fot. Suzuki
fot. Suzuki

Jubileuszowa wersja Suzuki Vitara. Kosztuje tyle samo, co pozostałe modele tego auta

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 6
Suzuki tworząc pierwszą generację Vitary, mniej lub bardziej świadomie powołało do życia legendę. I nie ma tutaj żadnej przesady, bo w czasach kiedy jeszcze samochodów mogących zapuszczać się poza miejskie drogi nie nazywano SUV-ami, crossoverami albo jeszcze inaczej, to właśnie Suzuki modelem Vitara przecierało szlak dla lubiących leśne trakty kierowców. Po 35 latach dostaliśmy jubileuszową wersję. I od razu widać, że konstruktorom udało się utrzymać wysoko postawioną poprzeczkę

Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition

W salonach, chociaż w limitowanej liczbie egzemplarzy, dostępna jest specjalna odmiana Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition.

Samochody debiutują w nietypowej kolorystyce. Vitara 35th Anniversary Special Edition prawie cała jest granatowa, to lakier Sphere Blue Pearl, ale za to z dachem w odcieniu grafitu. Limitowaną edycję wyróżniają ponadto detale stylistyczne, które w tej edycji są matowo czarne, np. na wlocie powietrza czy obramowanie świateł do jazdy dziennej. Poza zmianami na zewnątrz nowe samochody są wyposażone w zegar z tarczą KANJI podkreślający japońską duszę marki. Nawiązując do trzydziestopięcioletniej historii modelu Vitara na desce rozdzielczej umieszczono też okolicznościowy emblemat „35th Anniversary Special Edition”.

Suzuki można zamówić z jednym z dwóch silników benzynowych, 1.4 BoosterJet mild Hybrid lub 1.5 DualJet Hybrid. Do wyboru są 6-stopniowe ręczne skrzynie biegów lub zautomatyzowane 6AGS. Samochody są oferowane – co oczywiste w Suzuki – z napędem na przednią lub obie osie. Co najważniejsze, edycja specjalna kosztuje tyle samo co pozostałe Vitary z malowaniem dwukolorowym, choć liczba nowych aut jest ograniczona.

image


Suzuki Vitara to wygodny samochód

Ma 417,5 cm długości, 177,5 cm szerokości i 161,0 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi solidne  250,0 cm. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 362 litry, a maksymalnie można ją powiększyć do 1119 l. Jak to zwykle bywa, wersja hybrydowa oferuje nieco mniejszy kufer, odpowiednio: 289-1046 l. Warto jednak podkreślić, że bagażnik ma dobry kształt, bez zakamarków, schowków i innych niespodzianek, które wprawdzie w excelu powiększają pojemność kufra, ale na pewno nie sprawiają, że można przewieźć sporą walizkę. W Vitarze można bez problemów można przewieźć duży bagaż.

Samochód jeździ tak przewidywalnie i bez niepotrzebnych niespodzianek, że po kilku kilometrach mamy pewność, że akcja kierowcy natychmiast wywoła reakcję auta. Widoczność „z miejsca pracy szofera” jest bardzo dobra, bo siedzi się wysoko. Jednocześnie wysokość samochodu nie przeszkadza mu w dobrym trzymaniu się drogi, nawet przy silnych podmuchach wiatru.

Samochód dobrze się zbiera, rozsądnie pali, a biegi w każdej wersji wchodzą płynnie i znajdują się tam, gdzie być powinny. W ofercie znajdziemy zarówno wersje przednionapędowe oraz z napędem na cztery koła AllGrip Select, którego konkurencja najczęściej nie oferuje.

image


Czy Suzuki Vitara to dobre auto?

Zadbano o dobry napęd. Silnik benzynowy z układem mild hybrid 48V to całkowicie nowa, turbodoładowana jednostka. Występuje w dwóch zestawieniach. Pierwsze to 1.4 BoosterJet Mild Hybrid (129 KM, 235 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km. Drugie: 1.4 BoosterJet Mild Hybrid 4WD (129 KM, 235 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, ze średnim zużyciem paliwa: 5,8-5,9 l/100 km.

Jeśli chodzi o napęd hybrydowy to także dostaliśmy całkowicie nowy motor, który jest własną konstrukcją Suzuki. I tutaj także możemy wybrać najlepszą dla nas konfigurację. W tym przypadku pierwsza opcja to 1.5 DualJet Hybrid (116 KM) z 6-biegową przekładnią zautomatyzowaną AGS i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,7 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, która spala średnio: 5,2-5,3 l/100 km. Druga to 1.5 DualJet Hybrid 4WD (116 KM) z 6-biegową przekładnią zautomatyzowaną AGS i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,7-5,8 l/100 km.

Ile kosztuje Suzuki Vitara?

Suzuki podkreśla, że edycja specjalna kosztuje tyle samo co pozostałe Vitary z malowaniem dwukolorowym. Ceny zaczynają się już od 95 tys. zł. W wersjach wyposażenia Premium i Elegance dopłata do napędu AllGrip Select wynosi 12 000 zł. Hybrydowa odmiana 1.5 DualJet Hybrid/116 KM z przednim napędem kosztuje odpowiednio: 114 900 zł (Premium) oraz 124 900 zł (Elegance), a z napędem na cztery koła – 126 900 zł (Premium) oraz 141 900 zł (Elegance Sun). Wszystkie modele Suzuki Vitara są objęte 3-letnią gwarancją z limitem 100 000 km.

Tomasz Wypych

Zdjęcie: Na desce rozdzielczej umieszczono też okolicznościowy emblemat „35th Anniversary Special Edition”. Fot. Suzuki

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie