Przywódca zadeklarował, że ufa swej zdolności intuicyjnego rozumienia nowej sytuacji politycznej i znajdowania właściwych sposobów i środków. Ten brak programu umożliwił mu apelowanie do interesów różnych grup społecznych i swobodne formułowanie rozwiązań stosownie do okoliczności.
Jawił się jako obrońca interesów zarówno robotników jak i niższej klasy średniej.
W nowopowstałej sytuacji zostały naprędce przygotowane zmiany konstytucji dające w rezultacie partii stałą większość parlamentarną, a w niedługim czasie całkowite wyeliminowanie opozycji metodami prawnymi i pozaprawnymi.
W momencie przejmowania władzy ruch nie miał wykrystalizowanej ideologii ani filozofii politycznej. Opierał się na kulcie nieomylnego wodza i na mitach polityki historycznej.
Protodeologię ugrupowania można scharakteryzować jako anty-demokratyczną, anty-parlamentarną, anty-liberalną (politycznie i gospodarczo), anty-obywatelską, anty-intelektualną, anty-indywidualistyczną, wreszcie skrajnie nacjonalistyczną z ubóstwieniem narodu i państwa.
Istniejący system powinien być zniesiony a władzę powinni objąć ludzie potrafiący wznieść się ponad swoje prywatne potrzeby i życzenia, którzy potrafią oddać się pracy dla zbiorowości społecznej.
Niezależność narodu od jednostek ma charakter absolutny i totalny. Inaczej niż w państwie obywatelskim, to wyidealizowany naród tworzy prawo i narzuca obowiązki, nie pomijając żadnego aspektu życia ludzkiego.
To naród posiada suwerenność i sprawuje kontrolę nad jednostką. Jednostki mogą jedynie ofiarować wszystko narodowi, jeśli zajdzie potrzeba nawet własne życie. Wolność jednostki polega na podporządkowaniu się woli narodu.
To wreszcie naród, nie jednostka, decyduje o tym, co jest prawdą, dobrem i sprawiedliwością.
Inne tematy w dziale Polityka