ORLEN kupił lokomotywę wodorową. Pierwsza taka inwestycja w Polsce

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 29
Płocki koncern nabył od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym z wykorzystaniem napędu wodorowego. Teraz lokomotywa jest poddawana testom. Na próbny przejazd wybrano trasę Gdynia-Hel.

- Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego - mówi o nowej inwestycji Daniel Obajtek, prezes zarządu ORLEN.  

"Zeroemisyjny transport wodorowy to fakt" 

- Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą - dodał. 

 

- Zeroemisyjny transport wodorowy to fakt. Dzisiaj w trasę z Gdyni na Hel w ramach testów rusza pierwsza lokomotywa wodorowa w barwach ORLEN napędzana zeroemisyjnym paliwem wodorowym. To krok do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy tego paliwa dla rynku kolejowego. W ramach strategii wodorowej Grupy ORLEN do 2030 r. na inwestycje w technologie wodorowe przeznaczymy 7,4 mld zł, obejmą one m. in. budowę sieci stacji tankowania i rozwój wodorowego transportu publicznego - napisał Obajtek na platformie X. 

 


Lokomotywa napędzana wodorem 

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył ORLEN, docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel. Umowa zawarta między ORLEN a PESA Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.

 

Strategia wodorowa do 2030

Równocześnie, zgodnie ze strategią wodorową do 2030 roku, Grupa ORLEN rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. W 2021 roku ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.

Z kolei w Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Grupa ORLEN uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku - po to, by zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach. 


Fot. Lokomotywa na wodór/Grupa Orlen


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka