fot. Urząd Morski w Gdyni
fot. Urząd Morski w Gdyni

Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej bije rekordy. To nie koniec inwestycji

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 203
W ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Mimo głosów krytyki, okazuje się, że przekop Mierzei Wiślanej był bardzo potrzebną inwestycją. Potwierdzają to najnowsze dane z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Rekordowa liczna przepłynięć przez przekop Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej, łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, został otwarty 17 września 2022 r. Pierwszym statkiem, który przepłynął ten odcinek, był Zodiak II. Od tamtego czasu z przeprawy skorzystało około 1800 jednostek, z czego tylko w 2023 r. było to ponad 1300.

Jak informuje serwis portel.pl z Elbląga, z danych wynika, że przez kanał przez Mierzeję Wiślaną w sierpniu przepłynęło 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. To w sumie ponad 340 przepłynięć, więcej o ponad 60 niż w rekordowym dotychczas lipcu.


Jak skorzystać z przeprawy?

Przeprawa czynna jest przez cały rok, z małymi wyjątkami. - Możliwe wyłączenia dotyczą warunków pogodowych, np zalodzenia czy silnego wiatru. Nie otwieramy bram śluzy, gdy wiatr przekracza 15 metrów na sekundę, a mostów, gdy wiatr jest powyżej 10 m/s – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.

Godziny wejścia do śluzy z Zatoki Gdańskiej to obecnie 8.30-9.30 i 13.30-14.30, a z Zalewu Wiślanego – godz. 11-12 i 16-17. Jednostki zmierzające wejść do portu Nowy Świat mają obowiązek nawiązania łączności ze służbą dyżurną na kanale UKF 68 - przypomina portel.pl.

Kolejne etapy inwestycji na Mierzei Wiślanej

Obecnie wciąż trwa drugi etap inwestycji, którym jest obudowa brzegów rzeki Elbląg. Prace są na finiszu. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r.

Zakończył się natomiast trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.W połowie września odbędzie się wodowanie specjalistycznego statku, który jest budowany na potrzeby nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi ok. 70 proc. Jednostka powinna być gotowa do końca I kwartału 2024 roku -  podał Urząd Morski w Gdyni.

Jednostka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m - wskazał Urząd Morski w Gdyni.


ja

(Zdjęcie: Przekop Mierzei Wiślanej, łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, widok nocą, fot. Urząd Morski w Gdyni)

Czytaj też:


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka