Od 1 listopada 2022 roku  - nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Fot. Pixabay
Od 1 listopada 2022 roku - nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Fot. Pixabay

Badania techniczne pojazdów na nowych zasadach. Przepisy weszły w życie po cichu

Redakcja Redakcja Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 28
Od 1 listopada 2022 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Pracownik stacji kontroli pojazdów będzie musiał odtąd zwrócić uwagę na większą liczbę rzeczy – takie jest rozporządzenie ministra infrastruktury.

Polecamy:

Budowa zapory na granicy z Kaliningradem. „Wszelkie środki bezpieczeństwa należy podjąć”

Polski rząd złożył skargę do TSUE. Poszło o miks energetyczny

System eCall do obowiązkowego badania

Zacznijmy od wprowadzenia systemu eCall do wykazu badanych elementów. System szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, czyli eCall, został wprowadzony decyzją Komisji Europejskiej.

Każdy samochód osobowy oraz dostawczy o masie nieprzekraczającej 3,5 tony, który uzyskał homologację po 31 marca 2018 roku, musi posiadać system eCall.

Obowiązkowe badanie amortyzatorów

Do końca października 2022 roku testowanie działania amortyzatorów w stacji kontroli pojazdów nie było konieczne. Pracownik mógł ale nie musiał wykonać tej czynności.

Od 1 listopada 2022 roku sprawdzenie stanu amortyzatorów w samochodzie będzie obowiązkiem diagnosty podczas przeprowadzania badania technicznego. Dotąd taka konieczność istniała jedynie wówczas, gdy pojazd przechodził powypadkową kontrolę stanu technicznego.

Kontrola diod LED

Od 1 listopada 2022 roku kierowca pojazdu wyposażonego w reflektory LED musi przed badaniem technicznym przyjrzeć się stanowi świateł w samochodzie. Dotąd opis usterki świateł brzmiał: „brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie”. 

Obecnie funkcjonuje dodatkowo zapis: „w przypadku LED nie działa więcej niż ⅓”. Bardziej szczegółowy opis usterek ma skutkować dokładniejszymi badaniami technicznymi pojazdów.

Kontrola spalin - samochody na benzynę

Od 1 listopada 2022 roku badanie OBD wraz z analizą zadymienia została rozszerzone o pojazdy z silnikami benzynowymi (wcześniej dotyczyło silników wysokoprężnych). Ma to na celu przetestowanie poprawności działania układów ograniczających emisję spalin: chodzi o katalizator i zawór EGR. Ważne jest także sprawdzenie, czy w ogóle są one zamontowane w aucie.

Uwaga na małe tablice rejestracyjne

Kolejna zmiana dotyczy tzw. małych tablic rejestracyjnych i sprawdzenia, czy w samochodzie jest miejsce na „blachy” w standardowym rozmiarze. Jeśli właściciel pojazdu będzie używał małych tablic, choć w samochodzie jest miejsce na standardowe, wynik badania technicznego będzie negatywny.

Zmiana w klasyfikacji usterek

Do 1 listopada 2022 diagności wyróżniali 3 rodzaje usterek w pojeździe:

- drobne (UD),

- istotne (UI),

- stwarzające zagrożenie (USZ).

Możliwa była indywidualna kwalifikacja danej usterki, gdyż w tabeli defekty były umieszczone w dwóch kategoriach.

Od 1 listopada 2022 roku obowiązuje nowa, również 3-stopniowa, kwalifikacja usterek podczas badania technicznego:

- drobne (UD),

- poważne (UP),

- niebezpieczne (UN).

Odtąd tabela wad jest zero-jedynkowa: każda usterka może być przypisana tylko do jednej kategorii.

KW

Czytaj dalej:

Wyrok NSA otwiera furtkę dla jednopłciowych małżeństw? "Potrzebna dobra wola polityków"

Koszmarna awaria w największym polskim banku. Klientom niepoprawnie naliczano opłaty

Gwiazda sportu kompletnie pijana za kółkiem. Wyciekło nagranie z zatrzymania

„Teraz to już nie chcemy Brexitu”. To coraz częstszy głos Brytyjczyków

Brazylia po wyborach. „Bolsonaro mogą pociągnąć do odpowiedzialności nawet za ludobójstwo”

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka