Fot. CC0
Fot. CC0

Zdrowe posiłki i sport to nie wszystko. Walkę o zdrowie niweczy jeden nagminny błąd

Redakcja Redakcja Dieta Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Co z tego, że staramy się jeść zdrowe posiłki, jeśli jednocześnie podjadamy smaczne, a nie zawsze zdrowe przekąski? Naukowcy opublikowali właśnie wyniki badania, które udowadnia, że apetyczne, ale niezdrowe przekąski niweczą korzyści ze zdrowych posiłków i zdrowego trybu życia.

Jak wygląda rynek przekąsek w Polsce?

Rynek przekąsek w Polsce jest wart ok. 18 mld zł, z czego 72 proc to przekąski słodkie, a pozostałe słone ponad. Wśród słodkich przekąsek popularne są czekoladowe bądź z jej dodatkiem. Według badania SW Research Polacy wśród słodyczy najczęściej wybierają czekolady – 91,3 proc. wskazań. Na drugim miejscu znalazły się ciastka (89 proc.). Na kolejnych batony (81,7 proc.), cukierki czekoladowe (79,7 proc.) oraz wafle (78,1 proc. Polacy zjadają średnio 5,7 kg rocznie czekolady, czyli ponad 57 tabliczek. Przy zakupie produktu ważny dla nas jest smak (78,0 proc.), cena (64,6 proc.), przyzwyczajenie do produktu (55,8 proc.), sprawdzona marka (53,6 proc.) i znana marka (40,0 proc.).

Ceniony przez ekspertów „European Journal of Nutrition” informuje, że co czwarta osoba niweczy zalety zdrowych posiłków niezdrowymi przekąskami, które zwiększają ryzyko udaru mózgu i chorób układu krążenia. Naukowcy ze School of Life Course & Population Sciences szczegółowo przeanalizowali nawyki żywieniowe 854 osób biorących udział w badaniu ZOE PREDICT.


Przekąski wpływają negatywnie na wskaźniki zdrowotne 

Wielka Brytania to kraj ludzi jedzących przekąski: aż 24 proc. dziennego spożycia energii pochodzi z przekąsek, takich jak batony zbożowe, ciasta i owoce. Po przekąski sięgało aż 95 proc. badanych, spożywając średnio 2,28 przekąski dziennie. 47 proc. wystarczały dwie przekąski dziennie, ale 29 proc. miało chęć na więcej niż dwie.

Jak się okazało, połowa uczestników nie dostosowywała zdrowotności swoich posiłków do przekąsek i odwrotnie. Wpływa to negatywnie na wskaźniki zdrowotne, takie jak poziom cukru i tłuszczu we krwi. Działania w tym zakresie mogłyby w prosty sposób poprawić stan zdrowia.

Wbrew powszechnemu przekonaniu analiza wykazała, że podjadanie samo w sobie nie musi być niezdrowe, ale pod warunkiem, że przekąski są zdrowe. Osoby, które często jadły wysokiej jakości przekąski, takie jak orzechy i świeże owoce, częściej utrzymywały prawidłową wagę w porównaniu z tymi, które tego nie robiły. Przekąski dobrej jakości mogą również mieć związek z lepszym zdrowiem metabolicznym i zmniejszeniem uczucia głodu.

- Biorąc pod uwagę, że 95 proc. z nas przejada się i że prawie jedna czwarta naszych kalorii pochodzi z przekąsek, należy zamienić niezdrowe przekąski, takie jak ciasteczka, chipsy i ciasta, na zdrowe przekąski, takie jak owoce i orzechy: to naprawdę prosty sposób na poprawę zdrowia – zapewnia dr Sarah Berry z King's College w Londynie i główna naukowiec w ZOE.

Natomiast ponad jedna czwarta (26 proc.) uczestników stwierdziła, że spożywa zdrowe posiłki główne i złej jakości przekąski - żywność wysoko przetworzoną i słodkie smakołyki, które wiązały się z gorszymi wskaźnikami zdrowia i powodowały uczucie głodu. Ich spożywanie było powiązane z wyższym BMI, większą masą tłuszczu trzewnego i wyższym poposiłkowym stężeniem trójglicerydów, a wszystkie te czynniki są powiązane z udarem, chorobami układu krążenia i otyłością.


Ciastka najchętniej wybierane 

Najpopularniejszymi przekąskami były ciasteczka, owoce, orzechy i nasiona, sery, masło jako dodatek, ciasta i placki (pie) oraz granola lub batoniki zbożowe. Największy udział w spożyciu kalorii miały ciasta i placki (14 proc.), płatki śniadaniowe (13 proc.), lody śmietankowe i mrożone desery mleczne (12 proc.), pączki i ciastka (12 proc.), słodycze (11 proc.), ciasteczka (cookies/brownies) (11 proc.), orzechy i nasiona (11 proc).

Również moment spożywania przekąsek może mieć kluczowe znaczenie dla zdrowia. Spożywanie przekąsek po godzinie 21:00 wiązało się z gorszymi wartościami markerów we krwi w porównaniu z innymi porami przekąsek. Osoby przekąszające w tym czasie miały tendencję do spożywania pokarmów o dużej wartości energetycznej, bogatych w tłuszcze i cukier.

Tomasz Wypych


Fot. CC0

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj12 Obserwuj notkę

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości