seafarer seafarer
4157
BLOG

Procesja Bożego Ciała, gałązki brzozy i o tym czy idee mają konsekwencje

seafarer seafarer Obyczaje Obserwuj temat Obserwuj notkę 88

Kiedyś wracałem z wnuczką z przedszkola i jadąc trójmiejską obwodnicą pokazywałem jej drzewa, które mijaliśmy. Akurat trafiło na brzozę.  I wnuczka zapytała, a które to drzewo to jest brzoza? To z białą korą, wyjaśniłem. Wnuczka miała trzy latka, toteż oczywiście padło pytanie następne. Dlaczego brzoza ma białą korę?

No i tu nastąpiła skucha. Nie wiedziałem, dlaczego kora brzozy jest biała. Dorośli nie zastanawiają się nad takimi oczywistymi sprawami. Jest biała i już. Ale dla trzyletniego dziecka to nie jest takie oczywiste. Wszystkie drzewa mają ciemną korę a tylko brzoza białą. Więc pytanie ‘dlaczego’ było pytaniem oczywistym. Nie byłem jednak w stanie wyjaśnić. Nie wiem, odpowiedziałem, jak dojedziemy do domu to sprawdzę i ci powiem. Jak dojechaliśmy do domu, wnuczka zapomniała o brzozie. Ja jednak nie zapomniałem i sprawdziłem1

Na wiosnę i wczesnym latem, brzoza oprócz ładnej białej kory ma jeszcze ładne zielone liście. I pewnie z tych powodów, młodymi brzózkami przystraja się ołtarze na procesję Bożego Ciała.

Mieszkam w Gdyni, ale rodowitym gdynianinem nie jestem. Do Gdyni przyjechałem z Kotliny Kłodzkiej. Tamte okolice to tzw. ziemie odzyskane. Toteż w tamtym czasie, na uliczkach Bystrzycy Kł., w której chodziłem do szkoły średniej, na studzienkach rurociągów wodnych, spotkać można było napisy ‘wasser’. I widząc te napisy ‘wasser’, myślałem o tym, że chciałbym mieszkać w mieście, które od początku do końca zostało zbudowane przez Polaków. A na studzienkach będzie napisane woda a nie ‘wasser’.  No i to moje marzenie z dzieciństwa, a właściwie już lat młodzieńczych, spełniło się. Gdynia została zbudowana przez Polaków. I na studzienkach wodnych są napisy woda a nie ‘wasser’. Jak to było kiedyś na ziemiach odzyskanych. Teraz już nie. Ostatnio jak tam byłem to sprawdziłem. Studzienki wodne mają tam już napisy woda a nie ‘wasser’.

Ale wróćmy do brzozy. Dzisiaj jest dzień Bożego Ciała.  I tak, jak to jest w całej Polsce, ulicami Gdyni idą również procesje.  A ołtarze przystrojone są młodymi brzózkami. Tam, w Kotlinie Kłodzkiej, gdy nabożeństwo przy danym ołtarzu skończyło się, ludzie szli dalej. Tutaj w Gdyni jest trochę inaczej. Część uczestników procesji podchodzi do brzózek stojących przy ołtarzu i odrywa z nich kilka zielonych gałązek. I z tymi zielonymi gałązkami idą dalej w procesji. A po procesji zabierają gałązki do domu. Kaszubski zwyczaj, którego wcześniej nie znałem. I którego nie było tam na południu, w Kotlinie Kłodzkiej.

Muszę się przyznać, że ten kaszubski zwyczaj na początku raził mnie mocno. Odbierałem go jak coś niestosownego, coś w rodzaju dewastacji. Ale po latach, któregoś razu będąc na procesji Bożego Ciała, sam podszedłem do przystrojonego ołtarza. I ze stojącej tam brzózki bezwiednie oderwałem gałązkę.  Dopiero jak miałem ją w ręku, uświadomiłem sobie, co zrobiłem. I zdałem sobie sprawę, że chyba już jestem Kaszubą. Co prawda nie z urodzenia, ale z ‘asymilacji’.

Dzisiaj też przyniosłem zielone, brzozowe gałązki do domu.

I jeszcze słowo o ideach, co mają konsekwencje. Richard M. Weaver, filolog, myśliciel napisał książkę pod tytułem ‘Idee mają konsekwencje’.  Książka jest o kryzysie i rozpadzie cywilizacji zachodniej.

Boże Ciało jest jednym z najważniejszych świąt katolickich. Jeszcze nie tak dawno, w procesjach Bożego Ciała były tłumy. Dzisiaj procesje też są liczne, ale jakby mniej tłumne. Ludzie wierzą w Boga, ale do kościoła i na procesję już nie idą. A przecież idee mają konsekwencje. Jeżeli wierzą w Boga, to przecież powinni iść.

Kryzys, o którym pisze Weaver dotarł już i do nas?

1 Brzoza zwykle jest drzewem narażonym na skrajne temperatury, bo nie rośnie raczej w dużych grupach. Prawdopodobnie to właśnie ma związek z jej kolorem. Biała kora zapobiega utracie ciepła.

seafarer
O mnie seafarer

Konserwatysta zatwardziały :) W czasach pędzących zmian - zarówno na lepsze jak i na gorsze - tylko konserwatysta potrafi odróżnić jedne od drugich, wybrać te lepsze i być naprawdę nowoczesnym!

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości