79 obserwujących
353 notki
846k odsłon
4303 odsłony

Sensacyjna chińska superkawitacja!

Wykop Skomentuj42

Niedawno, chińska gazeta South China Morning Post podała nową interesująca, wręcz nieprawdopodobną wiadomość. Inżynierowie ChRL przybliżyli się do zbudowania łodzi podwodnej zdolnej do przemieszczania się z prędkością dźwięku. Chińczycy już nazywają ją „przyszłością podwodnych podróży”, ale nic dyplomatycznie nie wspominają o jej znaczeniu wojskowym w ewentualnych przyszłych wojnach.

 

 

Zacznijmy jednak od fizycznego terminu zwanego kawitacją. Słyszeliście może „buczenie” w rurach domowej instalacji wodnej co. To buczenie jest wywołane zjawiskiem kawitacji. W rejonach wewnątrz pompy tłoczącej gorąca wodę, gdzie następuje gwałtowny spadek ciśnienia poniżej ciśnienia parowania cieczy formują się i rozpadają pęcherzyki pary – i to właśnie nazywane jest kawitacją. Najogólniej można powiedzieć, ze kawitacja polega na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia cieczy.

Teraz kilka słów o superkawitacji.

Pamiętacie zapewne o zatonięciu w 2000 r. rosyjskiego nuklearnego okrętu podwodnego „Kursk”? Podobno przyczyną katastrofy była eksplozja w luku torpedowym jeszcze sowieckiej tajnej torpedy superkawitacyjnej „Szkwał”, która osiągała w wodzie nadzwyczajne prędkości. Klasyczna torpeda osiągała prędkość 150 km/godz. Szkwał osiągał ok. 370 km/godz.

Potem niemiecka torpeda superkawitacyjna „Barracuda” była mniejsza, lżejsza, nieco szybsza i podobno zdolna do wykonywania manewrów oraz miała większy zasięg, powyżej 10-15 km.

Na czole takiej torpedy konstruowano urządzenie zwane kawitatorem, który stwarzał powietrzny bąbel.

I właśnie o superkawitacji mówimy wtedy, gdy ten bąbel, czy pęcherz wypełniony powietrzem, czy parą wodną otacza całe ciało poruszające się w wodzie.

Wróćmy jeszcze do USA – tam prace nad torpedą superkawitacyjną wciąż trwają i są ściśle tajne

Jeszcze warto znać szybkość rozchodzenia się  dźwięku w wodzie: ona zależy od temperatury, zasolenia, głębokości i wynosi w przybliżeniu 5400 km/godz.

Chińskie doniesienie mówi o niespotykanej dotychczas prędkości i brzmi niezwykle sensacyjnie. Według specjalisty w dziedzinie maszyn i inżynierii płynów prof. Li Fengchena z Harbin Institute of Technology, przyszła łódź podwodna będzie mogła odbyć podróż z Szanghaju do San Francisco w czasie 100 minut. Przyjmując odległość miedzy tymi miastami za 10 tys. km, to łódź będzie rozwijać prędkość 5800 km/godz.

z

 Porównanie ruchu dwóch obiektów wodzie.

Li Fengchen twierdzi, ze  innowacyjne podejście jego zespołu doprowadziło do tego, że można teraz stworzyć skomplikowaną "bańkę" powietrzną, wymaganą dla szybkiej podróży podwodnej. "Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwościami," - powiedział. O zastosowaniach wojskowych swoich prac nie wspominał.

Chiny prawdopodobnie przesunęły się o krok bliżej do stworzenia naddźwiękowej łodzi podwodnej, ​​którą może podróżować z Szanghaju do San Francisco w mniej niż dwie godziny!

Czy jest to jednak wiarygodna informacja? Przecież porównajcie:

z 

A tu teraz prędkość naddźwiękowa w wodzie 5800 km/godz!

Technologia superkawitacji boryka się z dwoma głównymi problemami. Pierwszy: zanurzony statek musi zostać uruchomiony przy dużych prędkościach, około 100 km/godz, aby wygenerować i utrzymać pęcherzyk powietrza.

Po drugie: jest niezwykle trudne - jeśli nie niemożliwe - kierowanie statkiem za pomocą mechanizmów konwencjonalnych, takich jak ster, który znajdują się wewnątrz bańki powietrznej, bez bezpośredniego kontaktu z wodą.

Dotychczas sądzono, że zastosowanie kawitacji jest ograniczone do bezzałogowych statków, takich jak torpedy, ale wystrzeliwane w linii prostej, z powodu ograniczonych możliwości ich kierowania. Prof.Li Fengczen stwierdził, że zespół chińskich naukowców znalazł nowatorskie sposoby rozwiązywania tego typu problemów.

Obiekt podwodny miałby być cały czas zraszany wodą przez specjalną płynną membranę. Przy małych prędkościach miałoby to zmniejszać opór wody, a potem, powyżej 75 km/godz., membrana  ma pomagać kierować poprzez sterowanie oporem na różnych częściach obiektu podwodnego.

Amerykański fizyk Norman Friedman z US Naval Institute wątpi w prawdziwość ogłoszonych chińskich osiągnięć: "Oni nie opowiadaliby publicznie o tak poważnym osiągnięciu, a pochwalić się czymś nieistotnym bardzo lubią”.

Chińczycy tymczasem mówią, że konstruktorzy mają jeszcze przed sobą szereg problemów do rozwiązania. A główny to potężny podwodny silnik (rakietowy?), który musi zapewnić odpowiedni zasięg obiektowi podwodnemu.

Ocena doniesień chińskich dotyczących superkawitacyjnej chińskiej „rakiety” podwodnej nie jest łatwa. Wiele spraw jest objętych tajemnica wojskową. A wiarygodność amerykańskich wątpliwości jest także podejrzana, ponieważ wiadomo, że USA prowadzą ściśle tajne prace nad superkawitacyjną podwodną rakietą o prędkości naddźwiękowej w wodzie z zupełnie nowego typu, tajnym silnikiem.

Wykop Skomentuj42
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Technologie