Trammer - blogerska tłuszcza Trammer - blogerska tłuszcza
3580
BLOG

Tokarczuk, Salon 24 i strona 221

Trammer - blogerska tłuszcza Trammer - blogerska tłuszcza Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 209

Nie czytałem dotąd książek Olgi Tokarczuk, sądząc - nie wiem na jakiej podstawie, ściślej - bez żadnej podstawy, że to nie jest literatura dla mnie. (Podobnie miałem kiedyś z Gombrowiczem). Ale teraz ten Nobel, okazałem się cholernym snobem, co mi się nie podoba i zaczęło mnie korcić, żeby coś przeczytać, urobić sobie własne zdanie o tej twórczości itd. Broniłem się, ociągałem, ale w końcu uległem i przeczytałem jedną książkę Olgi Tokarczuk. Tam bohaterka tej książki ma, co jest na str. 221, myśl. Ona tej myśli nie wypowiada, nikogo z nią nie zapoznaje, tylko sobie ową myśl prywatnie i intymnie myśli. I jeszcze, zanim myśl tu przytoczę, podkreślę, że nie wiadomo czy to jest myśl Tokarczuk czy bohaterki książki Tokarczuk o nazwisku Duszejko, nie zawsze poglądy bohaterów książki są poglądami autorów książki, np u Sienkiewicza jeden z bohaterów jego książki Tuhaj-bej wypowiada swoje poglądy, ale to nie są poglądy Sienkiewicza. Szczególnie, że Duszejko osoba dobra, walcząc z potworami sama się stała potworem, przed czym ostrzegał Nietzsche: "Kto walczy z potworami, niech uważa, by sam się nie stał potworem". Myśl jest następująca: "To kraj [ chodzi o Polskę] neurotycznych indywidualistów, z których każdy, gdy tylko znajdzie się wśród innych, zaczyna ich pouczać, krytykować, obrażać i okazywać im swoją niewątpliwą wyższość". (Dalej jest jeszcze, że Czesi są inni - potrafią spokojnie dyskutować). Nie wiem czy Polacy tacy są albo czy przynajmniej większość Polaków taka jest, nie wiem też czy Czesi są inni. Ale ci Polacy, co pisują, zwykle anonimowo, w S24 czyli my, bardzo często tacy są - powiedzmy to z ręką na sercu, podobnie jak Polacy piszący w innych miejscach w internecie.  Teraz pytanie: czy S24 jest istotną statystycznie próbą Polaków czy nie? Jeśli tak, to Duszejko może mieć rację, jeśli nie, to może nie mieć. Ta notka nie służy do atakowania Tokarczuk i proszę,żeby inni też przy okazji tej notki jej nie atakowali. Pisarze i wielcy ludzie nierzadko wypowiadają się o pewnych cechach swego narodu niepochlebnie, np Piłsudski, Norwid,Gombrowicz, Nietzsche, Kaczyński i wielu innych, literatura pisząca tylko, że naród autora jest wspaniały, nie okazuje się zazwyczaj dobrą literaturą.

PROTESTUJĘ przeciwko tytułowi, który Salon 24 nadał tej mojej notatce na stronie głównej ("Tokarczuk o Polsce"). To gwałcenie moich intencji, ja zaznaczyłem, że nie wiem czy to pogląd Tokarczuk czy Duszejko, Salon 24 swoim tytułem wbrew mnie twierdzi, że to pogląd Tokarczuk!

Nie banuję. Kłótnie na blogach, obrzucanie się uszczypliwościami itd - mam za nudne, nierozwijające.Blog prócz tekstów na różne tematy, zawiera także liczne teksty - ze zdjęciami - krajoznawczo-turystyczne, propagujące mniej znane, a ciekawe, rejony Polski.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura