BMF Port Burgas, w który zainwestował Fundusz Trójmorza. (fot. Facebook, LinkedIn)
BMF Port Burgas, w który zainwestował Fundusz Trójmorza. (fot. Facebook, LinkedIn)

Bałkańskie inwestycje Funduszu Trójmorza

Redakcja Redakcja Trójmorze Obserwuj temat Obserwuj notkę 15
Prezes zarządu Funduszu Trójmorza Piotr Karnkowski udzielił wywiadu portalowi WNP.pl. Odniósł się w nim m. in. do tematu inwestycji na Bałkanach. — Chcemy inwestować proporcjonalnie w każdym kraju.

Inwestycje Funduszu Trójmorza na Bałkanach

Karnkowski, przy okazji przekazania w użytkowanie rumuńskiemu przewoźnikowi Unicom Tranzit lokomotywy Cargounit zapytany został o nowe inwestycjach na Bałkanach. Prezes Funduszu Trójmorza wspomniał m. in. o partnerstwie z rumuńskim Exim Bankiem. 

— Rumuński Exim Bank to partner, z którym jako Bank Gospodarstwa Krajowego założyliśmy Fundusz Trójmorza, a do tej pory nie było tu żadnych jego inwestycji. Ale to się zmieni. Rozwijamy nasze przedsięwzięcie z Transgazem, pojawi się druga lokomotywa Cargounit. Rumunia to drugi największy rynek w Trójmorzu. Może tu dostrzec wiele ciekawych projektów — podkreślił prezes Funduszu Trójmorza.

Fundusz Trójmorza kieruje się na południe

Pytany o przyczynę skierowania się Funduszu dalej na południe i objęcia udziału w BMF Port Burgas nad Morzem Czarnym odparł, że "Burgas jest szczególnie istotne, ponieważ głównym celem Funduszu jest finansowanie kluczowych dla infrastruktury regionu projektów".

— W naszym regionie są one finansowane na trzech poziomach: środków krajowych, środków unijnych i - potencjalnie - przez sektor prywatny — oznajmił Karnkowski.

Podkreślił, że na Zachodzie ma miejsce inna sytuacja, w której "dominują inwestorzy prywatni i nie ma finansowania z Unii Europejskiej".

— W grę wchodzi finansowanie rządowe. My się właśnie tego uczymy — powiedział Karnkowski.

Dodał, że jest to istotne, ponieważ ze zleconego w 2019 roku badania wynika, że aby zniwelować różnicę dzielącą region Trójmorza od Zachodu, należałoby przeznaczyć około 600 miliardów euro na inwestycje infrastrukturalne.

— Nie jest możliwe, żeby kraje samodzielnie przeprowadziły potrzebne inwestycje z funduszy publicznych, środki europejskie są ograniczone, musimy więc bardzo mocno polegać na inwestorach prywatnych — ocenił prezes zarządu Funduszu Trójmorza. Podkreślił również, że inwestycje brane pod uwagę przez Fundusz powinny spełniać dwa podstawowe wymogi: oddziaływać na więcej niż jeden kraj i być komercyjne.

— A wracając do Burgas: ta inwestycja uzupełnia część transportową naszego portfela i rozwija ideę korytarza transportowego z północy na południe. Z oczywistych względów bardzo dobrze rozwinęły się szlaki komunikacyjne wschód-zachód, sieć północ-południe wymaga jeszcze sporej pracy — podsumował Karnkowski. Powiedział także, że Fundusz chciałby, aby szlak transportowy na południe rozwidlał się zarówno w stronę Adriatyku, jak i Morza Czarnego.

Nowy korytarz transportowy?

Piotr Karnkowski podkreślił także, że Fundusz gotowy jest uczestniczyć w stworzeniu korytarza transportowego przez Turcję, Grecję i Morze Czarne, który stanowiłby alternatywę dla szlaku wiodącego z Dalekiego Wschodu przez Rosję. Zaznaczył jednak, że jako Fundusz wykonywane mogą być jedynie inwestycje i projekty zlokalizowane w krajach Trójmorza.

— Oczywiście, jeżeli np. po tureckiej stronie granicy inwestor będzie budował światłowód, możemy go pociągnąć w Bułgarii, gdy uznamy, że to dobra inwestycja. Nie możemy jednak prowadzić samodzielnych projektów w Turcji, Egipcie czy Izraelu, bo nie jest to zgodne z naszą polityką inwestycyjną — powiedział Karnkowski.

Prezes zarządu Funduszu Trójmorza pytany o to, czy inwestycje na Bałkanach są wynikiem specjalnego zainteresowania Funduszu tą częścią Bałkanów zaprzeczył, twierdząc, że Fundusz "chce inwestować proporcjonalnie w każdym państwie".

— Inna rzecz, że poszczególne kraje są dziś różnie przygotowane do inwestycji. Mówiąc brutalnie: niektóre nie mają listy projektów gotowych do zainwestowania, a my angażujemy się w te, które - według Amber Infrastructure - są „shovel ready”, czyli wyposażone w zgody, umowy, gotowe na wejście inwestora — podsumował.


RB

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka