Moda Polaków: seniorzy wybierają droższe auta. Oto dowody

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Polacy w wieku 55 plus kupują droższe i lepiej wyposażone samochody niż te, które wybierają młodsi kierowcy.

Coraz częściej mówi się o „srebrnym tsunami”, czyli o rosnącej populacji osób w wieku, powyżej 55 roku życia i o tym, jak jej potrzeby i przyzwyczajenia zmieniają handel. Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2021 roku mieszkało w Polsce 10 milionów osób w wieku 55 plus, stanowiąc jedną czwartą populacji kraju. Szacuje się, że w 2030 roku będzie nas 37 milionów, z czego 11,5 miliona, czyli co najmniej 30 proc. będą stanowili Polacy dojrzali. 


Co wybierają starsi klienci samochodów?

Według danych należącej do grupy PKO BP platformy internetowej do zakupu samochodów Automarket.pl ponad 2 proc. umów finansowania zawarli klienci powyżej 55 roku życia, przy czym decydują się oni na najdroższe auta, średnio o 13 proc. droższe niż klienci z generacji Z (osoby poniżej 25 roku życia). Starsi decydują się również na wyżej wycenione auta niż klienci, mający od 26 do 54 lat. Utrzymująca się inflacja jeszcze bardziej pogłębiła różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy pokoleniem. Dojrzali kupcy są bardziej otwarci na nowoczesne rozwiązania, takie jak automatyczne skrzynie biegów i napędy hybrydowe. Wybierają też marki znane z niezawodności. 


Leasing i wynajem cieszy się popularnością 

– Na naszej platformie 12 proc. umów leasingu lub wynajmu samochodów zostało zawartych przez osoby w wieku 55 lat i wyższym. Przewidujemy, że ze względu na brak zobowiązań w postaci kredytu hipotecznego, braku dzieci na utrzymaniu, a przede wszystkim akumulację kapitału w poprzednich dekadach, pozycja najstarszej grupy na rynku konsumenckim będzie jeszcze mocniejsza – wyjaśnia Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

– Różnice w preferencjach naszych najstarszych i najmłodszych klientów dotyczą także najchętniej wybieranych modeli oraz konfiguracji samochodów. Starsi konsumenci znacznie częściej decydują się na napęd hybrydowy, który wybierało 7 proc. z nich. Dla porównania, taki rodzaj napędu wybrało tylko 2 proc. klientów do 25 roku życia. Doświadczeni kierowcy chętniej decydują się także na auta z automatyczną skrzynią biegów. Może to też świadczyć o większej zamożności tej grupy, bo bardziej zaawansowane rozwiązania zazwyczaj podnoszą cenę samochodu. 


Najpopularniejsze marki u starszych Polaków

Najpopularniejsze marki wśród klientów 55+, którzy skorzystali z finansowania auta na platformie, to Hyundai, Toyota i Opel, stanowiące odpowiednio 17 proc., 14 proc. i 13 proc. ich wyborów. Młodzi kierowcy prawie dwa razy częściej wybierali Ople (24 proc.), zdecydowanie rzadziej Toyoty (3 proc. ). Zakupu Forda dokonał co 10. przedstawiciel pokolenia Z i 2 proc. osób mających powyżej 55 lat. Większy komfort, względy bezpieczeństwa czy podwyższona konstrukcja, dzięki której wygodniej wsiada się do auta – to tylko niektóre z zalet samochodów typu SUV, które mogą docenić osoby starsze. Dane potwierdzają, że dojrzali klienci najchętniej ze wszystkich przedziałów wiekowych decydują się na takie pojazdy, wybrało je 32 proc. przedstawicieli tej grupy. Na SUV-y zdecydowało się 10 proc. młodych kierowców.  


- Osób w „srebrnym wieku”, nie tylko wśród naszych klientów, będzie z czasem coraz więcej. Społeczeństwo się starzeje, więc staramy się dostosować do tego ofertę finansowania. W związku z tym przychód w postaci emerytury traktujemy w dokładnie taki sam sposób jak dochody z umowy o pracę – informuje Tomasz Otto. - Najstarszy kierowca, który wybrał finansowanie na naszej platformie, w wieku 77 lat zdecydował się na 36-miesięczny leasing Hyundaia i20. W pełni skorzystał z preferencyjnego limitu wieku na zakończenie umowy finansowania pojazdu, wynoszącego 80 lat.

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie