Mam pomysł na kształt państwa polskiego i podstawowe reformy. W polityce najważniejsza jest wizja. Oceńcie sam.
Konstytucja
Czytelna, wyrazista, przejrzysta, prosta, spójna, konsekwentna, odwołująca się do metapolityki, neutralna światopoglądowo, precyzyjnie i bezkompromisowo rozgraniczająca prerogatywy pomiędzy władzą wykonawczą, ustawodawczą, a sądowniczą.
Ustrój
Republikański – liberalna gospodarka, pluralistyczne, multikulturowe społeczeństwo obywatelskie, zdecentralizowane struktury administracyjne ; jednym słowem sprawne państwo.
System polityczny
Rozstrzygnięty, spójny i uporządkowany (osobiście zdecydowanie opowiadam się za systemem prezydenckim, ale mogę sobie wyobrazić również dobre i skuteczne rządzenie w ramach systemu kanclerskiego; najważniejszą cechą systemu politycznego jest jego przejrzystość oraz symetria pomiędzy siłą mandatu a siłą uprawnień; formuła systemu to sprawa wtórna.
System partyjny
Demokratyczny, silnie zdecentralizowany i subsydiarny. Podwójna osobowość prawna – organów centralnych i jednostek terenowych. Zagwarantowany prawem system powszechnych prawyborów wśród sympatyków partii do większości funkcji publicznych (wybory prezydenckie, wybory parlamentarne, wybory samorządowe).
System finansowania partii politycznych
Oparty o zasadę jednego procenta odpisu podatkowego. Dzięki temu zostaną wyrównane szanse dostępu poszczególnych partii politycznych do środków budżetowych – finansowaniem będę mogły zostać objęte nie tylko partie parlamentarne, ale także pozaparlamentarne i lokalne. Co roku wyborcy będą mogli rozliczać partie polityczne z efektów ich działalności – jeżeli dana partia nas rozczaruje zabieramy jej pieniądze. Taki system finansowania partii politycznych wzmocni rolę społeczeństwa obywatelskiego w procesie demokratycznym i zwiększy możliwość weryfikacji politycznej.
Klauzula antyrozłamowa
Wyraźny rozdział pomiędzy partiami ogólnokrajowymi i lokalnymi. Aby zarejestrować partię ogólnokrajową należy zebrać 300 tys. podpisów w skali kraju albo wykazać struktury partyjne w więcej niż połowie powiatów. W wyborach prezydenckich kandydatów mogą wystawiać jedynie partie ogólnokrajowe, w wyborach parlamentarnych oraz samorządowych partie ogólnokrajowe i lokalne. Osoba pełniąca dowolną funkcję publiczną (uzyskaną w ramach wyborów proporcjonalnych) z chwilą opuszczenia lub zmiany dotychczasowej partii musi złożyć mandat.
Klauzula antydyktatorska
Spory prawne w ramach partii (np. kwestię wydalenia z partii) rozstrzygają właściwe terytorialnie sądy powszechne.
System wyborczy
W wyborach parlamentarnych połączenie najlepszych cech systemu proporcjonalnego z jednomandatowym. Wzmocnienie czynnika identyfikowalności kandydatów i pierwiastka personalnego (jakościowego). Głosowanie odbywa się w małych okręgach wyborczych. Partie polityczne mogą wystawić tylko po jednym kandydacie. Proces wystawiania kandydatów jest poprzedzony prawyborami. Podział mandatów odbywa się w skali kraju, proporcjonalnie do procenta głosów uzyskanych w skali kraju przez poszczególne partie polityczne – jeżeli np. partia polityczna otrzymała w skali kraju 40 proc. to otrzymuje 40 proc. mandatów poselskich, jeżeli 25 proc. to 25 proc. mandatów, etc. Następnie mandaty wędrują do okręgów (do konkretnych osób) kanałami partyjnymi – np. jeżeli partia zdobędzie 184 mandaty w skali kraju, to otrzymuje te mandaty w 184 okręgach, w których zanotowała najwyższe poparcie. W ten sposób wybór stanie się funkcją (wypadkową) jakości kandydata i popularności danej partii. Wyborcy głosując biorą pod uwagę czynnik polityczny i osobowy (jakościowy). Progi uprawniające do wzięcia udziału w podziale mandatów ulegają likwidacji.
Na poziomie samorządowym wszystkie rozstrzygnięcia odbywają się w jednomandatowych okręgach wyborczych.
Wybory prezydenckie odbywają się w oparciu o ordynację większościową (jeżeli zwycięzcy nie wyłoni pierwsza tura, wówczas przeprowadzana jest druga tura głosowania).
Procedura zgłaszania kandydatów w wyborach prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych (jeżeli w wyborach samorządowych kandydatów wystawiają partie polityczne) poprzedzona jest prawyborami (wymóg konstytucyjny).
Głosowanie może odbywać się w sposób bezpośredni i za pomocą Internetu.
Administracja państwa
Od 8 do maksymalnie 10 województw-regionów. Przeniesienie powiatu na poziom starego województwa (przed reformą w 1999 r.) Liczba powiatów powinna wynosić nie mniej niż 60 i nie więcej niż 100.
Utworzenie instytucji województw oraz powiatów rozproszonych – na poziomie gmin istniałyby komórki (delegatury) wykonujące wstępne zadania powiatów oraz województw (przyjmowanie spraw i dokumentów). W ten sposób jednostki władzy publicznej wszystkich szczebli znalazłyby się realnie blisko ludzi.
Radykalna reforma rządowego centrum – likwidacja dużej ilości ministerstw oraz agencji. Koncentracja centralnych instytucji.
Rząd
Na czele rządu stoi wybrany w wyborach bezpośrednich prezydent (zastępuje go wiceprezydent). Rząd składa się z 9 resortów : minister spraw zagranicznych, minister gospodarki narodowej, minister administracji, minister bezpieczeństwa narodowego, minister nauki , minister infrastruktury, minister zdrowia, minister planowania demograficznego, minister ds. społeczeństwa obywatelskiego. W skład rządu wchodzą również (w randze ministrów) wojewodowie.
Parlament
Jednoizbowy, liczący 460 posłów Sejm wybierany w wyborach proporcjonalnych (patrz wyżej – system wyborczy). Kompetencje ustawodawcze i kontrolne.
Województwo
Jednostka o charakterze regionalnym – rządowo-samorządowym. Na czele województwa stoi wojewoda wybrany w wyborach bezpośrednich przez społeczeństwo danego województwa spośród trzech kandydatów zgłoszonych przez prezydenta.
Urzędy Marszałkowskie oraz Sejmiki Samorządowe ulegają likwidacji.
Powiat
Jednostka lokalna o charakterze samorządowym (samorząd drugiego strzebla). Na czele powiatu stoi starosta wybrany w wyborach bezpośrednich przez społeczeństwo powiatu. Organem uchwałodawczym powiatu jest rada powiatu. Radni powiatu są wybierani w jednomandatowych okręgach wyborczych. Organami wykonawczymi powiatu są starosta i zarząd powiatu. Starosta zwraca się do rady powiatu o powołanie zarządu powiatu.
Gmina
Jednostka o charakterze samorządowym (samorząd podstawowy). Na czele gminy stoi wójt (w miastach burmistrz, w miastach metropoliach – prezydent). Organem uchwałodawczym gminy jest rada gminy. Radni gminy zostają wybrani w okręgach jednomandatowych. Organ wykonawczy gminy stanowią wójt i zarząd gminy. Wójt zwraca się do rady gminy o powołanie zarządu gminy.
Armia
Dwuwymiarowa (dwuczłonowa), niebywale sprawna i mobilna. Tzw. system 2 x SOS.
Pierwszy człon to System Operacji Specjalnych (SOS): 300 tys. żołnierzy profesjonalnych, znakomicie wyposażonych i uzbrojonych, zdolnych do operacji o każdej porze w każdej części świata (jednostki specjalne).
Drugi człon to System Obrony Społecznej (SOS), tzw. „śpiące wojsko”: ok. 2 mln ochotników – członków Ochotniczych Straży Pożarnych, Lig Obrony Kraju, związków strzeleckich i innych organizacji paramilitarnych. Okresowo szkoleni, poligonowani i wyposażeni w broń. Członkowie Systemu Obrony Społecznej byliby odpowiednikami amerykańskiej Gwardii Narodowej, mobilizowanymi w trakcie zagrożenia wojennego, stanów wyjątkowych i klęsk żywiołowych.
Penitencjarna funkcja sił zbrojnych – do wojska byłyby przymusowo wcielane osoby mające na koncie wykroczenia oraz przestępstwa karne mniejszej wagi (motyw parszywej dwunastki – po co utrzymywać w więzieniach darmozjadów).
Zwierzchnikiem sił zbrojnych jest prezydent, a resortowy nadzór nad nimi pełni minister bezpieczeństwa narodowego.
Policja
Dwupoziomowa – państwowa i lokalna (samorządowa)
PAS – Państwowa Agencja Śledcza, jednostka powstała z połączenia ABW, CBŚ, CBA, policji skarbowej, itp., zajmująca się działalnością operacyjną i dochodzeniowo śledczą (sprawy z zakresu bezpieczeństwa państwa, poczynań kryminalnych, zabójstw, zorganizowanej przestępczości, brutalnych rozbojów, narkotyków, korupcji i przestępczości gospodarczej). Jednostki PAS znajdowałyby się na poziomie nowych powiatów (starych województw). PAS jest formacją scentralizowaną podległą ministrowi bezpieczeństwa narodowego i prezydentowi.
Policja lokalna (samorządowa) – profesjonalna służba zajmująca się sprawami mniejszej wagi o charakterze lokalnym, rozmieszczona w powiatach oraz gminach. Utworzenie funkcji szeryfa powiatowego oraz gminnego, wybieranych przez społeczeństwo w wyborach bezpośrednich spośród profesjonalnych oficerów policji (podobnie z dzielnicowymi).
Służba zdrowia
Prywatna, wspomagana przez państwo jedynie w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach (bezdomni, rodziny patologiczne, sfery ubóstwa, wysokie koszty leczenia).
System preferencyjnych kredytów zdrowotnych udzielanych przez banki na pokrycie kosztów leczenia przekraczających możliwości danej osoby bądź rodziny.
Ogólnie jednak służba zdrowia byłaby prywatna – nie ma co utrzymywać fikcji i zaklinać rzeczywistości. Służba zdrowia obecnie i tak jest para prywatna bo za konkretne usługi (pozornie bezpłatne) obywatele płacą w postaci korupcji. Korupcja w służbie zdrowia jest ogromna.
Infrastruktura
Rozbudowane struktury mobilności transportowej i internetowej.
Priorytetem byłaby szybka kolej.
Połączenia międzynarodowe i międzyregionalne (dalekobieżne) utrzymywałoby państwo.
Połączenia lokalne (między powiatowe) samorządy powiatowe i gminne (porozumienia samorządów powiatowych i gminnych).
Szlak piastowski (szybka kolej) jako wyjście na Europę Zachodnią (Warszawa – Łódź – Zduńska Wola – Sieradz – Kalisz, rozgałęzienie na Wrocław oraz Poznań i dwutorowe wyjście na zachód Europy.
Szlak jagielloński (szybka kolej) jako wyjście na południe i wschód Europy.
Budowa globalnego, międzykontynentalnego, arcynowoczesnego portu lotniczego Warszawa – Modlin – Łódź.
Szybka, nowoczesna, wielopasmowa sieć internetowa.
Metropolie zadaniowe
Tworzenie wielkich struktur aglomeracyjnych jako ośrodków dynamicznego rozwoju gospodarczego.
Metropolia centralna: Warszawa – Łódź – Kutno – Płock
Metropolia zachodnia: Poznań – Konin – Kalisz – Wrocław
Metropolia południowa: Kraków i Śląsk (Silesia)
Metropolia północna: trójmiasto
Metropolia wschodnia: Lublin – Rzeszów
Reaktywacja Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP)
Sanacja Śląskiego Okręgu Przemysłowego (SOP).
Nauka i Edukacja
Powrót do ośmioklasowych szkół podstawowych, następnie trzyletnie gimnazja ogólnokształcące, potem do wyboru: albo dwuletnie technika zawodowe (dla osób wybierających się na politechnikę), albo dwuletnie licea zawodowe (dla osób wybierających się na uniwersytety). Swoją drogą dwuletnie technika zawodowe i licea zawodowe dają kwalifikacje zawodowe bez konieczności wybierania się na studia.
Obowiązek szkolny obowiązuje do osiemnastego roku życia (ukończenie gimnazjum ogólnokształcącego).
Dla osób, które nie wybierają się do techników ani liceów zawodowych – warsztaty zawodowe.
Przywrócenie wykształceniu wyższego charakteru elitarnego (nie masowego).
Utworzenie Krajowej Kuźni Innowacyjności (KKI)
Polityka zagraniczna i dyplomacja
Synteza polityki jagiellońskiej z piastowską, uzupełniona o globalne uwarunkowania współczesnych czasów.
Kontynuacja kursu euro-atlantyckiego.
Zdecydowane podjęcie kursu wschodnio-pacyficznego (rozszerzenie koncepcji międzymorza),
Polityka karna
Bezwzględna walka z przestępczością (to nie obywatele mają się bać wyjść na ulice lecz przestępcy).
Nieuchronność oraz dokuczliwość kary jako podstawa systemu karnego (podniesienie dolnej granicy zagrożenia karnego i zdecydowane zwiększenie skuteczności wykrywalności przestępstw).
Rozważenie wprowadzenie kary śmierci w zawieszeniu jako elementu odstraszania i napiętnowania karnego (z przyczyn humanitarnych nie wykonywanej, zamienianej na bezwzględne dożywotnie pozbawienie wolności – śmierć społeczna).
Wprowadzenie kary względnego dożywotniego pozbawienia wolności dla przestępców, którzy rokują szansę na resocjalizację i powrót do społeczeństwa (będą mogli ubiegać się o wyjście na wolność po odsiedzeniu 30 lat więzienia).
Bezwzględny zakaz posiadania oraz zażywania narkotyków.
Armia jako ważny instrument systemu penitencjarnego.
Powszechna edukacja, dydaktyka oraz resocjalizacja.
Wymiar sprawiedliwości
Sąd Najwyższy wybierany przez Krajowe Zgromadzenie Sędziów.
Prokurator Generalny wybierany w wyborach bezpośrednich przez ogół społeczeństwa z grona prokuratorów zawodowych
Prokuratorzy wojewódzcy mianowani przez prokuratora generalnego.
Prokuratorzy powiatowi wybierani w wyborach bezpośrednich przez społeczeństwo powiatu z grona zawodowych prokuratorów.
Wprowadzenie instytucji sędziego śledczego.
Wprowadzenie ław przysięgłych jako instancji doradczej i opiniodawczej.
Bezwzględna niezależność polityczna sądów oraz prokurator.
Gospodarka
Liberalna: bardzo niskie podatki, elastyczne prawo pracy, elastyczny czas pracy, elastyczne relacje handlowe.
Po obniżeniu podatków wprowadzenie abolicji dla przestępców podatkowych i gospodarczych jako element absorpcji szarej strefy do uczciwego życia gospodarczego.
Państwo jednak zachowałoby pewne elementy polityki regulacyjnej, jak np. dopasowanie płacy minimalnej do warunków życia i wielokrotne jej podniesienie (obecnie płace mają charakter socjalny i przypominają raczej zasiłek niż wynagrodzenie).
Zdecydowane ograniczenie polityki socjalnej (do niezbędnego, koniecznego minimum) i precyzyjne jej adresowanie do bardzo wąskiej grupy osób naprawdę potrzebujących pomocy.
Ubezpieczenia i system emerytalny
Przeniesienie obowiązku ubezpieczeniowego z pracodawców na pracowników w myśl zasady: „każdy jest kowalem swojego losu”. Każdy obywatel odprowadzałby składki za siebie w ustalonych ratach i wysokości, bądź alternatywnie: pomnażał kapitały (choćby poprzez lokaty bankowe czy giełdę papierów wartościowych).
Społeczeństwo
Patriotyczne, liberalne, pluralistyczne, multikulturowe, obywatelskie, samorządowe – poszanowanie dla godności osoby ludzkiej i praw mniejszości, szacunek dla każdego człowieka bez względu na poglądy polityczne, światopogląd, wyznanie, preferencje seksualne czy zainteresowania
Państwo powinno być szczupłe jak modelka i sprawne jak olimpijska sportsmenka.
Komentarze