Tygodnik Solidarność Tygodnik Solidarność
1238
BLOG

Stanisław August a upadek Polski

Tygodnik Solidarność Tygodnik Solidarność Polityka Obserwuj notkę 2

Z prof. dr hab. Zofią Zielińską z Uniwersytetu Warszawskiego – o epoce Stanisława Augusta i dzisiejszych z nią analogiach – rozmawia Jerzy Kłosiński.

– Wystawa na Zamku Królewskim w Warszawie poświęcona Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu ponownie wywołała spór na temat polityki i roli ostatniego króla Polski. Ta wystawa to swoisty pomnik dla króla Stasia po latach, ale czy na to zasługuje?

– Wszyscy naukowcy, którzy badają panowanie Stanisława Augusta na źródłach, mówią dziś o jego dokonaniach jako polityka z dużym szacunkiem. Natomiast publicyści pozostali przy utartych w XIX wieku sądach deprecjonujących postać Stanisława Augusta.

– Ale byli też historycy, którzy krytycznie patrzyli na panowie tego króla, choćby Jerzy Łojek.

– Z Jerzym Łojkiem polemizowałam, wykazując jak słaby był jego warsztat naukowy. Przykład: wymyślił sobie hipotezę (którą ostatecznie uznał za absurdalną), iż król w czasie wojny 1792 r. utajniał przed wojskiem zapasy broni w fabryce w Kozienicach. Problem stworzył sam Łojek, bo w źródle ze schyłku 1793 r. była mowa o pozostającym na składzie tysiącu karabinów (cyframi), a Łojek odczytał jedynkę jako czwórkę. 1000 karabinów to była produkcja dwuletnia (1792–1793), żadne utajnianie nie mogło wchodzić w grę.

– Czyli nie zgadza się Pani z tym stwierdzeniem Jerzego Łojka: „Niestety, w dziedzinie najważniejszej – ratowania niepodległego lub choćby tylko udzielnego bytu państwowego Rzeczypospolitej – Stanisław August zadania swego nie spełnił, chociaż miał wielkie szanse i wielkie możliwości”?

– Nie miał żadnych możliwości, bo Polska była głęboko uzależniona od Rosji już od początku wieku. Przypomnę – w 1733 roku 12,5 tys. elektorów wybrało Stanisława Leszczyńskiego. I cóż, wkroczył do Polski 35-tys. korpus rosyjski i w ciągu 2 lat pokonał pospolite ruszenie, które broniło majestatu Leszczyńskiego, a Rosja narzuciła nam Augusta III. To jest dowód głębokiej i faktycznej już wówczas, a nie dopiero w czasach Stanisława Augusta istniejącej, niesuwerenności państwa polskiego.

– Ale zarzut podstawowy brzmi, że nie wykazał siły charakteru. Był słaby i uległy wobec Katarzyny II, cechowało go kunktatorstwo, brak zdecydowania i wiary w polskie możliwości, obłaskawiał wrogów, szczególnie sprzedajną cześć magnaterii, a wykazywał nadmierną troskę o własne interesy kosztem Rzeczypospolitej itp. Czyli jednym słowem zawinił człowiek, który nie umiał wykorzystać szans Rzeczypospolitej.


– To jest klasyczna lista nieprawdziwych zarzutów. W źródłach jest wiele wzmianek o słabości charakteru króla rzeczywiście już w początkach jego panowania, tyle że one znajdują się w źródłach rosyjskich. W październiku 1765 r., a więc rok po objęciu tronu przez króla, Katarzyna II zaczyna wyrażać się negatywnie o słabości charakteru Stanisława Augusta. Dlaczego? Bo podjął próbę wysłania polskiego ambasadora do Francji, aby nie tylko z Rosją utrzymywać stosunki dyplomatyczne, aby zdobyć dla niej swego rodzaju przeciwwagę. To nie jest wyraz słabości, a próba emancypacji. Katarzyna określa to jako dowód niezrozumienia, na czym polega prawdziwy interes Polski, jako słabość. Czy mamy się z taką interpretacją zgadzać? O słabości króla mówi niemal od początku panowania Stanisława Augusta ambasador rosyjski Nikołaj Repnin. Chodzi o to, że król współpracował ściśle z wujami Czartoryskimi, nie chciał ich porzucić (ich stronnictwo, „Familia”, stanowiło jego polityczne zaplecze) i związać się wyłącznie z ambasadorem rosyjskim. Słabość charakteru, twierdził Repnin, nie pozwalała się monarsze uwolnić spod przewagi wujów. Czy my też mielibyśmy współpracę króla z wujami oceniać jako słabość, a nie współdziałanie dla dobra państwa polskiego? I jeszcze jeden przykład. W roku 1766 Katarzyna pisze w odpowiedzi na list króla, w którym prosił o wycofanie się imperatorowej z nadmiernych żądań w sprawie dysydenckiej, że ona tego na pewno nie zrobi, bo wie (oczywiście lepiej niż polski władca), co jest prawdziwym dobrem Rzeczypospolitej. Pisze, że „wola bardziej zdecydowana niż WKM potrafiłaby już dawno znaleźć wyjście z tej sytuacji”. A więc znów: „niezdecydowana wola”, czyli słabość charakteru, gdy de facto chodzi o to, że polski władca nie godzi się ślepo wykonywać rosyjskich żądań, które uważa za szkodliwe dla Polski.
Ale ten sam ton – o słabości Stanisława Augusta – znalazł się już w zupełnie innych okolicznościach w źródle polskim – traktacie autorstwa Hugona Kołłątaja, Stanisława i Ignacego Potockich oraz Ksawerego Dmochowskiego z 1793 r. „O ustanowieniu i upadku Konstytucji polskiej 3 maja”. Jego autorom, przygotowującym insurekcję, zależało na przekonaniu rodaków, że Polska ma szanse na stoczenie zwycięskiej wojny z Rosją. Nic to, że przegrała wojnę w 1792 r., ta przegrana wynikała (jakoby) z postawy Stanisława Augusta, z jego słabości. Ta fałszywa (i zastosowana świadomie) teza służyła celowi politycznemu Kołłątaja i towarzyszy, ich dzieło miało spełniać rolę powstańczego manifestu.

– Uważa Pani, że postępownie króla po uchwaleniu Konstytucji 3 maja można usprawiedliwić? Opóźnianie przygotowania do obrony, po pierwszych klęskach czekanie na list Katarzyny, a gdy ona mu nakazuje w tym liście przystąpienie do Targowicy, natychmiast to robi, rezygnuje z dalszego oporu i szukania wsparcia na innych dworach.

– Po pierwszym rozbiorze król doszedł do wniosku, że nie wolno mu już nigdy narazić państwa na odwet Rosji. Ale nie zamierzał przy tym rezygnować z reform – i to jest jego zasługa. I gdy na Sejmie Czteroletnim zarysowała się szansa przeprowadzenia wielkiej reformy ustrojowej, król ją wykorzystał. Pamiętajmy bowiem, że to Stanisław August napisał Konstytucję 3 maja. Zasada, że nie wolno mu już nigdy narazić państwa na odwet Rosji, stanowiła pryncypium monarchy między rozbiorami. Próbował małymi krokami dokonywać reform wewnętrznych, których Rosja i tak bardzo pilnowała. Polska miała wszak pozostać beznadziejnie słabym państwem, bo tylko to gwarantowało zależność od Petersburga. Coś się jednak królowi udało utrwalić: Szkoła Rycerska i Komisja Edukacji Narodowej przetrwały, przeprowadzono w ograniczonym zakresie reformy miejskie. Teraz odpowiedzialność za rok 1792. Dla króla przystąpienie do Targowicy, czyli spełnienie wstępnego warunku, jaki postawiła Katarzyna II w odpowiedzi na prośbę o rozejm, było czymś niesłychanie upokarzającym. I dla władcy, i dla narodu w jego osobie. Ale sytuacja była taka, że to upokorzenie traktowano jako jedyną szansę na uniknięcie kolejnego rozbioru. Tak rozumieli to wszyscy przywódcy polityczni, choć nie wszyscy członkowie Rady Wojennej w głosowaniu wyjście to poparli. Ale nikt nie był w stanie wysunąć alternatywy. Skądinąd targowiczanie bali się tego akcesu króla, obawiali się, że ich zdominuje i odzyska władzę jako przywódca państwa. Rzeczywistość okazała się gorsza – mimo ceny w postaci targowickiego akcesu, do II rozbioru doszło.

– Widać, że nadzieje króla były całkowicie błędne. Takim gwoździem do trumny było to, co podkreśla Jerzy Łojek, że Stanisław August podpisał swoją abdykację, nadając w ten sposób likwidacji Rzeczypospolitej sankcję prawa międzynarodowego.


– Też uważam abdykację za błąd. Błąd, bo wcześniej, gdy król kapitulował wobec Rosji, to za jakąś wartość polityczną. W tym wypadku to była wymiana wartości politycznej, jaką stanowiła korona, na wartość – nazwijmy ją – cywilną, tzn. na obietnicę, że państwa rozbiorcze spłacą 40 mln długu Rzeczypospolitej. To nie był walor polityczny w jakikolwiek sposób porównywalny z koroną. Natomiast nie łączyłabym z odmową abdykacji realnego znaczenia prawnego. Zanim zaborcy wymusili na Rzeczypospolitej uznanie cesji w 1773 r., król i sejm zadbali o to, by widać było, że działają pod przymusem. Czyli to, co zrobią, nie ma wartości w świetle prawa międzynarodowego.
Beznadziejna sytuacja Polski przesądziła o tym, że państwo upadło. Obwinianie o to króla jest wynikiem pewnych psychologicznych zabiegów czy potrzeb polskiego społeczeństwa. Naród próbował tę wielką ranę jakoś unieść i zrzucenie winy na króla w tym pomagało. Nasuwa się też pytanie, w jakim stopniu utrata niepodległości była winą pokoleń z XVIII wieku. Gdybyśmy tak stawiali sprawę, to pod pręgierzem znalazłby się nie Stanisław August, a ludzie, którzy powstrzymywali reformy i w ten sposób utrwalali słabość Rzeczypospolitej. Można wskazać cały szereg osób, które w okresie stanisławowskim ponoszą odpowiedzialność za osłabianie państwa, ale są to przede wszystkim magnaccy oponenci Stanisława Augusta, a nie król.

– Wystawa stała się jednak okazją do odnowienia tej polemiki. Piotr Semka napisał: „Dlaczego pokolenie legionowe z taką niechęcią odnosiło się do postaci ostatniego króla Polski? Piłsudczycy byli wychowani na legendzie zbrojnego czynu, ale to nie wyjaśnia całkowicie ich awersji. Obrona Stanisława Augusta zbyt mocno kojarzyła im się z dobrze znaną sprzed I wojny światowej logiką oswajania się z dyktatem silniejszych od Polski mocarstw rozbiorowych. Ludzie, którzy dusili się w atmosferze wychodka, chcieli raz na zawsze zerwać z dziedzictwem wyuczonej bezradności”.

– Sytuacja Polski we wrześniu 1939 roku była beznadziejna. I co byli w stanie zrobić wtedy piłsudczycy, żeby uratować państwo? Mogli jedynie opuścić kraj i była to decyzja racjonalna, pozwoliła uniknąć formalnej kapitulacji w imieniu polskiego państwa. Kierowali nim potem z zagranicy, jednak nie zdołali skłonić naszych zachodnich sojuszników, aby nie oddali Polski w rosyjskie władanie. I tu jest najgłębsza analogia układu stosunków międzynarodowych, bo dominacja rosyjska nad Polską i brak alternatywy dla niej powstała w pierwszej ćwierci XVIII wieku i w zasadzie ten układ stosunków trwa w Europie do dziś. W tej strefie Europy dominacja rosyjska przesądza wciąż jeszcze o naszych możliwościach.

– Czy mamy takie elity jak w okresie rozbiorowym, które są uległe wobec nacisków i wpływów rosyjskich i jesteśmy bytem niesuwerennym, bo np. reakcja na katastrofę smoleńską obozu Tuska i Komorowskiego oraz znaczącej części elit jest uważana za uległość wobec Rosji. Czy tu raczej czynniki wewnętrzne decydują, że poddajemy się temu dyktatowi, czy zewnętrzne?

– Nie ulega dla mnie wątpliwości, gdy patrzę choćby na śledztwo w sprawie katastrofy smoleńskiej, że jest to dowód szalonego uzależnienia polskich elit od Rosji. Może dałabym słowo „elit” w cudzysłowie, może raczej należałoby mówić o rządzących Polską. Podejrzewam, że to uzależnienie jest po części dobrowolne, a po części wymuszone sytuacją. Ale odnosi się wrażenie kolosalnej uległości nie tylko wobec Rosji. Flirt rosyjsko-niemiecki sprawia, że np. wówczas, gdy negocjowaliśmy niekorzystną umowę gazową, Niemcy odrzuciły naszą prośbę o zagwarantowanie nam wsparcia energetycznego na wypadek niepowodzenia w negocjacjach, czyli nie umożliwiły nam alternatywy w obliczu rosyjskiego dyktatu, zgodziły się na ów dyktat. Niemcom zapewne tak samo jak Rosji zależy na słabości państwa polskiego i w tym sensie sytuacja jest bardzo podobna do tej z drugiej połowy XVIII wieku.

– Wniosek jest taki, że nasze elity postpeerelowskie są albo nieświadome sytuacji, albo przekupne, jak w XVIII była część magnaterii.


– Trwa, jak sądzę, uzależnienie zewnętrze, które nie przestało istnieć po upadku PRL. Po drugie można zaobserwować negatywny dobór ludzi pod kątem pewnych celów założonych przez dysponentów politycznych – tak jak w wieku XVIII. Ale to wszystko nie usprawiedliwia uległości oraz zaniechania walki o suwerenny byt naszego państwa. Porównując wiek XVIII z czasami dzisiejszymi: w warunkach niesuwerenności król stworzył Szkołę Rycerską, kształcącą kadry oficerskie i fachowych urzędników dla państwa. A jak wygląda dzisiejsza troska o polską armię? Komisja Edukacji Narodowej patronowała reformie uniwersytetów i czuwała nad poziomem podporządkowanego im szkolnictwa, stworzyła wzory, na których oparł się Adam Jerzy Czartoryski, przeprowadzając reformę szkolnictwa w imperium rosyjskim w pocz. XIX w. A co dobrego przyniosły reformy szkolnictwa w III RP, zarówno w zakresie organizacji oświaty, jak zmiany programów nauczania, m.in. historii? Także ze względu na skład społeczeństwa nie widzę możliwości szerokiej akcji na rzecz wzmocnienia państwa czy nawet tylko rozpoznania jego prawdziwego interesu. Kołłątaj pisał już w „Listach Anonima”, że jeśli nie zrobimy z 10 mln niewolników (czyli wówczas chłopów) – obywateli, którzy państwo polskie będą uważali za swoje, o interes którego będą chcieli walczyć i z nim się identyfikować, to w wypadku zewnętrznego nacisku nie utrzymamy niezależności. W czasie II wojnie światowej w rodzinach inteligenckich, które świadomie identyfikowały się z państwem, straty sięgały powyżej 70 proc. A powojenna emigracja dotyczyła w dużej mierze także tej grupy. Powojenne niszczenie ludzi objęło głównie patriotów, także tych o korzeniach robotniczych i chłopskich, którzy w XIX w. stali się świadomymi Polakami, dlatego dziś mamy inne społeczeństwo. To społeczeństwo, którego duża część nie identyfikuje się z państwem ani tym z przeszłości, ani teraźniejszym, nie ma wyrazistego poczucia tożsamości narodowej. Stanowi to wynik wielu procesów historycznych. Można też wskazać kilka momentów w III RP, kiedy dołożono sporo wysiłku, aby utrudnić czy uniemożliwić rodzącą się identyfikację z państwem polskim ludzi, u których to poczucie tożsamości się rodziło. To były, jak sądzę, świadome zabiegi pomniejszenia liczby „obywateli”, przy głośnych deklaracjach, że walczymy o społeczeństwo obywatelskie. Jeden z tych zabiegów polegał na wbudowaniu w fundamenty III RP zasadniczych fałszów. Mówi się nam np., że nieważne, co kto kiedy robił, nie należy oceniać przeszłości i nazywać czarnego czarnym, białego białym, z donosicieli robi się przede wszystkim ofiary, a ofiarom tych donosów, gdy walczą o prawdę, przypisuje się ze złą wolą motywy zemsty – a nie troskę o sprawiedliwość. To rodzi wewnętrzne oburzenie u ludzi i osłabia ich poczucie związku z państwem, w którym tego rodzaju fałsze są oficjalnie propagowane. Taki sam cel – osłabienia poczucia identyfikacji społeczeństwa z państwem – dostrzegam w uporczywym wmawianiu nam, coraz zresztą bardziej buńczucznie i bezkarnie, że patriotyzm jest czymś negatywnym, czy wreszcie w deprecjonowaniu polityki jako troski o dobro wspólne. Im mniej ludzi będzie aktywnymi, tym lepiej – jak u Słowackiego: „Pijcie wino, idźcie spać”. Dlatego z ogromnym niepokojem myślę o przyszłości naszej suwerenności.

 

ZAJRZYJ! facebook.com/TygodnikSolidarnosc

niezależny magazyn społeczno-polityczny.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka