Przepraszam za tytuł, ale nie mogę inaczej.
Poruszyła mnie informacja podana przez Dziennik.pl, że Poczta Polska będzie testować samochody transportowe o napędzie elektrycznym. Byłoby to chwalebne działanie, gdyby nie jeden szczegół. Otóż testowane będą samochody następujących marek:
- Renault Master Z.E.,
- Volkswagen e-Crafter,
- Maxus-Hitachi,
- Mercedes e-Vito.
źródełko:
https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/591217,poczta-polska-test-elektryczne-samochody-listonosz-mercedes-vokswagen.html
Jak to się ma do programu rozwoju elektromobilności w Polsce, opartej na produktach polskich producentów?
Obawiam się, że te testy przysłużą się jedynie wymienionym wyżej producentom samochodów dostawczych w celu dostosowania do jakichś potrzeb Poczty Polskiej. Kiedy będzie przetarg oferta będzie już gotowa. Ale nie polska.
Cofnąłem się nieco w czasie. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 14 czerwca 2018 roku poinformowało na swoim portalu, że NCBiR i Poczta Polska podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. W treści komunikatu zacytowano słowa prezesa Poczty Polskiej:
Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań.
Jednocześnie podano również, że:
W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy aut elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów.
źródełko: https://www.ncbr.gov.pl/o-centrum/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/narodowe-centrum-badan-i-rozwoju-oraz-poczta-polska-stawiaja-na-elektromobilnosc-40179/
Sprawdziłem, oto producenci aut, testowanych w 2018 roku przez Pocztę Polską:
- Renault, /wiadomo skąd/
- Nissan, /wiadomo/
- Zeppelin Goupil /część niemieckiej grupy - Zeppelin GmBH/
- Melex, /Polska/
- Citroen, /wiadomo/
- Peugeot, /wiadomo/
- KOMEL (Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych).
Czyli 2 polskie firmy na 7. Szału nie ma, tym bardziej że ostatni podmiot zajmuje się zasadniczo napędem pojazdów elektrycznych a nie całością pojazdów dostawczych. Tak przynajmniej wynika z oferty na stronie INiME.
W 2016 roku powstała spółka ElectroMobility Poland SA, której akcjonariuszami są:
- PGE Polska Grupa Energetyczna SA,
- Energa SA,
- Enea SA,
- Tauron Polska Energia SA.
Kapitał zakładowy wynosi - po doładowaniu - 70 mln zł. Na stronie portalu związanego ze spółką czytam, dla jakich celów spółka została powołana:
Głównym celem ElectroMobility Poland jest opracowanie pojazdu, odpowiadającego potrzebom i oczekiwaniom kierowców, uwzględniajacego trendy rynkowe, a także – stworzonego przy maksymalnym zaangażowaniu myśli technologicznej polskich inżynierów.
Pięknie? No pięknie, ale nie do końca. Bowiem:
Dlatego też przeprowadzona została pogłębiona weryfikacja możliwości powierzenia prac nad projektem krajowym podmiotom, które zapewniłyby odpowiednią jakość finalnego produktu oraz szerokie kompetencje w trakcie realizacji projektu.
W rezultacie przeprowadzonej analizy, rozważane jest oparcie części procesów o międzynarodowe partnerstwa i zaangażowanie doświadczonych podmiotów o zasięgu globalnym. Jednym z najważniejszych procesów prowadzonych obecnie w Spółce są prace techniczne realizowane przez zespół doświadczonych specjalistów. ElectroMobility Poland dążyć będzie do zbudowania pojazdu w pełni nowoczesnego, który stanowić będzie zarówno krok w stronę popularyzacji elektromobilności, jak i szansę na odrodzenie polskiej produkcji motoryzacyjnej.
Tak aktualnie (moment pisania notki) wygląda strona startowa portalu:

Menu jak to menu ale jest pozycja "NEWS" - jakby nie można było napisać "NOWOŚCI". Ale dobra, zajrzałem tam. Spodziewałem się, że znajdę w tych "newsach" jakieś informacje o postępie prac związanych z realizacją misji i celów spółki ElectroMobility Poland SA. Tym bardziej, że "jednym z najważniejszych procesów prowadzonych obecnie w Spółce są prace techniczne realizowane przez zespół doświadczonych specjalistów". Wiem, że nie od razu samochód zbudowano ale miałem nadzieję, że dowiem się, jak przebiegają te prace i jakie są wyniki. I co mnie spotkało? Proszę popatrzeć:

Chcecie zobaczyć "
starsze" ... nowości? Proszę bardzo:

itd...
Wygląda to na typową witrynę o samochodach elektrycznych. Zresztą, na jeden ze stron portalu czytam, co następuje:
Portal Misja Elektromobilność został przygotowany przez spółkę ElectroMobility Poland SA w celu popularyzacji i edukacji w zakresie elektromobilności. Strona prezentuje autorskie analityczne artykuły i opracowania związane z zelektryfikowanym transportem oraz korzyściami, wynikającymi z wdrażania bardziej ekologicznych form transportu. Portal umożliwia wszystkim zainteresowanym tematyką elektromobilności odnalezienie w jednym miejscu najważniejszych informacji, podanych w przystępnej formie.
Do licha: utworzono spółkę, władowano w nią 70 baniek i dostajemy co? Kolejny portal o samochodach elektrycznych. Po co?
Nawet nie skorzystano z możliwości szczegółowego omówienia >Planu Rozwoju Elektromobilności<. Podano jedynie link, za pomocą którego można pobrać ów dokument.

Ech.... Nie wiem, może to jest tak:
Coś zrobimy. Na pewno coś zrobimy. Ale jeszcze nie wiemy, co i kiedy ...
Źle to widzę ...
Jestem świadomy, że nie wystarczy dużo wiedzieć, aby być mądrym człowiekiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tu bywam: https://twitter.com/starywrocek
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka