Wokalistka Blankawygrała polskie preselekcje do Konkursu Piosenki Eurowizji 2023. Fot. PAP/Mateusz Marek
Wokalistka Blankawygrała polskie preselekcje do Konkursu Piosenki Eurowizji 2023. Fot. PAP/Mateusz Marek

Edyta Górniak nazwała ją "promyczkiem słonecznym". Kim jest Blanka?

Redakcja Redakcja Muzyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Wiadomo już, że na 67. Konkursie Piosenki Eurowizji w Liverpoolu Polskę reprezentować będzie Blanka. Od dawna żadne preselekcje na Eurowizję nie wywołały tylu emocji. Blanka pokonała faworyta publiczności, którym był Jann, wykonawców znanych z The Voice of Poland, a nawet popularne celebrytki. Kim jest zwyciężczyni?

- To był dla mnie największy szok w momencie, kiedy zobaczyłam na tablicy, że jury dało mi 12 punktów. Imiona wyświetlały się od dołu i cały czas czekałam na moje imię. Byłam pewna, że ono zaraz się wyświetli niżej. Okazało się, że było na samej górze - jestem w totalnym szoku i bardzo wdzięczna - mówiła Blanka tuż po ogłoszeniu wyników.

W programie śniadaniowym TVP zapewniała, że na tyle nie spodziewała się wygranej, że miała na rano zaplanowany lot do Helsinek. - Lecę tam pracować nad nową muzyką, nowym singlem - tłumaczyła i mówiła, że w ostatniej chwili musiała zmieniać rezerwacje.


Blanka - kim jest

Blanka Stajkow (Staykov) urodziła się 23 maja 1999 roku w Szczecinie. Jej matką jest polska modelka, a ojcem Bułgar, od wielu lat prowadzący w Polsce interesy. Jej brat również zajmuje się biznesem. Razem z ojcem mają firmy zajmujące się nieruchomościami, hotelami oraz usługami budowlano-transportowymi w biurowcu na warszawskim Czerniakowie.

W młodości trenowała disco dance oraz uczyła się w szkole muzycznej. W wieku 13 lat napisała swoją pierwszą piosenkę, „Strong Enough”. Będąc nastolatką marzyła o wyjeździe za granicę, co udało jej się zrealizować. Przez kilka lat mieszkała bowiem w Stanach Zjednoczonych. Jej występ jako 15-latki w programie śniadaniowym TVN odnotował w 2015 roku serwis Kozaczek. Nastolatka promowała wtedy piosenkę "Gonna Want Me Back".

Jako młoda dziewczyna występowała za Oceanem, śpiewając z gitarą na sesjach Open Mic w różnych restauracjach i pubach w Los Angeles i Nowym Jorku, m.in. w klubie The Bitter End, gdzie swoją karierę zaczynała także Gaga.

Blanka Stajkow w "Top Model"

Potem powróciła do telewizji jako uczestniczka show "Top Model", Wystąpiła w 10. edycji programu w 2021 roku. Zapamiętano ją z castingu, kiedy to pozowała Marcinowi Tyszce na dmuchanym jednorożcu.  Odpadła dość szybko i nie znalazła się wśród 14 uczestników, którzy zamieszkali w domu modelek i modeli. 


- Muzykę robię dużo dłużej niż modeling. Modeling to był taki chwilowy odskok od muzyki, chociaż w tym czasie też ją tworzyłam. Muzyka to jest moja pasja, którą żyję od zawsze, od dawna i to jest to, co chcę robić na pewno - mówiła Blanka pytana o "Top Model".

W tym samym roku Blanka wydała debiutancki singel, „Better”.

Blanka i jej hit "Solo"

Latem 2022 podpisała kontrakt z wytwórnią muzyczną Warner Music Poland oraz wystąpiła w teledysku do utworu Smolastego „Pijemy za lepszy czas”. Przez jakiś czas byli parą, ale rozstali się.

Pod koniec ubiegłego roku wydała teledysk do piosenki „Solo”, z którą dotarła do czwartego miejsca na liście przebojów AirPlay – Top. To właśnie z tym utworem Blanka wzięła udział w finale programu "Tu bije serce Europy! Wybieramy hit na Eurowizję!", który zwyciężyła, przez co będzie reprezentować Polskę w 67. Konkursie Piosenki Eurowizji w Liverpoolu.


Piosenkę "Solo" , którą zaśpiewała podczas polskich preselekcji, Blanka skomponowała wraz z Maciejem Puchalskim, Mikołajem Trybulcem, Bartłomiejem Rzeczyckim i Marcinem Góreckim. Zaś słowa napisała wraz z Marią Droberg i Julia Sundberg.

- Gdy tworzyłam ten numer, wiedziałam, że jest w nim coś wyjątkowego i zdawałam sobie sprawę, że wpada w ucho, ale jego popularność przeszła moje najśmielsze oczekiwania. Dostaję dużo wiadomości, w których ludzie piszą, że są zdziwieni, że jestem polską wokalistką. Czytam, że utwór brzmi światowo i odbieram to jako komplement. Jestem wdzięczna, że słuchacze doceniają to, co robię, bo ciężko pracowałam nad tą piosenką. Jest bliska mojemu sercu, bo opowiada o przeżyciach, które swego czasu mi towarzyszyły – mówiła Blanka w rozmowie z "Wirtualną Polską".

Blanka, Allan Krupa i Edyta Górniak

Werdykt ogłosiła przewodnicząca jury - Edyta Górniak. Wśród pozostałych ekspertów znaleźli się m.in. Agustin Egurrola, Marek Sierocki, Marcin Kusy i Agnieszka Woźniak z TVP.

Kamery uchwyciły, że w momencie ogłaszania wyników jury Blanka siedziała obok syna Edyty Górniak Allana Krupy. Wywołało to podejrzenia, że przewodnicząca jury wskazała właśnie na przyjaciółkę syna.


Allan Krupa opublikował na Instagramie obszerne wyjaśnienia. Zapewniał, że jej wcześniej nie znał.

- Nasza relacja z Blanką wygląda następująco: nie wiedziałem, kto to jest. Do czasu, aż wygrała. Po wszystkich występach podchodzi do nas Blanka, ja myślałem, że to jakaś tancerka pyta, czy może się dosiąść, a ja mówię: no spoko, siadaj. Potem, jak już było pokazywanie tego, kto wygrał z głosów jury, to zobaczyliśmy, że to ona - uściślił syn Edyty.

Blanka z kolei zapewniała, że nie miała wcześniej okazji spotkać bliżej syna Edyty Górniak. I opowiedziała podobną wersję wydarzeń, jak Allan - usiadła obok niego, bo zobaczyła wolne miejsce. Mówiła też, co ją łączy z Edytą Górniak.

- Poznałyśmy się tak naprawdę dopiero teraz. Uścisnęła mi dłoń i powiedziała, że bardzo się cieszy. Powiedziała, że "piosenka jest lekka, przyjazna, jak takie słoneczko na niebie". Bardzo miłe słowa, chciałabym podziękować jej z tego miejsca" - wyznała wzruszona wokalistka.

Blanka nie skomentowała natomiast faktu, że drugi z jurorów Augustin Egurrola jest jej choreografem, co również pojawiło się jako zarzut internautów o ustawkę w konkursie.

Piosenka "Solo" to plagiat?

Podczas odczytywania wyników głosowania widzów oraz ocen jurorów na widowni słychać było buczenie. Od wczoraj w mediach społecznościowych trwa krytyka TVP, jury, wykonania utworu przez Blankę czy samej piosenki. Pojawiły się również zarzuty o plagiat. Jednym piosenka "Solo" przypomina hit Demi Lovato sprzed 4 lat o tym samym tytule, drudzy twierdzą, że Blanka splagiatowała przebój rumuńskiej wokalistki o pseudonimie INNA.



Po wygranej Blanki w preselekcjach do Eurowizji w rankingu bukmacherów Polska spadła aż na 11. miejsce. Widzowie podpisują petycje o anulowanie wyników, chcą zrobić protest pod gmachem Telewizji Polskiej. Sprawę komentują nawet zagraniczne media, przede wszystkim profile społecznościowe poświęcone Eurowizji w krajach uczestniczących w konkursie piosenki. Nawet w Turcji napisano o aferze związanej z Blanką.


67. Konkurs Piosenki Eurowizji odbędzie się za 3 miesiące. Pierwszy półfinał odbędzie się 9 maja, drugi 11 maja, a wielki finał rozegra się 13 maja w M&S Bank Arena w Liverpoolu. Tegoroczne wydarzenie upłynie pod hasłem: United by Music, a na międzynarodowej scenie zaprezentują się przedstawiciele z aż 37 krajów.

ja


Czytaj także:



Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura