23 obserwujących
35 notek
129k odsłon
  3363   0

Co słonko widziało

Co słonko widziało

Od pamiętnego 10 kwietnia 2010 roku minęły już 63 miesiące. Czas biegnie nieubłaganie naprzód i z każdym kolejnym dniem bledną wspomnienia, niszczeją bezpowrotnie dowody i odchodzą świadkowie, a nasza Prokuratura bije rekordy pasywności, ślamazarności, braku profesjonalizmu i transparentości. "Choroba smoleńska"  dotknęła zresztą  cały aparat rządowy i sądowniczy. Sądy umarzają kolejne sprawy wyłączane z głównego śledztwa, a rządzący Polską decydenci infantylnie lub z pełną premedytacją dali się ograć Rosjanom, którzy przejęli pełną kontrolę nad śledztwem i materiałem dowodowym.
Mam cichą nadzieję, że w końcu dojdzie do przełomu w badaniu tej katastrofy, ale aby to się stało konieczne są zmiany na scenie politycznej i zmiany prokuratorów prowadzących postępowanie wyjaśniające okoliczności katastrofy.

W międzyczasie, chciałbym poruszyć sprawę palenia trawy i warunków pogodowych w Smoleńsku w okolicy katastrofy. Te tematy były wprawdzie poruszane na różnych forach na przestrzeni ostatnich lat, ale jak sądzę nie zaszkodzi przyjrzeć się im jeszcze raz.

Uwaga techniczna: Zdjęcia/ilustracje pod którymi występuje symbol lupy  Co słonko widziało  otworzą się w większym formacie po kliknięciu na nie

Na początek, na rysunku 1 chciałbym pokazać zmiany zachmurzenia w Smoleńsku widziane w paśmie IR (podczerwonym - infrared) w godzinach od 0:00 do 6:45 czasu UTC w dniu 10.04.2010. Dla przypomnienia, wg. oficjalnych danych katastrofa miała miejsce o godz. 6:41 (UTC),

Co słonko widziało
Rys. 1
 
Co słonko widziało
Rys. 2
6:45 UTC, widok w paśmie IR
 
Co słonko widziało
Rys. 3
6:45 UTC, widok w paśmie widzialnym
 
Co słonko widziało
Rys. 4
8:00 UTC, widok w paśmie IR

I jeszcze jeden obraz z godziny 9:40 UTC (AERONET Minsk, satelita Terra, 10/04/10)

Co słonko widziało
Co słonko widziało Rys. 5

Pogoda w Smoleńsku - kilka wypowiedzi świadków:

forum smolensk-auto.ru, 12.04.2010
10 апреля я около 8-30 шёл в гараж на покровке, и ещё подумал, какая погодка - небо чистое, солнечно, чуть прохладно, но в общем замечательно! Около 10-30 был в центре возле Губернского, когда вдруг неожиданно навалился густой туман, как в фильме Мгла/The Mist/, и потом где-то к обеду он так же резко рассеялся. В р-не Фрунзе около 11 ч. в сторону Печерска промчалась целая гвардия карет скорой помощи и пожарных. Потом я узнал что произошло. Искренне сочувствую полякам, потерявшим своих близких в этой трагедии. Не дай бог нам пережить подобное!
...Вот откуда взялся именно в это время этот туман, непонятно. По крайней мере неделю до этого и 3 дня после такого тумана больше не было. Вот и думаю, глядя на свой домашний ультразвуковой увлажнитель воздуха - а действительно ли это было природное явление?

(tłum.: 10 kwietnia około godz. 8.30 szedłem do garażu na Pokrovke (część Smoleńska, przyp. Tiger65) i nawet pomyślałem, jaka pogoda - niebo czyste, słonecznie, trochę chłodno ale ogólnie super! Około 10.30 byłem w centrum obok kompleksu Gubernskovo, gdy nagle pojawiła się gęsta mgła, jak w filmie Mgła / The Mist /, a następnie gdzieś w okolicach obiadu równie szybko zniknęła. W pobliżu Frunze około godz. 11 w kierunku Pieczerska pomknęła cała gromada karetek pogotowia i wozów strażackich. Potem dowiedziałem się co się stało. Szczerze współczuję Polakom, którzy stracili bliskich w tej tragedii. Nie daj Boże przeżyć tcoś podobnego!
... To, skąd pojawiła się w tym czasie mgła jest niezrozumiałe. Co najmniej na tydzień przed i 3 dni po, takiej mgły nie było. Więc myślę, patrząc w domu na swój ultradźwiękowy nawilżacz powietrza - czy to naprawdę było zjawisko naturalne?)

***

В 11.47 территория места происшествия в радиусе 500 м была оцеплена, и начались поиски самописцев. Первый нашли практически сразу, второй — около пяти часов. Эксперты признают их вполне пригодными для расшифровки, несмотря на некоторые повреждения, полученные приборами при падении самолета.(...)
По заявлению Георгия Полтавченко, утром 10 апреля видимость в районе аэродрома не превышала 400 м. Однако очевидцы, находившиеся в момент крушения самолета на Северном, утверждают, что на самом деле предметы едва различались на расстоянии более 100 м. "В это утро я дежурил,— рассказал "Ъ" бывший бортмеханик, ныне охранник автостоянки, примыкающей к аэродрому Северный.— Туман к десяти часам утрам как будто даже заметно усилился. Плюс вокруг территории аэродрома горела сухая трава, и белый дым еще больше ухудшил видимость".

(tłum.: Mgła o dziesiątej rano tak jabynawet znacznie zwiększyła się.Plus wokół lotniska paliła się sucha trawa i biały dym jeszcze bardziejpogarszał widoczność.) -źródło
***

Jerzy Bahr:
Mgła pojawiła się nagle?
- Tak. Pojawiła się niespodziewanie i gwałtownie i - można powiedzieć - kładła się bezpośrednio na płytę lotniska. Była to bardzo wyczuwalna zmiana, niosąca ze sobą pogorszenie warunków meteorologicznych -
źródło

***

Emerytowana nauczycielka:
Jak tłumaczy, w pewnym momencie zaczęła gwałtownie gęstnieć, jakby "wychodziła z ziemi". Kładła się gęstymi płatami wyraźnie od strony jaru, który od szosy dzieli odległość około jednego kilometra. 
Z opisu nauczycielki wynika, że mgła wypełzła z jaru i przemieściła się w kierunku szosy w stronę lotniska Siewiernyj. Opary ustąpiły równie szybko, jak się pojawiły. -
źródło
***

Informacja z forum.smolensk.ws (
 "В Смоленске упал самолет с польским президентом"):
1. Автомобилисты (многие) пишут, что в 8-9 утра тумана на дорогах в районе аэропорта еще не было.
2. "Конденсироваться" туман начал после 9 утра, в чем немаловажную роль сыграла сухая горящая трава, которую кто-то в это время поджег (вокруг аэропорта).

(tłum.: 1. (Wielu) kierowców pisze, że w godzinach 8-9 rano nie było mgły na drogach wokół lotniska. 2."Kondensacja" mgły zaczęła się po 9 rano, w czym istotnąrolę odegrała paląca  się  sucha trawa, którą ktoś podpalił w tym czasie (wokół lotniska). - źródło
***


 Według KBWL LP, pomiędzy godz. 03:00 i 09:00 w rejonie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY wiał  wiatr przy powierzchni ziemi z kierunku 110-160° o prędkości 2-4 m/s, przy czym w wąwozie przed BRL prędkość wiatru mogła być nieznacznie większa. Ze stenogramów wiemy, że załodze Tu-154M przekazano, że wieje wiatr z kierunku 140° z prędkością 2m/s.

Na rysunku nr 6 czerwona linia jest fragmentem trajektorii Tu-154M, koniec czerwonej strzałki wskazuje kierunek w jakim wiałby wiatr gdyby wiał z kierunku 110° (dla 120° i więcej), koniec strzałki przesunięty byłby bardziej w prawo.

Lubię to! Skomentuj226 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka