Tworzę grupę i wątek - COVID_19_ THINK TANK
https://www.facebook.com/groups/291506855162394
Zanim ktoś będzie chciał dołączyć musi "wykazać" że chce myśleć lub może podjąć działanie na istotną skalę.
Grupa zamknięta więc - zasady grupy zamkniętej - nie bombardujemy na zewnątrz, nie ma polityki, przedstawiamy sobie problem i rozmawiamy kulturalnie.
A teraz w ramach idea fix - proszę o przedstawienie - racjonalnych problemów i propozycji ich rozwiązania. Poszczególne odpowiedzi będę dodawał do wątku w grupach tematycznych które będą się tworzyć "same" w zależności od typu problemu.
Kwarantanna
1. Problemy
a ) Oznaczenie obywatela, rejestracja, sygnalizowanie stopnia zagrożenia.
Sugerowane rozwiązania:
Przekazane do rządu - funkcjonalność mObywatel w formie oznaczenia trzema kolorami ( czerwony, żółty, zielony ) danych związanych z dowodem osobistym lub odrębną "okresową" zakładką dotyczącą prawa przemieszczania się.
b ) Rejestracja obywateli ( powrót, kwarantanna, zakażenie, grupa ryzyka )
Obecny system papierowy ma jedną wadę ( papier ) który też jest nośnikiem. Użycie elementów systemu cyfrowego do samodzielnej rejestracji przypadku i obszaru kwarantanny. Zakładki geoportalu widoczne tylko dla rządu obrazujące obszar nieruchomości objętej "kwarantanną" z wysoką karę za upublicznianie.
( częściowo rozwiązano - aplikacja https://www.gov.pl/web/koronawirus/kwarantanna-domowa dostępna na platformie Google Play - niestety aplikacja niedopracowana, nisko oceniana - klasyczny bubel ocena na poziomie 1,6 )
c ) Rejestracja obywateli przed granicą, na granicy, w drodze, w miejscu docelowej kwarantanny
Obecny system ewidencji nie istnieje. Jedyna możliwa droga zbudowania informacji i przemieszczaniu się osób, które powinny docelowo odbyć kwarantannę domową jest zbudowanie bazy danych "pesel" od momentu wniosku o powrót wraz z opisem węzłów trasy. Inaczej nie uda się w żaden sposób określić grupy narażonej na kontakt. Nie uda się również dokonać ostatecznej ewidencji osób powracających ( brak mechanizmu weryfikacji powrotu ). Pomóc mogą formularze elektroniczne na stronie MSZ, MZ i samorządu terytorialnego.
( brak informacji o funkcjonalności aplikacji która zapisze trasę powrotu - udokumentuje punkty postoju i miejsca zmiany środków transportu ).
d ) rejestracja odrębna obcokrajowców.
Kraj nie ma aplikacji dla pozostających na terenie jego kraju obcokrajowców. Opcja językowa plus dane paszportowe pozwalające przekazać informacje krajowi macierzystemu o objęciu obywatela kwarantanną oraz jego sytuacji.
Ochrona służby zdrowia
1. Problem
a ) deficyt środków ochrony osobistej.
Sugerowane rozwiązania:
System raportowania o stanach magazynowych "aktualnych" poszczególnych szpitali wraz z wskazaniem "zapotrzebować". Dystrybucja w oparciu o dane magazynowe ( kary za fałszowanie informacji o stanach ).
Osobista rozpiska wydania kompletów ochronnych ( osoba, liczba użyć, poziom gwarancji i dostępu dla określonych lekarzy, osób obsługi ).
b ) deficyt środków ochrony osobistej - udział obywateli - przekazywanie zasobów obywatelskich
Akcja przekazywania do określonych jednostek zasobów "nadmiernych" będących w posiadaniu obywateli. Akcja promocji postawy i wskazania miejsc i sposobu przekazywania darów.
c ) przeciwdziałanie spekulacji zasobami ochronnymi.
W przypadku sprzedaży zasobów poza sklepami, aptekami czy siecią internetową na rejestrowanych platformach - w transakcjach nie rejestrowanych wykrytych przez organy ścigania szybka konfiskata na podstawie przepisów podatkowych na zasadzie zajęcia dowodu z przepadkiem mienia na cele obronności kraju. .
Przedmiot zajęcia przekazywany do "zasobów pozyskanych" - udział policji z szybkim przekazaniem do użytku. Rejestracja wykroczenia podatkowego, ocena jego wymiaru. Możliwość uniknięcia kary w przypadku dobrowolnego przekazania lub sprzedaży po cenie wyznaczonej urzędowo.
d ) import środków ochrony z krajów zewnętrznych
Jak widać po modelu czeskim było możliwe pozyskanie środków ochrony osobistej z Chińskiej Republiki Ludowej. Niestety - czas niezbędny do pozyskania odpowiednich zasobów z właściwym wyprzedzeniem został "zmarnowany".
e ) produkcja krytycznych elementów osprzętu
Na włoskim przykładzie widać że w pewnym momencie każde łóżko posiada grupę elementów składowych które dzielą się na "stałe" i "wymienne" lub "jednorazowe". Elementy te mają swoją liczebność która powinna być określona. Liczba zapasu elementów oznacza "ilość" pacjentów lub "okresów systemowych" użytkowania ( czas terapii ). Niestety istotne jest określenie w tym miejscu stanów magazynowych, planu tempa zużycia zapasów, łańcucha dostaw oraz co najważniejsze "szansy" na alternatywne metody pozyskania. W przypadku elementów syntetycznych w kilku przypadkach możliwa jest produkcja lokalna na małą skalę która może być wystarczającym uzupełnieniem braków. Tzw. wydruk 3D wymaga jednak wiedzy o budowie elementu, jego wymiarach i przygotowaniu "projektu" drukowania. Projekt dla każdego kraju będzie "identyczny" i będzie pochodną danych wymiarowych "produkcji".
Każdy taki element może oznaczać uratowane życie.
f ) formularze papierowe do badań i pobierania wymazów.
Znacznie lepszym byłoby stworzenie aplikacji która mogłaby zastąpić setki kart papierowych. Znika źródło infekcji i można zawsze przekazywać informacje o postępach w czasie rzeczywistym. Czasami kilkadziesiąt minut decyduje o uratowaniu komuś życia czy skutecznym poddaniu kwarantannie kolejnej osoby.
g ) mikro OIOM -
Obecnie nie ma systemu łóżka wspomagającego nie zawierającego pełnego monitoringu pacjenta a podstawowe systemy podtrzymania życia lub same systemy wsparcia oddychania. Nie rozpatruje się też klasyfikacji hal, sal wielkowymiarowych na cele sanitarne.
Ochrona środowiska - odpady ( 07.04.2020 )
1. Problem - odzież ochronna, zmieszanie odpadów, brak selekcji typu odpadu u podstaw.
Jak wiadomo epidemia wymaga przeciwdziałania w formie "noszenia" jednorazowych rękawic ochronnych w przypadku dokonywania zakupów. Czasami niektórzy poruszają się w nich po cały mieście. Następuje jednak moment w którym rękawic się pozbywamy. I trafiają one najczęściej do kosza.
Sugerowane rozwiązanie:
Selektywne zbieranie środków ochrony osobistej wykonanych z materiałów syntetycznych. Pojemnik na zużyte rękawice z opcją dalszego postępowania.
Używane rękawice mogą być zanieczyszczone zakaźnymi lub innymi niebezpiecznymi substancjami. Należy się ich pozbyć zgodnie z obowiązującymi lokalnymi przepisami. Zakopywanie lub spalanie rękawic należy przeprowadzać w warunkach kontrolowanych.
Niestety wskazówek co do zasad oraz informacji co do skutków palenia lateksu i nitrylu ( gro rękawic - nie idzie znaleźć ).