Leszek Siemicz Leszek Siemicz
492
BLOG

Režim slábne a bojí se vás - czyli uroki piątkowej nocy.i

Leszek Siemicz Leszek Siemicz Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

 

 

     Pewnego dnia , jakoś latem 1953 roku  mieszkancy Miechowa biegli pod kopiec Kosciuszki bo blyskawicznie rozeszła się wiadomość , ze na polach nieopodal  kopca lezą jakieś ulotki. Pobiegłem i ja. Rzeczywiscie rozsiane na duzej powoerchni pól (było juz po zniwach - lezaly małe kolorowe papierki wielkosci dzisiejszej 10 zlotówki. Na jednej stronie był różowy obrazek jakiegoś obcego banknotu na drugiej w dwóch kolumnach drobniutkimi literkami było cos napisane. Zapamiętałem tytuł napisany tłustymi literami : Režim slábne a bojí se vás  To było zrozumiałe. Ktoś powiedział ,ze to po czesku. Szybko zjawili się miejscowwi  milicjanci i opieszale odbierali ulotki. Pewnie wszyscy część oddawali ,a jedną czy dwie brali do domu. Jeszcze przez wiele lat napotykałem w jakiejs domowej książce te papierki. Nie muszę dodawać , ze ten tytul byl krzepiący a w roku 1956 okazało sie , że byl i proroczy. Rezim słabł i choć upadl dopiero w 1989 roku ,to jednak po roku 1956  bylo juz zupełnie inaczej.

    Dopiero po kilku latach ,dowiedzialem się , że to były ulotki z tzw, akcji balonowej ,przeprowadzonej na olbrzynią skalę operacji propagandowej , zorganizowanej przez USA po stłumieniu przez woska radzieckie Powstania Berlińskiego  w czerwcu 1953 roku .Balony były wysylane z Bawarii nad Czechy i tam ulotki były rozrzucane. Widocznie wtedy musiała sie gwaltownie zmienić pogoda lub kierunek wiatru bo balony zamaist do Czech nadlecialy nad Polskę.( nad Małopolske )Wiem ,ze w ramach tej  operacji były tez balony kierowane specjalnie do Polski ,ale z ulotkami po polsku w tym czasie się nie zetknąłem.

Oczywiście ta reminiscencja tylko w odniesieniu do zgrabnego tytułu jest  pewnego rodzaju pendant do continuous present tense

Wydaje mi się,ze jestem człowiekiem spokojnym , zrównoważonym i rozsądnym. Nie mam tendencji do popadania w skrajności.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura