STARY WROCEK STARY WROCEK
461
BLOG

Elektrodebilność

STARY WROCEK STARY WROCEK Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Przepraszam za tytuł, ale nie mogę inaczej.


Poruszyła mnie informacja podana przez Dziennik.pl, że Poczta Polska będzie testować samochody transportowe o napędzie elektrycznym. Byłoby to chwalebne działanie, gdyby nie jeden szczegół. Otóż testowane będą samochody następujących marek:

- Renault Master Z.E.,

- Volkswagen e-Crafter,

- Maxus-Hitachi,

- Mercedes e-Vito.

źródełko: https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/591217,poczta-polska-test-elektryczne-samochody-listonosz-mercedes-vokswagen.html


Jak to się ma do programu rozwoju elektromobilności w Polsce, opartej na produktach polskich producentów?

Obawiam się, że te testy przysłużą się jedynie wymienionym wyżej producentom samochodów dostawczych w celu dostosowania do jakichś potrzeb Poczty Polskiej. Kiedy będzie przetarg oferta będzie już gotowa. Ale nie polska.


Cofnąłem się nieco w czasie. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 14 czerwca 2018 roku poinformowało na swoim portalu, że NCBiR i Poczta Polska podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. W treści komunikatu zacytowano słowa prezesa Poczty Polskiej:

Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań.

Jednocześnie podano również, że:

W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy aut elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów.

źródełko: https://www.ncbr.gov.pl/o-centrum/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/narodowe-centrum-badan-i-rozwoju-oraz-poczta-polska-stawiaja-na-elektromobilnosc-40179/

Sprawdziłem, oto producenci aut, testowanych w 2018 roku przez Pocztę Polską:

- Renault, /wiadomo skąd/

- Nissan, /wiadomo/

- Zeppelin Goupil /część niemieckiej grupy - Zeppelin GmBH/

- Melex, /Polska/

- Citroen, /wiadomo/

- Peugeot, /wiadomo/

- KOMEL (Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych).

Czyli 2 polskie firmy na 7. Szału nie ma, tym bardziej że ostatni podmiot zajmuje się zasadniczo napędem pojazdów elektrycznych a nie całością pojazdów dostawczych. Tak przynajmniej wynika z oferty na stronie INiME.


W 2016 roku powstała spółka ElectroMobility Poland SA, której akcjonariuszami są:

- PGE Polska Grupa Energetyczna SA,
- Energa SA,

- Enea SA,
- Tauron Polska Energia SA.

Kapitał zakładowy wynosi - po doładowaniu - 70 mln zł. Na stronie portalu związanego ze spółką czytam, dla jakich celów spółka została powołana:

Głównym celem ElectroMobility Poland jest opracowanie pojazdu, odpowiadającego potrzebom i oczekiwaniom kierowców, uwzględniajacego trendy rynkowe, a także – stworzonego przy maksymalnym zaangażowaniu myśli technologicznej polskich inżynierów.

Pięknie? No pięknie, ale nie do końca. Bowiem:

Dlatego też przeprowadzona została pogłębiona weryfikacja możliwości powierzenia prac nad projektem krajowym podmiotom, które zapewniłyby odpowiednią jakość finalnego produktu oraz szerokie kompetencje w trakcie realizacji projektu.
W rezultacie przeprowadzonej analizy, rozważane jest oparcie części procesów o międzynarodowe partnerstwa i zaangażowanie doświadczonych podmiotów o zasięgu globalnym. Jednym z najważniejszych procesów prowadzonych obecnie w Spółce są prace techniczne realizowane przez zespół doświadczonych specjalistów. ElectroMobility Poland dążyć będzie do zbudowania pojazdu w pełni nowoczesnego, który stanowić będzie zarówno krok w stronę popularyzacji elektromobilności, jak i szansę na odrodzenie polskiej produkcji motoryzacyjnej.


Tak aktualnie (moment pisania notki) wygląda strona startowa portalu:

image


Menu jak to menu ale jest pozycja "NEWS" - jakby nie można było napisać "NOWOŚCI". Ale dobra, zajrzałem tam. Spodziewałem się, że znajdę w tych "newsach" jakieś informacje o postępie prac związanych z realizacją misji i celów spółki ElectroMobility Poland SA. Tym bardziej, że "jednym z najważniejszych procesów prowadzonych obecnie w Spółce są prace techniczne realizowane przez zespół doświadczonych specjalistów". Wiem, że nie od razu samochód zbudowano ale miałem nadzieję, że dowiem się, jak przebiegają te prace i jakie są wyniki. I co mnie spotkało? Proszę popatrzeć:

image

Chcecie zobaczyć "starsze" ... nowości? Proszę bardzo:


image


itd...

Wygląda to na typową witrynę o samochodach elektrycznych. Zresztą, na jeden ze stron portalu czytam, co następuje:

Portal Misja Elektromobilność został przygotowany przez spółkę ElectroMobility Poland SA w celu popularyzacji i edukacji w zakresie elektromobilności. Strona prezentuje autorskie analityczne artykuły i opracowania związane z zelektryfikowanym transportem oraz korzyściami, wynikającymi z wdrażania bardziej ekologicznych form transportu. Portal umożliwia wszystkim zainteresowanym tematyką elektromobilności odnalezienie w jednym miejscu najważniejszych informacji, podanych w przystępnej formie.


Do licha: utworzono spółkę, władowano w nią 70 baniek i dostajemy co? Kolejny portal o samochodach elektrycznych. Po co?

Nawet nie skorzystano z możliwości szczegółowego omówienia >Planu Rozwoju Elektromobilności<. Podano jedynie link, za pomocą którego można pobrać ów dokument.

image

Ech.... Nie wiem, może to jest tak:

Coś zrobimy. Na pewno coś zrobimy. Ale jeszcze nie wiemy, co  i kiedy ...


Źle to widzę ...

Jestem świadomy, że nie wystarczy dużo wiedzieć, aby być mądrym człowiekiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tu bywam: https://twitter.com/starywrocek

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka