27 obserwujących
20 notek
77k odsłon
9306 odsłon

Samolot nie stracił zasilania na 15 metrach !!!

Wykop Skomentuj159

Ujawnione  załączniki techniczne (w szczególności załącznik nr 4) zawierające protokóły analiz urządzeń TAWS i FMS wykonane przez Amerykanów zawierają zapis zawartości pamięci tych urządzeń, która przetrwała katastrofę.

Uważne przeczytanie tych danych ujawnia, że samolot wcale nie stracił zasilania na wysokości 15m i w punkcie o współrzędnych:

FMS-stop

Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483'

Długość geograficzna: E 32° 03.161'

Podane współrzędne dotyczą miejsca gdzie FMS wykonał ostatnią aktualizację obszaru pamięci zawierającego STAN SYSTEMU  (aktualizacja co sekundę).

Jeżeli sięgniemy do danych z protokołu badania komputera nawigacyjnego FMS, zaczynającego się od strony 466. tytuł dokumentu:

FMS DATA EXTRACTION FOR NTSB IDENTIFICATION: ENG10SA025
ORIGINAL
APPROVALS: Approved by: Frank Hummel Vice President

to znajdziemy tam informacje dowodzące, że przyjęty moment "utraty zasilania na 15 metrach" wynika z nieporozumienia technicznego w interpretacji podanych danych !!!

Po pierwsze, sięgamy do tabeli 3-9, na stronie 495, gdzie zamieszczono ostatnie odczyty z trzech odbiorników GPS:

Odczyty odbiorników GPS (ARINC 743)
Parametr GPS1 GPS2 GPS3
Szerokość geograficzna N 54°49.4698' N 54°49.46788' N 54°49.46994'
Długość geograficzna E 32°03.12166' E 32°03.1227' E 32° 03.1221'
       

Powyższe dane zostały odczytane przez FMS ze swoich wejść i umieszczone w pamięci RAM do dalszej obróbki, a współrzędne wskazują na miejsca położone bliżej centrum miejsca katastrofy niż podany oficjalnie punkt "zamrożenia" pamięci związany z utratą zasilania.

Ponieważ te dane wskazują na inny punkt w terenie (bliżej lotniska), to potwierdza to, że samolot wcale nie stracił zasilania w podanym na początku punkcie, bo w przeciwnym razie tych danych nie było by w pamięci urządzenia.

 W tabeli 3-6 (strony 493-494) załącznika, opisującej dane wysyłane na wyjścia cyfrowe   znajdują się parametry:

Present Position Latitude (L310)       N 54° 49.471'
Present Position Longitude (L311)   E 32° 03.126'

Powyższy punkt jest oznaczony na planie terenu jako LastPos

Pokazuje on aktualną pozycję samolotu z poprzedniej "chwili przetwarzania" i leży on pomiędzy punktem oznaczonym jako  FMS_stop i nowymi współrzędnymi odczytanymi z odbiorników GPS.

FMS1 - położenie wyliczone przez drugi komputer FMS (ten uszkodzony) zapisane w momencie aktualizacji STANU SYSTEMU (co 1s) . Dane pochodzą z tabeli 3-11 (strona 496).

W tabeli 3-8 (strona 495) pokazującej ostatnie dane odczytane z Centrali Danych Powietrznych (ADC) widzimy parametr:

Baro Corrected Altitude (L204)----> 20 ft-> 6m

z czego wynika, że system FMS i Centrala Danych Powietrznych działały jeszcze po punkcie FMS_stop !!!

 Po wprowadzeniu wyżej wymienionych współrzędnych do programu Google Earth otrzymujemy poniższy układ punktów w terenie.

Punkty w terenie

Linie czerwona i niebieska, to odcinki obrazujące długość kadłuba TU154m (42m) nałożone ok. sekundę lotu od punktu FMS_stop (oficjalny punkt "zamrożenia" pamięci).

GPS1, GPS2 i GPS3 - ostatnie zapisane w pamięci odczyty z odbiorników GPS. Średnia odległość od punktu FMS_stop wynosi ok. 46m

 Powyższe rozważania wskazują, że samolot utracił zasilanie  dopiero w momencie zniszczenia kabiny pilotów gdzie znajdowały się tablice rozdzielcze z wyłącznikami zasilania poszczególnych urządzeń pokładowych.



 

Tablica 3-4 zawiera ostatni zapisany stan urządzenia FMS (aktualizowany co sekundę):

Data: 10 kwietnia 2010

Czas GMT: 06:41:02

Pozycja geograficzna: N 54:49.483 / E 032:03.161 - to jest ta podawana jako punkt zamrożenia.

Wysokość: 47 stóp = 14,33 m

Wysokość sekundę wcześniej: 120 stóp = 36,58 m

Prędkość pionowa (wyliczona ze zmiany wysokości): -2374 stóp/minutę = -13,89 m/s

Prędkośc pionowa (uśredniona z ostatnich 4 sekund): +603 stopy/minutę = 3,06  m/s

Rzeczywista Prędkość Względem powietrza (TAS): 73.381 m/s - 264,17 km/h

Prędkość względem ziemi (GS): 71.609 m/s -> 257,8 km/h

Prędkość systemowa

- składowa poprzeczna: Vns= 22.2391 m/s na południe

- składowa podłużna: Vew=69.2235 m/s na zachód

Z tego można wyliczyć prędkość w kierunku lotu

V=√ (Vns²+Vew²) = 72,71 m/s = 261,75 km/h

 Rzeczywisty kierunek lotu: 252.2°

Kierunek magnetyczny: wartość nieważna. Ostatni znany kurs: 267,1° (geograficzny)

Deklinacja magnetyczna: 7.61° wschodnia (różnica pomiędzy kierunkem geograficznym i magnetycznym)

Wiatr: dane nieważne (z powodu utraty informacji o kierunku niezbędnej do obliczeń wiatru)

Temperatura Powietrza Nieruchomego: 0° C

Początek odcinka trasy: Plan lotu, odcinek 19: DRL N 54° 49.7 E 32° 08.6 (wsp. wg SK42) (p. użytkownika)

Koniec odcinka trasy: Plan lotu, odcinek 20, XUBS 54° 49.5 E 032° 01.6 (punkt KTA wg SK42)

Wymagany kurs: 267.1° (DRL -> XUBS)

Odchylenie poprzeczne od linii kursu: Lewo 114m (0.062 Mm)

Odległość wzdłuż ścieżki: 1664m  (0.9 Mm)

Kierunek na punkt końcowy odcinka (271,0°) (do XUBS)

Odległość do punktu końcowego: 1673 m (0.9 Mm)

Wykop Skomentuj159
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale