hierofant hierofant
175
BLOG

Operacja N-86/88

hierofant hierofant Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Geneza problemu.


W lutym 1939 r. (według innych danych w grudniu 1938 r.) do kancelarii Hitlera nadszedł list od niejakiego Knauera, ojca niemowlęcia, które urodziło się z niedorozwojem jednej stopy oraz było pozbawione jednego przedramienia, ślepe i z „wrodzonym idiotyzmem”. Autor listu prosił, aby temu dziecku udzielono „łaski śmierci” tak, by je „usunąć” (niemowlę to było badane w klinice pediatrycznej w Lipsku przez prof. Wernera Catela, który zaproponował wystąpienie z taką prośbą do Hitlera). Hitler polecił swemu osobistemu lekarzowi dr. Karlowi Brandtowi, aby zbadać to dziecko i jeśli informacje okażą się prawdziwe – zabić je. Polecił również Brandtowi oraz szefowi swojej kancelarii Philippowi Bouhlerowi, aby w przyszłości podobne przypadki załatwiali podobnie. Dziecko Knauera prawdopodobnie zginęło zabite zastrzykiem.


źródło - https://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_T4


I tak jak dziś pozostają dylematy prawne czy pozwolić ludziom niepełnosprawnym rozmnażać się czy ich "sterylizować". Pozostaje pytanie kto ma się nimi opiekować po śmierci rodziny i czy procesu ich życia nie skracać. Wszak z pewnych grup niepełnosprawności pożytku społecznego nie ma. Nie da się mówić aby problem dotyczył całego spektrum osób niepełnosprawnych niemniej o ich losie decyduje się obecnie na Nowogrodzkiej 86/88 w Warszawie.


Pod nieobecność chorego Prezesa partii rządzącej, którego od niepełnosprawności dzieli decyzja o operacji inni nie do końca świadomi potrzeb społecznych próbują wypaść z swoimi pomysłami lepiej od NSDAP.


Vox populi vox Dei z czasów przedwojennych brzmiało całkiem podobnie jak dziś. Choć dziś wielu sprzeciwia się takiemu podejściu to zbyt wielu wtrąca się w sprawy osobiste tych których problem dotyczy.


Kiedyś pielęgniarka miała prawo zabić dziecko zaraz po urodzeniu aby uwolnić rodziców od ciężaru jego wychowywania w sytuacji gdy nowo narodzone dziecko jest dotknięte następującymi ciężkimi wrodzonymi wadami:

(1) idiotyzm oraz mongolizm (zwłaszcza przypadki związane ze ślepotą i głuchotą),

(2) małogłowie (nieproporcjonalnie małe wymiary głowy, zwłaszcza części mózgowej czaszki),

(3) wodogłowie wysokiego bądź zaawansowanego stopnia,

(4) ułomności wszelkiego rodzaju, a w szczególności brak całych kończyn, ciężkie rozszczepienia głowy i kręgosłupa itd.,

(5) porażenia włącznie z chorobą Little’a.

źródło - https://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_T4


Obecna akcja N 86/88 dotknięta wykonywana w oparciu o polską racje stanu polega na "obciążeniu rodziców" obowiązkiem gwarancji opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym. W świetle prawa jest co prawda możliwość pozostawienia dziecka i zrzeczenia się rodzicielstwa. Praktyka ta nie jest jednak zbyt często stosowana. Los dzieci tak pozostawionych w Zakładach opieki społecznej.


Bardzo pięknie zmienione słowo "zakład" w "dom".

 Są różne typy domów pomocy społecznej, np.:

    osób w podeszłym wieku,
    osób przewlekle somatycznie chorych,
    osób przewlekle psychicznie chorych,
    dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,
    dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie,
    osób niepełnosprawnych fizycznie.

Przy podejmowaniu decyzji o umieszczeniu osoby w DPS brana jest pod uwagę sytuacja osoby kierowanej. Osoba samotna wymagająca całkowitej opieki będzie skierowana do DPS w pierwszej kolejności.


 Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są – w kolejności:

    mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich – przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,
    małżonek (zstępni przed wstępnymi),
    gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.

1. Mieszkaniec DPS – nie więcej niż 70 proc. dochodu

Nieprawdą jest, że osoba ubiegająca się o przyjęcie musi mieć określony wysoki dochód. Jeżeli dochód ubiegającej się osoby nie jest wystarczający do pokrycia opłaty za pobyt w domu, wówczas badana jest sytuacja finansowa członków jej najbliższej rodziny.
2. Małżonek, zstępni przed wstępnymi

Jeżeli małżonek nie żyje, do ponoszenia opłat zobowiązane są dzieci.
Ze względu na dobry status materialny dzieci mogą dofinansować dobrowolnie różnicę do pełnej odpłatności (od 70 proc. – odpłatność mieszkańca).

Osoba samotnie gospodarująca dofinansowuje pobyt członka rodziny w DPS, jeżeli jej dochód jest wyższy niż  300 proc. kryterium dochodowego, tj. 542 zł x 300 proc.= 1 626 zł.

Natomiast osoba gospodarująca w rodzinie obowiązana jest do dofinansowania pobytu w DPS swojego członka rodziny, jeżeli dochód na osobę w rodzinie jest wyższy niż 300 proc. kryterium dochodowego, tj. 456 zł x 300  proc. = 1368 zł/ os. w rodzinie.

W każdym jednak z tych przypadków kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty za pobyt w DPS nie może być niższa niż 250 proc. kryterium dochodowego (odpowiednio: dla osoby samotnie gospodarującej lub osoby w rodzinie).


Dane są stare i wymagają aktualizacji niemniej wszystko kosztuje.


 Ze względu na niskie dochody w rodzinie można zwolnić z opłat za pobyt w DPS częściowo lub całkowicie jeśli:

    wnoszą opłaty za pobyt innych członków rodziny w DPS, ośrodku wsparcia lub innej placówce,
    występują uzasadnione okoliczności, zwłaszcza długotrwała choroba, bezrobocie, niepełnosprawność, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych,
    małżonkowie, zstępni, wstępni, utrzymujący się z jednego świadczenia lub wynagrodzenia, osoba obowiązana do wnoszenia opłaty jest w ciąży lub samotnie wychowuje dziecko.

3. Gmina

Do wnoszenia opłaty zobowiązana jest gmina, z której dana osoba została skierowana do domu pomocy społecznej – w wysokości stanowiącej różnicę między średnim kosztem utrzymania w DPS a opłatami wnoszonymi przez zobligowane osoby (małżonek, zstępni, wstępni).

Należy jednak podkreślić, że zobligowane osoby: małżonek, wstępni przed zstępnymi i gmina nie mają obowiązku opłaty, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.

Mieszkaniec domu, a także inna osoba obowiązana do wnoszenia opłat za pobyt w domu pomocy społecznej, jeżeli mieszkaniec domu przebywa u tej osoby, nie ponoszą opłat za okres nieobecności mieszkańca domu nieprzekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym.


źródło - http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/163080


Po śmierci rodziców pobyt osób w DPS obciąża gminę. Nie można obciążyć kosztem życia brata lub siostry jego rodzeństwa a wyłącznie rodziców lub dzieci osób niepełnosprawnych. I tu rodzi się pytanie protestujących. Co się stanie jak nas zabraknie. Kto da tym ludziom poczucie społeczności. Zżyte z opiekunem nie przestawią się łatwo na zakład. Z pewnością cześć nie zauważy problemu braku rodzica bo świadomość ma ograniczoną niemniej większość będzie wyrwana z korzeniami, depresyjna i podatna na szybszą śmierć.


Wiek życia takich ludzi w DPS nie jest statystycznie podawany. Różnica pomiędzy opieką domowa a opieką społeczną nie jest przedstawiona w żadnych oficjalnych zestawieniach bo wyszłoby bardzo szybko że DPS to dla tych osób swoiste umieralnie.


Nie ma tam zastrzyków, nie ma komór gazowych, jest izolacja na tyle poważna że wielu niepełnosprawnych nie znajduje w swojej świadomości "miejsca" dla tego sposobu życia. Wolą żyć samodzielnie lub poprzez dofinansowania.


A ile tak naprawdę płacimy za DPS i co się dzieje gdyby go odciążyć z kosztu utrzymania takiego człowieka? Jest w tym systemie pewien błąd logiczny gdyż przyjmuje on że koszt utrzymania takiego człowieka poniesie rodzina. I tak z dwojga rodziców jedno często jest opiekunem a drugie pracuje. Trudno za to utrzymać rodzinę w odpowiednim standardzie. Wegetacje społeczna jest podstawą operacji N86/88.


Dać wszystko co wydaje się możliwe do dania "darmo" lub zbudować system "usług" wokół problemu. To pomysły rządzących. Oddalić wszystkie operacje finansowe na przyszłą kadencje. Z czasem będzie można się z nich wycofać.Tak się nie da.


Śmiem twierdzić, że całą Operacje N 86/88 w wykonaniu PIS trzeba odwołać. Rząd nie ma pojęcia w czym tkwi problem a przecież on ma swoje oczywiste korzenie w odmowie prawa do aborcji i pozostawieniu ludzi systemowi - radź sobie z tym problemem sam. Pozostawienie bez opieki osoby niezdolnej do samodzielnego funkcjonowania jest również "karalne".


Prace nad nową ustawą regulującą spektrum zjawiska  i zasadami jego niwelowania  trzeba rozpocząć tak aby przez całe lato komisje nie balowały na plażach czy chodząc po górskich ścieżkach a wypracowały projekt o wartości godnej rządu socjalistycznego. Rozdawnictwo zaczęło mścić się na rządzących a świnia podpuszczona przez byłych członków Nowoczesnej jeszcze trochę i rozłoży partię i jej Prezesa. 


Przedstawione zagadnienia  bazują na modelu następujących obszarów działań.

1. Ochrona okołoporodowa przed ryzykiem zdarzeń powodujących niepełnosprawność
2. Wczesna diagnostyka przed i po porodowa w tym ewidencja ryzyka niepełnosprawności rozwojowej objawiającej się "późno" do czasu wykluczenia go ( w okresie szkolnym ).
3. Poprawa dostęp do neurologów poprzez wzrost liczby placówek, monitorowanie dzieci z ciężkich porodów oraz z widocznymi wadami rozwojowymi na poziomie systemu opieki podstawowej i specjalistycznej.
4. Poprawa dostępu dostęp do terapii i rehabilitacji oraz dofinansowanie w pierwszeństwie dla najuboższych.
5. Diagnostyka przesiewowa dzieci w przedszkolu pod kątem wad rozwojowych z zapewnieniem stabilności diagnostyki przesiewowej poprzez kontrakty wieloletnie z psychologiem dziecięcym - szybkie kierowanie  do specjalisty na podstawie opinii lub skierowania dzieci z zaburzeniami mowy, ruchy, zachowań lub odruchów.
6. Integracja społeczna i sensoryczna w praktyce tj. wprowadzenie w planie zajęć placówek przedszkolnych i szkolnych ćwiczeń i obiektów poprawiających i stymulujących działania mózgu u osób o obniżonym rozwoju oraz dedykowane zajęcia treningu umiejętności społecznych w małych grupach.
7. Identyfikacja zaburzeń lateralizacji w szkołach. Ćwiczenia w kierunku nauki metod skupienia uwagi. Obecnie wiele zaburzeń zachowawczych to zaburzenia deficytu uwagi. Prace nad tym zjawiskiem prowadzi się obecnie we Francji. Jakiś program u dzieci już od przeszkoli - podział czynności na proste, skupienie nad zagadnieniem. ( przeciwdziałanie syndromom tabletowych dzieci ).
8. Pierwsza praca - droga do samodzielności osób niepełnosprawnych - nie koniecznie w obszarze chronionym.
9. Priorytetowe absorbowanie osób niepełnosprawnych od dziecka z wysokim doświadczeniem zawodowym i poświadczoną praktyką życiową. W tym wytwarzanie miejsc pracy po utracie przez nich zatrudnienia. Priorytet dla zmian w funkcjonowaniu urzędów pracy jako inkubatorów miejsc pracy. 
10. Choroby autoimmunologiczne późne - leczenie zapobiegawcze - priorytet leczenia spowalniającego rozwój, postęp choroby powodującej niepełnosprawność. Liczba osób, statystyka okresu i wieku średniego utraty możliwości świadczenia pracy.
11. Starość osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawności od urodzenia - średnia życia, niepełnosprawności cywilizacyjne - wczesne i późne. Model opieki osobami w komórkach społecznych przy współudziale wolontariatu i przedstawicieli kościołów i innych związków wyznaniowych.


Sporo tego ale nie ma tu podatku, źródeł finansowania.

- określony procent przychodu z akcyz na papierosy i alkohol- kogo stać na luksus nałogu niech płaci solidarnie na niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania w wyniku niepełnosprawności wrodzonej.

- 1 % z przychodów PIT w gminie. Podatek solidarnościowy to także podatek PIT bo trafia od nas solidarnie do gmin w których to stanowi jeden z filarów budżetu. Nic nie przeszkodzi aby wartość dodatkowego 1 % z PIT a w przypadku osób zarabiających znacznie więcej nawet do 5 % trafiał na konto dedykowane w gminie która mogłaby pośrednio z tego funduszu wypłacać dodatek opiekuńczy w formie opłaty za mieszkanie lub w razie potrzeby finansować koszt periodycznej rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. W uzasadnionych przypadkach w formie bonów na żywność lub pokrywania opłat za leki. 

- w szczególnych przypadkach warto dać jakąś sumę na potrzeby indywidualne bez konieczności rozliczania się z nich szczególnie osobom. Kwota 400 zł jako minimalna kwota takiego "zasiłku" przyznawanego okresowo lub nieperiodycznie na podstawie decyzji komisji ds społecznych przy radzie gminy.

hierofant
O mnie hierofant

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka