Paweł Łęski Paweł Łęski
198
BLOG

O bólu mój

Paweł Łęski Paweł Łęski Kultura Obserwuj notkę 5

O Bólu Mój, video

fragment Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie opatrzony tytułem „O bólu mój”:


https://youtu.be/rHH7vPo1kNE

Jam jest ten, który to widział, który przyglądał się z bliska,


Jak dzieci, żony i mężów, i starców mych siwogłowych


Niby kamienie i szczapy na wozy oprawca ciskał


I bił bez cienia litości, lżył nieludzkimi słowy.


Patrzyłem na to zza okna, widziałem morderców bandy –


O, Boże, widziałem bijących i bitych, co na śmierć idą…


I ręce załamywałem ze wstydu… wstydu i hańby –


Rękoma Żydów zadano śmierć Żydom – bezbronnym Żydom!


Zdrajcy, co w lśniących cholewach biegli po pustej ulicy


Jak ze swastyką na czapkach – z tarczą Dawida, szli wściekli


Z gębą, co słowa im obce kaleczy, butni i dzicy,


Co nas zrzucali ze schodów, którzy nas z domów wywlekli.


Co wyrywali drzwi z futryn, gwałtem wdzierali się, łotrzy,


Z pałką wzniesioną do ciosu – do domów przejętych trwogą.


Bili nas, gnali starców, pędzili naszych najmłodszych


Gdzieś na struchlałe ulice. I prosto w twarz pluli Bogu.


Odnajdywali nas w szafach i wyciągali spod łóżek,


I klęli: „Ruszać, do diabła, na umschlag, tam miejsce wasze!”


Wszystkich nas z mieszkań wywlekli, potem szperali w nich dłużej,


By wziąć ostatnie ubranie, kawałek chleba i kaszę.


A na ulicy – oszaleć! Popatrz i ścierpnij, bo oto


Martwa ulica, a jednym krzykiem się stała i grozą –


Od krańca po kraniec pusta, a pełna, jak nigdy dotąd –


Wozy! I od rozpaczy, od krzyku ciężko jest wozom…


W nich Żydzi! Włosy rwą z głowy i załamują ręce.


Niektórzy milczą – ich cisza jeszcze głośniejszym jest krzykiem.


Patrzą… Ich wzrok… Czy to jawa? Może zły sen i nic więcej?


Przy nich żydowska policja – zbiry okrutne i dzikie!


A z boku – Niemiec z uśmiechem lekkim spogląda na nich,


Niemiec przystanął z daleka i patrzy – on się nie wtrąca,


On moim Żydom zadaje śmierć żydowskimi rękami!


Icchak Kacenelson, Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie, Warszawa 1982, s. 23.




There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura