Wakacje ze znanym portalem drożej niż sugerowano? Fot. Canva
Wakacje ze znanym portalem drożej niż sugerowano? Fot. Canva

UOKiK wziął się za znany portal z ofertami podróży. Będzie wysoka kara

Redakcja Redakcja Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe prezentowanie cen – poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu - dodano.

Portal z ofertami imprez turystycznych na celowniku UOKiK

Urząd wskazał, że Wakacje.pl prowadzi serwis internetowy prezentujący oferty imprez turystycznych - wskazał Urząd.

Polecamy:

Z monitoringu serwisu Wakacje.pl wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert, a w około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były wyższe – stwierdził Urząd.

„Cena to jeden z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność” – ocenił, cytowany w komunikacie Urzędu, Prezes UOKiK.

Pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych

Podkreślił, że to pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. „Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert” – zapowiedział Chróstny.

Urząd podał przykład podawania cen: „na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł”.

W ocenie Chróstnego niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. „W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi” – powiedział, cytowany, Tomasz Chróstny.

Wakacje.pl wprowadzają klientów w błąd?

Urząd poinformował, że od lipca 2022 r. – już w trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK – spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol, po rozwinięciu, którego pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Zdaniem Chróstnego - jak poinformował Urząd - nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd.

UOKiK przypomniał, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Spółka Wakacje.pl z Gdańska prowadzi serwis internetowy, w którym prezentuje oferty imprez turystycznych w obiektach na całym świecie pochodzące od różnych biur podróży. „Można w nim wyszukać, a następnie kupić rodzinny wyjazd na narty, wczasy na egzotycznej wyspie czy wycieczkę objazdową” - podał UOKiK.   

Wakacje.pl są zdziwione decyzją UOKiK 

Wakacje.pl twierdzą, że nie są winne. - Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy - stwierdzono w oświadczeniu portalu. - Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie - dodano. Firma tłumaczy się ponadto, że wysokość cen prezentowanych na stronie wynika wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży.

KW

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka