wyszehrad.com wyszehrad.com
1535
BLOG

Żywność niższej jakości w Europie Środkowej i Wschodniej?

wyszehrad.com wyszehrad.com Gospodarka Obserwuj notkę 14

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Słowackie Stowarzyszenie Konsumentów i opublikowanych przez portal EurActiv Slovakia, wielkie międzynarodowe firmy sektora spożywczego sporządzają swoje produkty przeznaczone na rynki Europy Środkowej i Wschodniej ze składników gorszej jakości niż te, które przeznaczone są na rynki zachodnioeuropejskie.

 
Stowarzyszenie poddało testowi produkty dostępne w supermarketach w ośmiu krajach UE: Niemczech, Austrii, Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii oraz Bułgarii. Produkty, które zostały poddane analizie to napoje Coca-Coli, czekolady Milka, kawy Nescafé Gold, Jacobs Kronung oraz Tchibo Espresso oraz pieprz firmy Kotanyi.
 
„Produkty niższej jakości trafiały jedynie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej. W żadnym przypadku nie zdarzyło się natomiast, by trafiły do sklepów w Niemczech czy w Austrii.” – skomentował prezes Słowackiego Stowarzyszenia Konsumentów, Miloš Lauko.
 
Największe różnice zauważono w przypadku pieprzu Kotanyi. Pieprz kupiony w Austrii, na Węgrzech i na Słowacji był zbyt wilgotny w stosunku do norm dotyczących tego produktu, opakowanie przyprawy nabyte w Bułgarii zawierało 10 % ziaren popękanych lub zmiażdżonych.
 
„W naszej firmie funkcjonują standardy, które muszą spełniać wszystkie produkty. Zauważone różnice mogą wynikać tylko z tego, że poddane testowi produkty były sporządzone z innych partii pieprzu i w różnym czasie. Utrzymanie jakości jest dużym wyzwaniem, ale naszej firmie udaje się eliminować nieodpowiednie składniki. Absolutnie nie jest naszym celem kierowanie produktów różnej jakości na różne rynki.” – skomentowała Elisabeth Voltmer, odpowiedzialna w firmie Kotanyi za jakość produktów.
 
Z kolei jeśli chodzi o Coca-Colę, test potwierdził pogłoski, jakoby napój ten dostępny na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii oraz w Bułgarii był słodzony wytwarzaną z kukurydzy izoglukozą, znacznie tańszą od cukru z buraków cukrowych, używanego do produkcji napoju dostępnego w Niemczech, Austrii, Polsce i Czechach.
 
„Nasze produkty wytwarzane są według tej samej, powstałej 125 lat temu receptury i we wszystkich krajach, w których są sprzedawane, mają tę samą jakość. Wprawdzie używamy różnych substancji słodzących w zależności od rynku, na który trafiają określone partie naszych napojów, ale nie ma to wpływu na ich jakość” – skomentowała Ibolya Szabo, odpowiedzialna za kontakty z mediami w europejskiej filii Coca-Coli. Ponadto firma poinformowała, że izoglukoza używana jest także do dosładzania napojów Coca-Coli sprzedawanych na rynku amerykańskim.
 
Tymczasem Martin Walter, przedstawiciel czeskiego oddziału producenta kawy Nescafé powiedział, że „Recpetura produktów Nescafé może się różnić w zależności od rynku, od kraju, gdyż w różnych krajach klienci mają różne oczekiwania. W związku z tym mogą istnieć różnice między stopniem uprażenia ziaren kawy, a co za tym idzie między ich kolorem, a także między proporcjami ziaren gatunków Arabica i Robusta.
 
Firmy Tchibo i Kraft (właściciel marki Milka) nie udzielili żadnych odpowiedzi na pytania postawione przez dziennikarzy EurActiv.
 
Wyniki przeprowadzonego przez Słowackie Stowarzyszenie Konsumentów badania zostały przedstawione Europejskiemu Komisarzowi ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów, Johnowi Dalliemu, podczas jego niedawnej wizyty na Słowacji.
 
W związku z wynikami badania i po spotkaniu z przedstawicielami firm, które wymienione zostały w raporcie EurActiv, którzy uznali raport za „spekulatywny”, bułgarski Minister Rolnictwa, Miroslav Najdenow, poinformował, że zwróci się do Komisji Europejskiej i do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o wyjaśnienie czy wielkie międzynarodowe koncerny w istocie wysyłają na rynki środkowo- i wschodnioeuropejskie produkty gorszej jakości. Najdenow zaznaczył, że Sofia gotowa jest pozwać takie firmy do sądu.
 
Słowackie Stowarzyszenie Konsumentów stawia sobie za cel zwiększenie świadomości przysługujących im praw wśród słowackich konsumentów oraz skłonienie producentów do umieszczania wyczerpujących informacji o ich produktach na opakowaniach. Portal EurActiv.com to z kolei strona internetowa, której dziennikarze badają przejrzystość i skuteczność działalności Unii Europejskiej w różnych dziedzinach życia.
michal
Źródło: budapesttimes.hu
 
Tekst ukazał się na portalu www.wyszehrad.com
 

Wyszehrad.com jest portalem poświęconym Czechom, Słowacji i Węgrom, trzem krajom, które razem z Polską wchodzą w skład Grupy Wyszehradzkiej. Mimo ich geograficznej i kulturowej bliskości, wydaje się, że są to państwa ciągle stosunkowo mało w Polsce znane. Dlatego są to również kraje, które mogą zadziwiać i fascynować swoją historią, kulturą oraz egzotyką. Na portalu będą gromadzone informacje dotyczące historii, kultury, polityki i innych dziedzin życia polskich partnerów Czworokąta Wyszehradzkiego. Znajdą się tu także doniesienia o bieżących wydarzeniach zza południowej granicy Polski.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (14)

Inne tematy w dziale Gospodarka