23 obserwujących
35 notek
129k odsłon
  597   0

Cross Track

Kilka lat temu pod jedną z notek Forda Prefecta próbowałem pozyskać wyjaśnienie "dziwnej" zbieżności parametru "Cross Track" zarejestrowanego w alertach TAWSa z punktem XUBS i jednocześnie rozbieżności z "cross track" zapisanego w urządzeniu FMS 2P. Współrzędne punktu XUBS zostały wprowadzone ręcznie do FMSów z rosyjskiej karty podejścia, gdzie występuje jako tzw.  KTA (Контрольная Точка  Аэродрома, ang. Aerodrome Reference Point) czyli środek geometryczny pasa startowego lotniska Smoleńsk Północny. Ponieważ osoba wprowadzająca współrzędne punktu XUBS (nie wiadomo czy miało to miejsce 10.04.2010 czy też przy okazji wcześniejszych lotów do Smoleńska) nie dokonała konwersji układu współrzędnych z systemu SK-42 na system WGS84, punkt XUBS zamiast wskazywać środek geometryczny pasa wskazywał punkt z przesunięty na wschód i nieco z prawej strony pasa. Różnica w położeniu obydwu punktów nie jest na tyle duża aby uniemożliwić podejście samolotu do lotniska i pasa, zwłaszcza przy podejściu monitorowanym przez kontrolerów na Wieży.

W raporcie UASC (dla TAWSa) "cross track" zdefiniowany jest jako:

Lateral distance from the FMS flight plan, in nautical miles.
The source of this parameter in order of priority is:
1. PRIMARY FMS (L116)
2. SECONDARY FMS (L116)

W urządzeniu FMS, parametr ten opisany jest jako "Cross Track Distance" (L116), również w milach morskich (NM), ale dodatkowo pojawia się symbol L (left) lub R (right) określający z której strony występuje odchylenie od ustalonej ścieżki po jakiej porusza się samolot.

Ponieważ parametr "cross track" w TAWSie przesyłany jest z FMS 1P lub FMS 2P, więc powinny być tożsame w obydwu urządzeniach. A jak było w Smoleńsku?

image
obrazek w większym formacie


Promień każdego z okręgów odpowiada zarejestrowanemu parametrowi "Cross Track" w poszczególnych alertach TAWS #35 - #38 (duże okręgi) i parametrowi "Cross Track Distance" zarejestrowanemu w FMS 2P  - System Status (mały okrąg).

Z powyższego zestawienia widać rozbieżność pomiędzy "cross track" TAWSa a "cross track" FMSa. Oprócz tego występuje dziwna zależność cross tracków TAWSa - styczna łącząca okręgi przechodzi przez punkt XUBS.

Jak dotąd, pomimo kilkukrotnych prób, nie uzyskałem od blogerów S24 sensownego wytłumaczenia z jednej strony rozbieżności cross track TAWSa i FMSa, z drugiej powiązania cross track TAWSa z punktem XUBS.

image

Jak wygląda ta styczna w zestawieniu z trajektorią lotu Tu-154M 101 według raportu MAK?

image

obrazek w większym formacie

Obrazek MAK nie za bardzo nadaje się do zestawienia z mapą GE, tym niemniej można z grubsza sprawdzić w jakich miejscach styczna do okręgów przecina trajektorię samolotu.

Może ktoś zauważy jakąś korelację - ja jak na razie nie znalazłem odpowiedzi.


Lubię to! Skomentuj35 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka