pixabay
pixabay
Irena Ewa Idzikowska Irena Ewa Idzikowska
109
BLOG

Krzyk Łani i Święty Patryk

Irena Ewa Idzikowska Irena Ewa Idzikowska Wiersze Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Wczoraj (17 marca) w Irlandii (i nie tylko) świętowano Dzień Świętego Patryka, obchodzonego na cześć patrona Irlandii.
Święty Patryk żył na przełomie IV i V wieku, był jednym z pierwszych popularyzatorów chrześcijaństwa i organizatorów życia religijnego w tym kraju. Jak głosi legenda, przy pomocy listka koniczyny tłumaczył ludziom, których nawracał, jak rozumieć dogmat o Trójcy Świętej. Wytłumaczył, że jest ona jednym, tak samo jak liść koniczyny składa się z trzech różnych listków. 
Jest on również patronem Nigerii (nawróconej przez irlandzkich misjonarzy) oraz Montserrat, archidiecezji nowojorskiej, bostońskiej, Ottawy, Armagh, Cape Town, Adelajdy i Melbourne, a także inżynierów, fryzjerów, kowali, górników, upadłych na duchu oraz dusz w czyśćcu cierpiących.  

Czczony także jako opiekun wiosennych siewów i zwierząt domowych.
Zwracają się do niego lękający się węży i ukąszeni przez nie. 

Ze Świętym Patrykiem wiąże się również legenda Krzyk Łani, według której na św. Patryka oraz grupę jego uczniów (głównie irlandzkich książąt) urządzono zasadzkę z udziałem "zawodowych" zabójców. Wszystko z polecenia części możnych, niechętnych chrystianizacji Zielonej Wyspy. Jakież było zdziwienie napastników, gdy zamiast Apostoła Irlandii z uczniami zobaczyli łanię z gromadką młodych.
Legenda ta wyjaśnia pochodzenie nazwy modlitwy św. Patryka, "Faeth Fiadha" -Krzyk Łani. Inne nazwy tej modlitwy to Lorica, albo Pancerz Świętego Patryka.  

Modlitwa ta stwarza możliwość poczucia Bożej opieki, która jak pancerz chroni przed złem i przyjęcia tej opieki w sposób dobrowolny, uzbrojenia się w miłość i siłę Światłości w sposób przywodzący na myśl zbrojenie się wojowników przed bitwą.

Z modlitwy Pancerz Świętego Patryka, cz. V

Związuję się dzisiaj
z Bożą siłą, by mną przewodziła,
z Bożą mocą, by mnie podtrzymywała,
z Bożą Mądrością, by mnie pouczała,
z Bożym Okiem, by nade mną czuwało,
z Bożym Uchem, by mnie wysłuchiwało,
z Bożym Słowem, by mi dało mowę,
z Bożą Dłonią, by mnie prowadziła,
z Bożą Droga, by się stała przede mną,
z Bożą Tarczą, by mnie chroniła,
z Bożą Armią, by mnie zabezpieczała:
przed sidłami demonów,
przed popadnięciem w wady,
przed pożądaniem ciała,
przed każdym, kto knuje plany, by mi zaszkodzić,
czy jest on blisko, czy daleko,
czy jest jeden, czy też jest ich wielu. 

i część IX

Chrystus w sercu każdego człowieka,
który myśli o mnie,
Chrystus w ustach każdego człowieka,
który mówi do mnie,
Chrystus w każdym oku,
które mnie widzi,
Chrystus w każdym uchu,
które mnie słyszy. 


Warto pamiętać o Świętym Patryku każdego dnia.
Znaleźć w nim... przyjaciela :)

Z serdecznością i pozdrowieniem, 
iei

Nutka irlandzka, a jakże! >>>
The Rumjacks - An Irish Pub Song




Kilka słów o mnie znajdziecie m.in na blogu autorskim >>> Dwudziesty Drugi Wiek >>> literacko-artystyczne impresje Dwa najnowsze tomiki poezji - „Latte w Kazimierzu nad Wisłą” i „Echo w bursztynie” są do zakupienia w dowolnym momencie w księgarni internetowej >>> Książki Ireny Ewy Idzikowskiej ______________________________________________________ Copyright © by Irena Ewa Idzikowska Treść literacka bloga jest chroniona prawem autorskim.  Kontakt: barwnewestchnienia@gmail.com Zapraszam serdecznie :) iei

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura