Witam na 4-tej już odsłonie cyklu Drogi Europy: rkatafrakta.salon24.pl/505479,nowy-cykl-na-moim-blogu-drogi-europy-porownujemy Tym razem Słowacczyzna!
SŁOWACJA
1. Ogólny poziom rozwinięcia krajowej infrastruktury drogowej (0-15 pkt)
5 punktów
Przy ocenianiu infrastruktury drogowej Słowacji należy wziąć pod uwagę, że to kraj niewiele większy od 2 średniej wielkości polskich województw oraz posiada liczbę ludności taką jak województwo mazowieckie. Do tego występują tu dosyć trudne warunki budowy dróg, ze względu, że 90% Słowacczyzny pokrywają Karpaty
W sumie Słowacja posiada ponad 400 km ze 700 km zaplanowanych autostrad oraz ok. 220 km dróg ekspresowych z ok. 1350 km zaplanowanych.
Jedyna w pełni ukończona autostrada to D2 łacząca Bratysławę z Morawami oraz Węgrami. Z kolei najdłuższa autostrada to D1, ale jest ona ukończona jedynie w zachodniej części Słowacczyzny, a na pozostałych odcinkach jest oddana do użytku tylko miejscami. Autostrada D3 mająca docelowo pójść w kierunku Polski obecnie istnieje tylko jako kilkunastokilometrowa odnoga D1. Planowana jest także budowa autostrady D4, którą można będzie uznać za obwodnicę stolicy.
Z dróg ekspresowych na uwagę zasługuje R1 łącząca Bratysławę ze środkową Słowacczyzną. Poprowadzona jest jakoby równolegle do D1; tylko, że autostrada D1 idzie bliżej granicy z Republiki Czeską, a potem południowymi podnóżami Tatr; natomiast ekspresówka R1 przez centralne rejony Słowacczyzny.
2. Ogólny poziom bezpieczeństwa na drogach (0-15 pkt)
1 punkt
Mimo pewnej poprawy wynikającej m.in. z podwyższenia mandatów oraz rozbudowy dróg szybkiego ruchu, podróże po słowackich drogach nadal zbierają krwawe żniwo, zbyt wielkie by móc tu za coś punktować. Powszechne kontrole policji z zastosowaniem nowoczesnych metod poprawiają bezpieczeństwo na drogach, jednak brak większej ilości fotoradarów odbija się negatywnie, ponieważ sama policja nie jest w stanie wszystkiego kontrolować mimo dodatkowej motywacji (można dojść do wniosku, że łapówkarstwo policji słowackiej jest tam kulturowo dozwolone). Natomiast żenująca kultura jazdy słowackich kierowców odbija się negatywnie na bezpieczeństwie jazdy. Szczególnie należy uważać przy wzniesieniach, na których nierzadko można spotkać się z przypadkami wyprzedzania. Dlatego też proponuję zapłacenie winiety i podróżowanie głównymi drogami, przy jednoczesnym omijaniu dróg lokalnych, o ile to możliwe. Ponadto w mniejszych miejscowościach, zwłaszcza wschodniej Słowacji należy uważać na dzieci bawiące się na poboczach (sic!).
3. Kultura jazdy kierowców (0-10 pkt)
1 punkt
Mimo, że Polacy jeżdżą beznadziejnie, to Słowacy jeszcze gorzej w sobie chyba tylko znany sposób. Przekraczają dozwoloną prędkość podobnie jak Polacy, ale na dodatek nagle hamują, wyjeżdżają z podporządkowanych uliczek oraz wielu nie rozumie co oznaczają wydzielone pasy ruchu na drogach. 1 punkt za to, że istnieje nieco większa kultura wobec pieszych. I w tym miejscu radzę, żeby będąc na Słowacczyźnie nie wjeżdżać do stref dla pieszych, ani nie parkować auta byle gdzie, zwłaszcza na chodnikach, którą są dla pieszych i Słowacy w przeciwieństwie do Polaków to jednak lepiej rozumieją.
4. Komfort jazdy (0-10 pkt)
2 punkty
Drogi lokalne podobnie jak w Polsce, czyli zerowy komfort. Jeżeli chodzi o drogi szybkiego ruchu to tu występują jak najbardziej komfortowe warunki, zwłaszcza, że drogi ekspresowe w zasadzie tylko nieznacznie różnią się od autostrad - wszystkie mają po 2 pasy ruchu w obie strony, takie same ograniczenie prędkości (130 km/h). Niemniej drogi szybkiego ruchu występują bez większych przerw jedynie w zachodniej części Słowacji, w środkowej i wschodniej pod tym względem gorzej. Wyjątkiem w zachodniej Słowacji jest też nieukończona (obecnie) autostrada do Polski. Zajeżdżający drogę kierowcy słowaccy wpływają minusowo na ocenę.
5. Średni czas przejazdu (0-10 pkt)
Oczywiście biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie jazdę zgodnie z przepisami
3 punkty
Raczej dobry czas przejazdu zachodniej części Słowacczyzny, prawie średniawy czas przejazdu w środkowej Słowacji i słaby przejazd we wschodniej części. Jako Polak jako minus traktuję także brak drogi szybkiego ruchu do Polski na obecną chwilę.
6. Opłaty za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi oraz innymi drogami ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców danego kraju (0-10 pkt)
3 punkty
Jeżeli chodzi o pojazdy do 3,5 tony to kilkudniowa winieta kosztuje kilka euro, miesięczna 14 euro, a roczna 50 euro
7. Koszty paliwa (0-10 pkt)
Jako wyjściowe 5 pkt / Każde 1 zł powyżej 2.5 zł daje - 1pkt / Każde 10 litrów powyżej połowy baryłki (79.5 L) +1 pkt, natomiast każde 10 litrów poniżej połowy baryłki (79.5 L) - 1 pkt kupione za 10% przeciętnej pensji netto
0 punktów
Drogie paliwo, niska siła nabywcza
8. Poziom rozwinięcia miejskiej infrastruktury drogowej (0-10 pkt)
4 punkty
Oprócz stolicy brak większych korków. Mogłoby być więcej parkingów, ale widać, że powstają nowe. Przyszłe wybudowanie D4 (obwodnicy Bratysławy) niewątpliwie poprawiłoby ocenę.
9. Ułatwienia przejazdu i innowacyjność infrastruktury drogowej (0-10 pkt)
4 punkty
W trakcie budowy jest prawie 50 km kolejnych odcinków autostrad i kilkanaście km dróg ekspresowych. Jeżeli chodzi o tempo prac to na kraj wielkości Słowacji budowa autostrad ma nawet zadowalające tempo, natomiast pod względem rozbudowy dróg ekspresowych wygląda to o wiele gorzej. Nowe drogi miejskie i podmiejskie budowane są już przeważnie zgodnie z przyszłościowym myśleniem, tak więc na plus.
Razem: 23 punkty / max100
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Obecny ranking:
* Białoruś 32/100
* Słowacja 23/100
* Polska 18/100
* Ukraina 4/100
Inne tematy w dziale Rozmaitości