xpictianoc xpictianoc
4524
BLOG

Cud Koranu

xpictianoc xpictianoc Kultura Obserwuj notkę 1
Koran, święta księga islamu od kilkudziesięciu już lat poddawana jest gruntownej analizie lingwistycznej historycznej oraz teologicznej. Odnalezienie najstarszego manuskryptu Koranu, które miało miejsce przeszło 30 lat temu w Jemenie pozwoliło na głębsze zrozumienie kulisów powstania owej księgi.

Niektórzy naukowcy jak Christoph Luxenberg tworzą hipotezę jakoby Koran był opracowaniem aramejskich ksiąg chrześcijańskich (zob: Syryjsko-aramejskie odczytanie Koranu. Verlag Das Arabische Buch, Berlin 2000). Taka teorie sprawiła, że zaczęto Koran odczytywać w nowy sposób, doszukiwać się ukrytych znaczeń. Aby uzmysłowić co mam na myśli spróbuję pokazać jeden przykład w jaki sposób można wydobyć z Koranu ukryte i niedostrzegalne na pozór treści.
Niektóre sury w Koranie rozpoczynają się pojedynczymi literami, które nie tworzą logicznego wyrażenia. W islamie określa się je jako "święte litery" lub "znaczenia które tylko Allah potrafi zrozumieć". Takie wytłumaczenia nie mogą usatysfakcjonować kogoś kto pragnie poznać prawdziwe znaczenie księgi islamu.

19 sura Koranu - "Maria" rozpoczyna sie od liter Kaf. Ha. Ja. Ajn. Sad. (ك ه ي ع ص) Litery te nie tworzą żadnego wyrazu. Podobnie jak w inych alfabetach (grecki, hebrajski, ormiański) tak i w arabskim literom alfabetu przyporządkowana była wartość liczbowa.



Kiedy wyliczymy wartości numeryczne tajemniczych liter rozpoczynających surę 19 otrzymamy liczbę 195 ( ك = 20 / هـ = 5 / ي = 10 / ع = 70 / ص = 90). Jeśli Koran ukrywa w sobie kod, który miał być zrozumiały dla odbiorcy, liczba 195 musi coś oznaczać. Tak jest i w tym przypadku. Jeśli wyliczymy wartość numeryczną dla wyznania wiary "Chrystus jest moim Bogiem" po arabsku "al Mesiah Ilahi" (المسيح الهي) otrzymamy dokładnie taka samą wartość 195 (ا = 1 / ل = 30 / م = 40 / س = 60 / ي = 10 / ح = 8 / ا = 1 / ل = 30 / هـ = 5 / ي = 10 ) dla wielu może być to tania sensacja, dla badaczy Koranu potwierdzają fakt, że Muhammad często bezrefleksyjnie przepisywał teksty aramejskie w których owe litery były zakamuflowanym wyznaniem wiary. Fakt obecności tego kodu w surze nazwanej "Maria" naprowadza nas na Chrystusa. Jak głosi Kościół, Maryja jako Matka Boga zawsze wskazuje ludziom swojego Syna, tak jest i tym razem.
xpictianoc
O mnie xpictianoc

Modlitwa Świętego Tomasza z AkwinuPanie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym. Uczynnym, lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zasobów mądrości, jakie posiadam, ale Ty, Panie, wiesz, że chciałbym zachować do końca paru przyjaciół. Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły i dodaj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę, jak ich przybywa, a chęć ich wyliczania staje się z upływem lat coraz większa. Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich. Nie śmiem Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy to jeden ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach. Daj mi, Panie, łaskę mówienia im o tym...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura