Na kompleksowe zadaszenie peronów musimy jeszcze trochę poczekać; Olsztyn Główny, 12.08.2012 r. (fot. Tomasz Galicki)
Na kompleksowe zadaszenie peronów musimy jeszcze trochę poczekać; Olsztyn Główny, 12.08.2012 r. (fot. Tomasz Galicki)
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
420
BLOG

Bez parasolek na peronach?

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Technologie Obserwuj notkę 0

Proces cywilizowania pasażerskiej części stacji Białystok będzie polegał nie tylko na remocie peronu trzeciego. Dwa spośród czterech użytkowanych peronów, uzyskają także wiaty oraz nowe miejsca siedzące. Zgodnie z dokumentami przetargowymi, termin dostawy i montażu obiektów małej architektury zbiega się z chwilą zakończenia robót budowlanych na peronie trzecim. Czy Wykonawcy dwóch różnych zamówień wygrają walkę z czasem? I czy podróżni oczekujący na pociąg, będą mogli w końcu schronić się przed deszczem?

Białystok jest jedynym polskim miastem wojewódzkim, którego perony dworca kolejowego nie są wyposażone w jakiekolwiek zadaszenia, umożliwiające pasażerom skuteczne schronienie się przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Najgorsza sytuacja panuje zimą, kiedy nawierzchnie peronów są oblodzone i zaśnieżone do tego stopnia, że trudno zauważyć ich krawędzie, nie mówiąc już o dostrzeżeniu białej linii bezpieczeństwa.

Przy tej okazji warto jednak przypomnieć, że jeszcze do końca 2002 roku istniało niewielkie, częściowe zadaszenie peronu pierwszego, którego konstrukcja przymocowana była do parterowego fragmentu budynku, który na czas przebudowy dworca pełnił rolę holu z poczekalnią i kasami biletowymi.

Pasażerowie nie zmokną...

We wrześniu b.r., Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku ogłosił przetarg na dostawę i montaż wiat peronowych, a także ławek, które docelowo mają się znaleźć na peronach: III i IV. W specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiORB) określono w sposób detaliczny wymagania i parametry odnoszące się do konstruowanych obiektów małej architektury dworcowej.

Peron III (trzeci) wyposażony zostanie w dwie duże wiaty konstrukcji stalowej zakończone łukowym zadaszeniem o wymiarach 7,5 x 3,2 m. Wewnątrz mają się także znaleźć dwie ławki, mocowane niezależnie od wiaty.

Peron IV (czwarty) wyposażony zostanie w jedną mniejszą wiatę o podobnej konstrukcji, z jedną wewnętrzną ławką, także mocowaną niezależnie od peronowej wiaty.

Mogło być lepiej?

Należy cieszyć się, że po kilkudziesięciu latach wyposażenie najważniejszej pasażerskiej stacji kolejowej województwa podlaskiego zyska nowe oblicze. Nie będzie to jednak kompleksowa przebudowa, lecz częściowe przystosowanie elementów obsługi pasażerskiej do stanu przyzwoitości. Wiaty bedą miały wyłącznie charakter punktowy, z uwagi na fakt instalacji słupów oświetleniowych, które uniemożliwiają pełne zadaszenie peronów.

W niedalekiej przyszłości, w ramach modernizacji korytarza transportowego E-75 na odc. Czyżew-Białystok, należałoby przekonać projektantów, aby pamiętali o kompleksowym zadaszeniu peronów białostockiego dworca, uwzględniając jego historyczny i niepowtarzalny charakter.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie