Maciej Lasek. Fot. Radio Zet
Maciej Lasek. Fot. Radio Zet

Lasek krytykuje pomysł budowy CPK. "Centralne lotnisko to wielkie zagrożenie"

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 255
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego powiedział w czwartek w Radiu Zet, że „jedno, wielkie, centralne lotnisko to jest też jedno, wielkie, duże zagrożenie. Możemy powiedzieć: zbudujmy tam żelazną kopułę itd., ale może powinniśmy bronić Warszawy? Innych miast?”.

Lasek o CPK: całkowicie nierealny harmonogram

Maciej Lasek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a równocześnie pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w czwartek rano był gościem Bogdana Rymanowskiego w Radiu Zet. Temat budowy CPK budzi coraz większe emocje – widać też coraz lepiej, że rządząca koalicja, kierowana przez Donalda Tuska, nie zamierza realizować planów wytyczonych przez rząd Zjednoczonej Prawicy.

– Jest jedno pytanie – kiedy ta infrastruktura powstanie? Dziś mówimy o zagrożeniu ze strony Rosji, które jest realne, a harmonogramy, o których byliśmy informowani przez ministra Horałę są zupełnie nierealne! 2028 rok i  2 pasy startowe to są bajki – powiedział w Radiu ZET wiceminister funduszy i polityki regionalnej. 


Lasek przekonuje, że ludzie zaangażowani w budowę CPK „zaczynają się otwierać” I mówią, że „to całkowicie nierealny harmonogram”. 

Skąd wziął się 2028 rok w planach? 

– Zewnętrzna firma, która przygotowywała na początku harmonogram, w 2019 roku zaproponowała, że lotnisko powstanie w 2030. Co zrobiła spółka? Zamówiła kolejną ekspertyzę: „dajcie nam taką ekspertyzę, żebyśmy mogli zakomunikować, że będzie 2027-2028”. Zapłacono to zrobiono – opisuje Gość Radia ZET.

Lasek: Jedno, wielkie, centralne lotnisko to jest też jedno, wielkie zagrożenie

Zdaniem Laska ważne są też koszty. – Albo pieniądze na CPK albo na uzbrojenie? – dopytuje prowadzący. 

– W tej chwili mamy sytuację, w której w zasadzie te dwie rzeczy konkurują ze sobą. Budżet państwa nie jest z gumy – przyznaje pełnomocnik rządu ds. CPK. Jego zdaniem należy pomyśleć, co zrobić, by „poprawić możliwości transportowe, jeśli chodzi o wojsko”.

Według Macieja Laska „jedno, wielkie, centralne lotnisko to jest też jedno, wielkie zagrożenie”. 

– Możemy powiedzieć: zbudujmy tam żelazną kopułę itd., ale może powinniśmy bronić Warszawy? Innych miast? – dodaje polityk. Jego zdaniem, w razie agresji Rosji „wszystkie lotniska wojskowe i cywilne mogą być wykorzystane, a mają podstawową zaletę – już są, są zdywersyfikowane ryzyka”.


Lasek: Nie jestem grabarzem tego projektu

Maciej Lasek przekonywał w Radiu Zet: „mało kto wie, ale nawet rząd PiS-u już kontestował ten projekt, nie przekazał na niego pieniędzy”. Zapewnił, że „w spółce nie zwolniono ani jednej osoby, oprócz zarządu”. 

– 750 osób zatrudnionych na umowach w tej chwili, a nie została nawet wbita pierwsza łopata. Chciałbym, żebyśmy skończyli audyt do pół roku od momentu, kiedy weszliśmy do spółki. Pod koniec czerwca chciałbym, żeby był – deklaruje Gość Radia ZET.

– Nie jestem grabarzem tego projektu. Ja mam go zracjonalizować – wspomniał. W jego przekonaniu, „skoncentrowaliśmy się na lotnisku, ale projekt to też kolej”. 


Co z wnioskami o dofinansowanie z programu CEF odcinka kolei Łódź-Warszawa i węzła kolejowego? 

Co zatem z wnioskami o dofinansowanie z programu CEF odcinka kolei Łódź-Warszawa i węzła kolejowego? 

– Spółka złożyła wniosek o pół miliarda euro środków z tego instrumentu. Pamiętajmy, że to jest konkurs. Tam jeszcze były 2 wnioski na 2 odcinki kolei dużych prędkości. W opinii specjalistów, te 2 wnioski wykazywały się jakby niedostateczną dokumentacją, bardzo niską dojrzałością projektu, nierealnymi harmonogramami i praktycznie na 100 proc. brakiem możliwości otrzymania środków w zakładanym terminie – stwierdził pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. 

Maciej Lasek zadeklarował też w Radiu Zet "odpolitycznienie projektu": „My odpolityczniamy ten projekt. Był upolityczniony, wszystkie działania nastawione pod polityczne tezy. Zróbmy z niego normalny projekt, ale najpierw starajmy się go zracjonalizować”.

Jak Waszym zdaniem skończy się „odpolitycznianie” CPK? Czy hub lotniczo-kolejowy powstanie? 

Źródło zdjęcia: Maciej Lasek. Fot. Radio Zet

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka