w punktach Ruchu nie mamy sprzedawać np. naszej orlenowskiej kawy? - pytał prezes koncernu paliwowego. 

PKN ORLEN ma stać się akcjonariuszem większościowym RUCH z pakietem 65 proc., a pozostałymi akcjonariuszami będą PZU i PZU Życie oraz Alior Bank - wynika z umowy inwestycyjnej, którą zawarto w czerwcu 2020 roku. Ponadto, Alior Bank zobowiązał się do umorzenia wierzytelności RUCH - mowa o  87,5 mln złotych. Inwestycja zakłada też głęboką restrukturyzację spółki RUCH.

Inwestor zamierza wzmocnić kierunek nowoczesnej sprzedaży FMCG, czyli tzw. fast-moving consumer goods - często sprzedawanych towarów spożywczych po relatywnie niskich cenach. Sprzedaż "pozapaliwowa" na stacjach benzynowych wynosi ok. 3,1 mld zł rocznie. Płocki koncern planuje też rozwinąć usługi kurierskie - to drugi filar restrukturyzacji RUCH-u. 

PKN ORLEN złożył ofertę kupna Ruch S.A. w kwietniu 2019 r. Deklarował wówczas chęć przejęcia części detalicznej dystrybutora prasy, obejmującej ok. 1,7 tys. własnych kiosków i saloników prasowych. RUCH prowadzi również działalność w zakresie dystrybucji prasy i książek, a także usług kurierskich. Spółka nadzoruje również inne firmy z sektorów zarządzania nieruchomościami, usług wsparcia biznesowego, prenumeraty oraz marketingu. Na polskim rynku działa od ponad 100 lat.

W 1918 r. ustanowiono Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH Sp. z o.o., które w 1935 roku zostało jedynym kolporterem ogólnopolskim. W 1949 r. przedsiębiorstwo upaństwowiono. Aż do końca PRL-u RUCH był państwowym monopolistą w kolportażu prasy. W ostatnich latach spółka popadła w kłopoty finansowe  - w 2019 r. zanotowała blisko 60 mln złotych straty netto i ponad 30 mln złotych ujemnych przepływów finansowych. Transakcja PKN ORLEN ma sprawić, że RUCH za dwa lata uzyska stabilizację.

GW


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka