Blog
Salon24 Zdrowie
Salon24 Zdrowie
5 obserwujących 293 notki 233654 odsłony
Salon24 Zdrowie, 4 maja 2017 r.

Dieta może wspomagać leczenie zaburzeń psychicznych

539 4 0 A A A
Osoby chore na depresję powinny jeść dużo ryb, fot. Pixabay
Osoby chore na depresję powinny jeść dużo ryb, fot. Pixabay

Dieta może pomagać w leczeniu depresji i innych zaburzeń psychicznych - uważają eksperci. Nie należy jednak zastępować suplementami żadnej terapii farmakologicznej czy psychoterapii.

Korzystnie na mózg i psychikę wpływają wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, w tym szczególnie kwasy omega-3, EPA i DHA. U dzieci kwasy DHA wspomagają zdolności poznawcze i motoryczne, a ich niedobór sprzyja autyzmowi i nadpobudliwości z deficytem uwagi (ADHD). Opublikowany w 2007 r. raport Health and Food Forum brytyjskiego parlamentu sugerował, że niedobór tego kwasu sprzyja depresji, a także zachowaniom impulsywnym i agresywnym, choć zależność ta nie jest do końca znana. Zauważono również, że u kobiet z niskim poziomem tych kwasów w organizmie częściej występuje depresja poporodowa.

Najwięcej korzystnych dla organizmu kwasów tłuszczowych jest w rybach, dlatego należy je spożywać co najmniej dwa razy w tygodniu.  Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) również zaleca spożycie olejów oraz suplementów diety zawierających kwasy EPA i DHA w dawce 1 g u osób z depresją i innymi zaburzenia psychicznymi. Suplementacja większymi dawkami przekraczającymi 3 g EPA i DHA na dobę powinna się odbywać pod kontrolą lekarza.

Niektóre substancje roślinne są prekursorami wpływających na samopoczucie neuroprzekaźników mózgu, takich jak serotonina czy dopamina. Tu zalecane są grzyby jadalne, szczególnie pieczarki brązowe, w których jest również dużo cynku i wiele innych substancji.

Niektóre produkty spożywcze zawierają serotoninę, ale kłopot polega na tym, że nie przenika ona przez barierę krew-mózg. Dużo jest jej w bananach (ale jedynie w skórce).

Na depresję bardziej mogą być narażone osoby z niskim poziom witaminy D w organizmie, szczególnie te z genetycznymi predyspozycjami do tej choroby.  Poza dietą bardzo korzystny wpływ na samopoczucie wywiera wysiłek fizyczny. Z niektórych badań wynika, że u pacjentów, którzy byli aktywni fizycznie, nasilenie depresji było o połowę mniejsze.

ja

Jak walczyć z zajadaniem stresu? (wideo Dzień Dobry TVN/x-news)


© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Artykuł współfinansowany z funduszu prewencyjnego PZU.



Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Tematy w dziale Rozmaitości