fot. Canva
fot. Canva

Polska światową potęgą w eksporcie tych produktów. Chiny otworzyły nam rynek

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 19
Polacy nie tylko kochają zwierzęta domowe, ale również uwielbiają je karmić, i to na całym świecie. Niewiele osób pewnie wie, że nasz kraj jest piątym na świecie eksporterem karmy dla psów i kotów.

Karma dla zwierząt domowych należy do ważniejszych grup towarowych w polskim eksporcie. Z wynikiem 1,9 mld EUR w 2022 r. odpowiadała za 0,5 proc. wartości polskiego eksportu ogółem oraz 4 proc. eksportu rolno-spożywczego. W latach 2013-2022 wartość jej eksportu z Polski wzrosła aż o 461 proc., zaś wolumen o 180 proc. Według danych ITC, w 2022 r. udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł 4,6 proc.


Polska eksportuje przede wszystkim karmę dla psów i kotów

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, jej eksport w 2022 r. wyniósł 1,6 mld EUR i stanowił ponad 84 proc. wartości i 76 proc. wolumenu całego eksportu karmy dla zwierząt domowych. Według danych ITC, w 2022 r. Polska – z udziałem 7,6 proc. – była 5. światowym jej eksporterem. Wprawdzie w okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. wartość eksportu karmy dla psów i kotów wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem o  15 proc., ale o 4,5 proc. zmalała liczba opakowań wysyłanych światu, co wskazuje na to, że wzrost cen przede wszystkim napędzał w ostatnich miesiącach wzrost wartości eksportu.

W ubiegłym roku polską karmę dla psów i kotów zakupili odbiorcy z 76 krajów. Do najważniejszych rynków zbytu należały państwa unijne, a wśród nich dominowały: Niemcy (34 proc. udział w wartości polskiego eksportu tego rodzaju wyrobów), Włochy (ok. 5,4 proc.), Francja i Czechy (po 5,3 proc.) oraz Rumunia (4,6 proc). Wśród państw spoza Unii Europejskiej największymi odbiorcami były Wielka Brytania (6,9 proc.) i Ukraina (3,3 proc.). Na liście odbiorców znalazły się też m.in. USA, Kanada i Australia.

Perspektywy eksportu nadal optymistyczne

Perspektywy eksportu gotowej karmy dla zwierząt domowych z Polski, w tym zwłaszcza dla psów i kotów, są obiecujące. Szacuje się, że na całym świecie jest ponad 700 milionów psów i 250 milionów kotów żyjących w domach. Według ostatniego raportu FEDIAF European PetFood, 91 mln gospodarstw domowych w Europie w 2022 r. posiadało ok. 340 mln zwierząt domowych, w tym m.in. 127 mln kotów (26 proc. europejskich gospodarstw domowych) i 104 mln psów (25 proc. gospodarstw) i rokrocznie liczba ta wzrasta.

Tak ogromna i stale rosnąca populacja domowych pupili znajduje odzwierciedlenie w rosnących obrotach producentów karmy. Ponadto, perspektyw zwiększenia eksportu karmy z Polski należy upatrywać na rynku chińskim, który otwarto dla polskich eksporterów tychże wyrobów pod koniec czerwca 2023 r. Według ZBH w Szanghaju, chiński rynek karmy dla zwierząt domowych osiągnie w 2026 r. wartość 114 mld CNY (16,3 mld USD). Dane pokazują także, że w USA w 89 milionach gospodarstw domowych jest co najmniej jeden pies albo kot.

Dieta psa i kota

To, że Polska jest znaczącym dostawcą karmy dla zwierząt domowych świadczy również o zaufaniu do naszych producentów, bo p Prawidłowa dieta nie tylko u ludzi, ale również u zwierząt ma olbrzymie znaczenie. Wpływa na zdrowie zwierzaka, samopoczucie oraz chęć do życia i długość życia. Podobnie jak u ludzi, nieodpowiedni pokarm może pogorszyć jego stan zdrowia i spowodować wiele schorzeń, takich jak nadwaga, choroby układu krążenia, stawów czy cukrzyca. Fachowcy zapewniają, że oprócz 70 proc. zawartości mięsa w diecie psa powinno znaleźć się także 25 proc. warzyw i owoców oraz około 5 proc. zbóż. Dieta kota jako zwierzęcia bezwzględnie mięsożernego powinna bazować na dobrze przyswajalnym białku pochodzenia zwierzęcego i także mieć w składzie warzywa.

Tomasz Wypych

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka