Nawet dzieci marzą o własnej firmie. Ciekawe badanie

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Aż 81 proc. osób w wieku 8-14 lat chce w Polsce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes.

Tak wynika z raportu „Pokolenie Alfa oczekuje świata pełnej wygody". Pracę dla kogoś innego wybrałoby tylko 11 proc. badanych. Analiza pokazała także, że 65 proc. osób w wieku 8-14 lat w Polsce zarobiło w zeszłym roku pieniądze, najczęściej dzięki domowym obowiązkowym wykonywanym m.in. dla rodziców, ale również poprzez sprzedaż rzeczy w internecie. 76 proc. wykorzystało do tego celu technologię, przy czym najczęściej były to: media społecznościowe (47 proc.) i internetowe platformy sprzedażowe (46 proc.).

Zgodnie z raportem firmy Visa, 81 proc. badanych chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes, a 11 proc. wybrałoby pracę dla kogoś innego. Powołując się na dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z września br. zauważono, że preferencje te pozostają w wyraźnym kontraście do obecnej sytuacji w Polsce. Wskazano, iż wśród osób ubezpieczonych w ZUS 71,5 proc. stanowią pracownicy, 10,8 proc. przedsiębiorcy i osoby z nimi współpracujące, a 8 proc. osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej.  


Tik Tok i TouTube źródłami inspiracji młodego pokolenia

Wśród technologii, które mogą im się przydać w pracy, osoby w wieku 8-14 lat najchętniej wskazywały social media (40 proc.) oraz technologie służące komunikacji (29 proc.). Wiedzę o zarabianiu pieniędzy częściej czerpią ze źródeł publikowanych w kanałach cyfrowych (38 proc.) względem tradycyjnych źródeł, takich jak książki (19 proc.). W raporcie zaznaczono, że „TikTokerzy i YouTuberzy są głównym źródłem inspiracji dla młodego pokolenia i w największym stopniu ich wyobraźnię pobudzają media społecznościowe i twórcy treści (54 proc.). Rzadziej są to bardziej konwencjonalne źródła inspiracji, jak rozmowa ze znajomymi (35 proc.) czy rysowanie i pisanie (36 proc.).

Zapytani o innowacje, które byłyby dla nich pomocne w przyszłości, badani najczęściej wymieniali: roboty i maszyny wykrywające oszustwa, tłumaczące języki i zwalczające choroby. Wśród proponowanych rozwiązań podali m.in.: aparat douszny pozwalający rozumieć każdy język, w którym mówi osoba z obcego kraju, aplikacja do obliczania wszystkich rachunków i oszczędności, zegarek, który alarmowałby o chorobach, czy pierścień, który zachowywałyby się jak telefon.

Cytowany w raporcie dyrektor generalny Visa w Polsce Adrian Kurowski zauważył, że młodsze pokolenia będą miały ogromny wpływ na sposób działania i myślenia firm oraz rządów, a także na funkcjonowanie całej gospodarki. Dodał, że zmiana przyjdzie szybciej niż nam się wydaje, a młodzi ludzie oczekują, że życie będzie łatwe i wygodne – zrozumienie ich podejścia to być albo nie być dla firm i warunek zbudowania prężnie rozwijającej się gospodarki.  


Pokolenie Alfa chce być przedsiębiorcze 

Pokolenie Alfa to następne generacja po Pokoleniu Z. To osoby urodzone w latach 2010-2025. Nazwa nawiązuje do pierwszej litery alfabetu greckiego, Pokolenie Alfa jest pierwszym, które urodziło się w całości w trzecim tysiącleciu. Większość członków Generacji Alfa to dzieci Millenialsów, tj. Pokolenia Y. Nazwa Generation Alpha pochodzi z wyników ankiety przeprowadzonej w 2008 roku przez australijską agencję konsultingową McCrindle Research, a jej założycielowi Markowi McCrindle, powszechnie przypisuje się ukucie tego terminu. Zdecydował się on na pierwszą literę greckiego alfabetu, bo jest on używany w nauce oraz chciał w ten sposób podkreślić początek nowego cyklu następującego po pokoleniu.

Niektórzy komentatorzy przewidywali, że globalny wpływ pandemii COVID-19 stanie się wydarzeniem definiującym to pokolenie i sugerowali nazwę Pokolenie C dla osób urodzonych podczas pandemii lub dorastających podczas pandemii. 


W 2015 roku na całym świecie co tydzień rodziło się około dwóch i pół miliona ludzi, a oczekuje się, że Pokolenie Alfa osiągnie liczebność dwóch miliardów do 2025 r. Dla porównania Organizacja Narodów Zjednoczonych oszacowała, że populacja ludzka wynosiła około 7,8 miliarda w 2020 roku, w porównaniu z 2,5 miliarda w 1950 roku. Według danych za 2020 roku około trzy czwarte wszystkich ludzi mieszka w Afryce i Azji. W rzeczywistości większość wzrostu populacji ludzkiej pochodzi z tych dwóch kontynentów, ponieważ narody w Europie i obu Amerykach posiadają zwykle zbyt mało dzieci, aby utrzymać swoją liczebność.  

Fot. Tik-Tok/zdj. ilustracyjne

Tomasz Wypych


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka